• you had me at hello

Missfall utan att märka nått?

Kan man haft ett missfall utan att märka NÅGONTING??
    Jag var på vul i tisdags. Om jag själv räknat rätt skulle jag precis gå in i v 10 men läkaren såg INGENTING. bara en fostersäck som börjat förbereda sig för en graviditet men absolut inget 9 veckor gammalt foster!! (med en ganska arg ton dessutom :(
    Eftersom jag aldrig känt mig gravid under dessa veckor har jag inte riktigt tagit till mig beskedet när jag plusade så egentligen tog jag inte nyheten jättehårt i tisdags. klart det känns konstigt, men framförallt är det just det, jag vet inte hur jag ska tolka allt!
    Läkaren frågade om jag verkligen inte blött något, men jag har inte märkt något alls som skulle kunna tyda på mf.
    Om hon inte såg något på vul tänker jag att jag måste fått mf tidigt men borde jag då inte börja blöda nån gång??

Är det någon som varit med om något liknande? Jag har försökt hitta en tråd som beskriver något liknande men i alla trådar står det mest att man börjat blöda och därför annat mf/ma.

Jag ska tillbaka om 1,5 vecka och ta nytt vul så jag antar att jag måste fortsätta vänta till dess men vad händer om de fortfarande inte kan se något? Kommer jag få gå hem och sätta igång ett missfall då? Tänk om jag bara är mycket tidigare i graviditeten än jag trott och sätter igång ett missfall som egentligen inte behövs?

Jag blir galen av att tänka på det här hela tiden :(

• Svar på tråden Missfall utan att märka nått?
  • Anonym (hm)

Kallas det inte ofostrig graviditet?

• Anonym (Yep)

Ofostrig graviditet eller MA (missed abortion). Vid bägge dessa fenomen är det fullt möjligt att gå omkring och tro att man är gravid trots att det gått åt skogen för läääänge sedan...

Beklagar TS

• you had me at hello

Allt det här med graviditet känns så nytt och främmande för mig…. Varför berättar inte en läkare när man är där på undersökning vad ofostrig graviditet är, eller vad MA är?? Är inte det hennes jobb?
    Kan jag alltså haft ofostrig graviditet eller MA utan att vänta mig någon blödning? Eller kommer kroppen stöta ut något tids nog? Ofostrig låter ju som det aldrig funnits något foster, vad finns det då att stöta ut?

Helt knäppt att man ska behöva fråga om sånt här på Familjeliv och inte få svar på sånt här av sin barnmorska men just nu känns det förbannat tur att sidan finns ;)

• Anonym (MA-08)

MA kan kallas ofostrig om fostret helt enkelt försvunnit innan VUL. Mitt första syntes det,men var för litet och utan hjärtslag,vid det andra hade det krymt och vid det tredje försvunnit. Så om jag gjort VUL först vid tiden för mitt 3.e VUL hade de kallat det ofostrig och inte MA. Till slut blöder kroppen ut allt,men det kan ta månader så man brukar göra det med våld. Antingen piller eller skrapning. Finns vissa risker med skrapning,men det går fortare så man får välja själv. Märkligt att läkaren inte sa nåt mer! Man brukar alltid göra ett VUL till så det inte finns minsta risk att man missat ett levande foster. I mitt fall hade jag gjort IVF och visste ju på dagen hur långt gången  jag var,men andra kan ju ha missat lite och gör man VUL före v.8 kan det vara svårt se bra så då är det ännu viktigare att göra nytt VULnån vecka senare.

Svar på tråden Missfall utan att märka nått?