Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Fråga om ersättning!

Hade inte matat med flaska alls. Använd en kopp. Finns på apoteket. Och ja, du bör kolla efter innan så att ditt barn äter ersättningen. Kan bli att vända hemåt annars.

• nozpa
    nattiizz skrev 2014-03-29 13:27:04 följande:
    Nä men självklart så gör jag ju inget innan jag vet att det funkar såklart!
    Men min fråga var om vi nu säger att han tar flaskan å gillade ersättningen, är det ok att ge honom ett helt mål på engång lr bör vänja honom lite först?
    Kan jag alltså om han tar flaska å ersättning från första gång ersätta ett helt mål? Trots att han aldrig fått ersättning tidigare?
    Japp. Men ge med kopp om du vill fortsätta amma sedan. Inte säkert att han vill amma om han får flaska. Så kopp som sagt.
  • nozpa
    Apotheosis skrev 2014-03-29 23:39:39 följande:

Ja, så gjorde jag. Jag var tvungen att åka bort ibland flera timmar och då fick han ersättning under tiden jag var borta men jag gav honom aldrig ersättning "i onödan" så att säga, alltså när jag var där och kunde amma. Mitt barn var ett riktigt glupskt barn. Han tog alla sorters ersättning, alla sorters flaskor och att sedan fortsätta amma efter att ha givit honom ersättning då och då var inga problem. För en del går det inte alls lika lätt. Du får se vad som är bäst för ditt barn. (Jag skulle aldrig låta någon mata mitt spädbarn med kopp utan för mig var det självklart att det skulle vara med flaska.)

Nyfiken. Varför inte koppmata? Det är ju mer likt amningen än att flaskmata.
  • nozpa
    Apotheosis skrev 2014-03-30 15:27:55 följande:
    Jag ser hellre att en barnvakt som inte känner mitt barn matar det med en nappflaska som liknar ett bröst och där maten kommer lite i taget så att barnet inte kan sätta i halsen, än att hälla från en kopp (som inte ens liknar ett bröst litegrann), kanske med fel teknik så att barnet sätter i halsen och således riskerar livet på mitt barn. :)
    Hehe men va? Alltså, på BB så är det amningskopp som rekommenderas om man behöver ge tillägg, alltså ersättning. Just för att tekniken som barnet använder när dom koppmatas och ammar är väldigt lika. Det är ju inte en kaffekopp man använder, utan en speciell kopp som finns att köpa på t ex apoteket. Barnet "lapar" i sig ersättningen i sin egen takt. Man häller alltså inte.

Svar på tråden Fråga om ersättning!