• Fantasilös

LCHF hjälp! Går upp i vikt:(

Hej!
    Jag har nu ätit LCHF i nästan 3 veckor. Första och andra veckan gick jag ner nästan 3 kg men nu har jag gått upp 0,5 kilo och 1 cm runt magen igen.
    Jag promenerar varje dag och gör lite hemmaövningar ibland. 
    Jag åt väldigt strikt förra veckan. Max 4 g kolhydrater, ca 75 g protein och ca 170 g fett.
    Nu äter jag max 14 g kolhydrater, 68 g protein och 142 g fett. Får i mig runt 1600 kcal per dag.
    Använder mig av Lifesumappen.
    Är det något jag ska ändra på? Hur ska jag göra för att inte gå upp?
  • Svar på tråden LCHF hjälp! Går upp i vikt:(
  • Konnässören

Om det enda du har ändrat är hur mycket kolisar du äter är det rimligtvis det som är boven. I LCHF kan även mycket nötter, nötmjöl, frukt (som egentligen är big no-no), mejeriprodukter och liknande ställa till med bekymmer. Om du är kvinna, kolla så det inte kan ha naturliga anledningar, typ PMS, mens...

• E2012smamma
    Fantasilös skrev 2014-03-28 13:16:14 följande:

Hej!
    Jag har nu ätit LCHF i nästan 3 veckor. Första och andra veckan gick jag ner nästan 3 kg men nu har jag gått upp 0,5 kilo och 1 cm runt magen igen.
    Jag promenerar varje dag och gör lite hemmaövningar ibland. 
    Jag åt väldigt strikt förra veckan. Max 4 g kolhydrater, ca 75 g protein och ca 170 g fett.
    Nu äter jag max 14 g kolhydrater, 68 g protein och 142 g fett. Får i mig runt 1600 kcal per dag.
    Använder mig av Lifesumappen.
    Är det något jag ska ändra på? Hur ska jag göra för att inte gå upp?

Du har inte mens denna v? Så brukar jag gå upp..
  • Fantasilös
    Konnässören skrev 2014-03-28 13:27:36 följande:
    Om det enda du har ändrat är hur mycket kolisar du äter är det rimligtvis det som är boven. I LCHF kan även mycket nötter, nötmjöl, frukt (som egentligen är big no-no), mejeriprodukter och liknande ställa till med bekymmer. Om du är kvinna, kolla så det inte kan ha naturliga anledningar, typ PMS, mens...
    Har inte bara ändrat kolisarna. Äter mig mätt på fett. Äter inte nötter, frukt, mjölkprodukter (mer än grädde i kaffe och  lite i maten ibland). Tror inte det har med PMS mm heller.. 

Ska jag äta mindre fett? Mindre protein?

Äter 3% kolhydreter, 17%protein och 80%fett...
  • Fantasilös
    E2012smamma skrev 2014-03-28 13:39:10 följande:
    Du har inte mens denna v? Så brukar jag gå upp..
    Nä hade mens för 2 veckor sen så det har inte med det att göra heller..
  • solstol

Har du bantat mycket innan? Väger du maten eller uppskattar du vikten på den? Protein är också insulinhöjande i viss mån, så ät inte för mycket av det.

Men ärligt talat, 0,5 kg är ingenting, och inte 1 cm heller. Det är ju vad vågen kan pendla på en timme beroende på vad man äter/gör, och mitt midjemått skiljer säkert 5 cm från morgon till kväll. Fortsätter du gå upp under de närmsta veckorna, alltså flera kilon, då skulle jag börja fundera på vad jag gör fel, men inte så lite som 500 gram. Men annars får du ju se viktnedgång som något långsiktigt, med typ en månads intervall. En vecka tex är ju ingenting i det långa loppet.

• SoStylish

Om du är säker på att din kaloriuträkning stämmer och att du inte äter för mycket så ska du ju gå ner. Men 0,5 kilo är liksom en droppe i havet och man kan ju variera i vikt från dag till dag beroende på vätskenivåer i kroppen och om man varit på toa eller inte t.ex.

• Juvina

Mkt troligt ägglossninf jAg gåralltid upp ett halvt kg ca 2 efter mens. Har duinte fuskat m kosten så kolla inte på vägen så ofta utan ca en gång i veckan för det är troligtvis bara vätska.

• Annelie 76

Man kan variera 2kg på en dag pga hormoner vid ÄL och mens. Ge det hela 3 månader och har inget hänt då så kan du börja mixtra. Jag tycker fördelningen låter bra och du äter ungefär lagom mycket. Du har nog till och med råd med lite till, 1600 kcal är inte mycket mat.

• Fantasilös
    solstol skrev 2014-03-28 13:50:59 följande:

Har du bantat mycket innan? Väger du maten eller uppskattar du vikten på den? Protein är också insulinhöjande i viss mån, så ät inte för mycket av det.

Men ärligt talat, 0,5 kg är ingenting, och inte 1 cm heller. Det är ju vad vågen kan pendla på en timme beroende på vad man äter/gör, och mitt midjemått skiljer säkert 5 cm från morgon till kväll. Fortsätter du gå upp under de närmsta veckorna, alltså flera kilon, då skulle jag börja fundera på vad jag gör fel, men inte så lite som 500 gram. Men annars får du ju se viktnedgång som något långsiktigt, med typ en månads intervall. En vecka tex är ju ingenting i det långa loppet.

Ja fast det va rätt längesen jag bantade. Jag väger maten så det är +- några gram bara isåfall.

Ja det har jag med läst och att man bara ska äta ett gram per önskat kg kroppsvikt. Alltså ska jag äta runt 72 g protein.

Ja så är det ju men har vägt mig och mätt magen när jag har vaknat och kissat på morgonen. Men får försöka hålla mig ett tag med vågen nu så kanske jag inte blir lika stressad:)
  • Fantasilös
    Annelie 76 skrev 2014-03-28 14:25:07 följande:

Man kan variera 2kg på en dag pga hormoner vid ÄL och mens. Ge det hela 3 månader och har inget hänt då så kan du börja mixtra. Jag tycker fördelningen låter bra och du äter ungefär lagom mycket. Du har nog till och med råd med lite till, 1600 kcal är inte mycket mat.

Ja jag började ju "mixtra" nästan direkt genom att försöka nolla kolhydratintaget så kanske får äta som jag äter nu ett tag. Räknade ut hur många kalorier jag skulle äta och det var 1600 kcal men kanske kan gå upp till 1700?
  • Fantasilös
    Koppkaka skrev 2014-03-28 15:10:51 följande:

80 procent fett? Jösses...

Är det mycket för LCHF?
  • Koppkaka

Jag vet inte men jag har aldrig hört någon äta så extremt mycket fett, ens som lchf:are.

• NollÅtta

Läst att du ska äta MINST 1 g protein till varje kg kropsvikt. Annars får du proteinbrist. Så var öite försiktig där..72 g protein bara. Jag har gått ner 13 kg nu och jag äter mkt mer än så. Kanske 150-200 g per dag. Sen grönsaker och sås till maten, lite lagom sådär. Kokosfett i kaffet.

Svar på tråden LCHF hjälp! Går upp i vikt:(