• sassaa

Vad gör en verksamhetspedagog?

Jag läser till beteendevetare med pedagogik som huvudämne. Verksamhetspedagoger kan ha diverse utbildningar har jag sett. Men finns det någon här som jobbar/jobbat som verksamhetspedagog alt. samordnare inom typ handikappomsorgen? Jag hade velat jobba inom daglig verksamhet. 

Vad har verksamhetspedagogen för uppgifter? Är det jättesvårt att få jobb? :)

• Svar på tråden Vad gör en verksamhetspedagog?
  • sassaa

Finns det någon här som vet? :)

• sakfinnaren

Hej.

Som verksamhetspedagog har du det övergripande ansvaret för det pedagogiska innehållet i verksamheten, såsom exempelvis tydliggörande pedagogik och andra individuellt anpassade arbetsmetoder.
             Du ska ha en stödjande och handledande roll i metodarbete och bemötande både utifrån individuella behov samt från mål och riktlinjer för verksamheten. En viktig del i uppdraget är att söka ny kunskap kring bemötande och arbetsmetoder, samt att förankra detta till övriga i arbetsgruppen på ett sådant sätt att det gynnar både individ och verksamhet.
            Ofta arbetar en verksamhetspedagog över flera enheter och verksamheter på exempelvis LSS-verksamhet

• sakfinnaren

PS. De som anställer vill att du ska ha erfarenhet som exempelvis stödpedagog eller habiliteringspedagog innan du kan söka som verksamhetspedagog...

Svar på tråden Vad gör en verksamhetspedagog?