Vad är medelåldern för förstföderskor i Sverige?
Är lite nyfiken och vet att jag någon gång sett en lista på medelåldern i olika städer eller län också. Var kan man hitta denna statistik?
Är lite nyfiken och vet att jag någon gång sett en lista på medelåldern i olika städer eller län också. Var kan man hitta denna statistik?
här är statistik för 2004, vet inte om det finns nyare! (under "Förstagångsföräldrar äldst i Stockholms län"):
www.scb.se/templates/Publikation____119716.asp
Googlade lite. SCB var så svårt.
Hittade om stockholm:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=191364
www.svd.se/dynamiskt/idag/did_8232946.asp
Fanns nån källa som hette> Medicinska födelseregistret, det kanske g[r att s;ka p[.
Vet inte hur det är i hela Sverige, men i Stokholms innerstad är medelåldern 36 för först föderskor.
Nä, inte 36.... det saknas en siffra och ett komma!
Den högsta medelåldern för förstagångsmödrar i Stockholm var på Östermalm-Djurgården där var det 31,6, alltså mellan 31 och 32 år.
I medel alltså, sen är ju då hälften av alla förstagångsmammor i det området över 31,6 år...
Kungsholmen, Södermalm, Kungsholmen de ligger inte långt efter, det stod 31,5!
Det var det -03 i Oscars församling
Okej, sorry då.
Det var mycket. 2001 var det visst 31,4 år i samma församling.
Så två år senare så var medelåldern 5 år högre. Maffigt.
Genomsnittsålder för förstföderskor 2004: 29,0
Genomsnitt för pappans första barn 2004: 31,4
www.scb.se/templates/Publikation____119716.asp
Genomsnittsålder för förstföderskor i Maria-Gamla Stan i Stockholm 2004: 32,4 år
www.stockholm.se/dotNetTemplates/exceltable.aspx&category=11554
Snittåldern i våran kommun på förstföderskor är enligt aktuella siffror hos bm : 32år
Motsvarande ålder hos pappor vet jag ej, men antar att det med andra ord ligger något/några år över mammans ålder.
Stor skillnad mellan Stockholm och ute pa landet.
Östermalm/djurgarden är knappast representativt för sverige....