• Anonym (*)

Söker andra personer med bipolär sjukdom - hur fungerar vardagen för er?

Jag är en 26-årig kvinna som nyligen fått diagnosen bipolär 2 och jag skulle hemskt gärna vilja få kontakt med andra som har den sjukdomen, dela med sig av erfarenheter och livstil. 

Hur fungerar ni i vardagen? Jobbar/studerar ni eller är ni sjukskrivna? Hur ofta har ni maniska respektive deprimerade episoder? Klarar ni av att sköta arbete/studier under dom perioderna? Hur blir ni när ni är maniska eller deprimerade? Vad får ni för behandling? Hur länge har ni haft era "problem" och när fick ni eran diagnos? Oj, jag har så mycket frågor...

Själv så har jag ett jobb på heltid och familj med ett barn. Under min senaste depressiva fas, som påbörjade i november förra året och det var då jag började misstänka att det kunde ligga annat bakom än en "vanlig" depression. Jag remiterades då upp till allmän psyk och det startades en utredning. Jag var då under depressions-fasen, väldigt nedstämd, ingen ork eller energi till någonting. Orkade knappt upp ur sängen själv, och min sambo fick i princip dra ut mig för att jag skulle komma ut och röra lite på mig. Funderade under vissa tillfällen på att begå självmord, men det gick inte så lång tack och lov. Jag var sjukskriven från jobbet på heltid under 3 veckor, sen började sakta men säkert komma tillbaka till mitt gamla jag igen.

Under början på detta år hade jag istället en period då jag hade sjukt mycket energi! Var som en speedad duracell-kanin. Jag kunde gå till gymmet och träna två-tre gånger varje dag, på det också orka jobba 8 timmar i sträck, för att sedan umgås med familjen och göra hemmasysslor och ändå fortfarande vara uppe i varv. Kunde vakna mitt i natten och bestämma mig för att städa hela lägenheten. Det här är inte dom enda berg och dal perioder jag har haft, utan detta har pågått sedan 2010 ungefär.   

Sen under slutet på februari så skedde det ett dödsfall inom familjen och bara sådär så var jag nere i depp-träsket igen. Strax efter det så ställdes diagnosen. Just nu känner jag mig rätt så okej, men jag har fruktansvärda humörsvängningar dagligen, och ibland går det även ut över arbetet tyvärr. Har hänt mer än en gång att jag har fått häftiga raseriutbrott eller plötsliga gråtattacker, vilket är pinsamt och väldigt jobbigt. Värst är det hemma med min sambo som måste stå ut med mitt humör som ständigt går upp och ner. Är väldigt irritabel och brusar lätt upp mig över småsaker och tolkar saker som andra säger som ett personligt angrepp. 

Går nu på behandling. Har fått Olanzapin som tydligen ska stabilisera humöret. Har ätit medicinen i några dagar nu, men tycker mina utbrott inte blivit nåt bättre alls. Antar att det tar ett tag innan medicinen ger verkan. Någon som kanske har erfarenhet utav detta?  

Någon mer med bipolär sjukdom som vill dela med sig? Hur är det för er?
  • Svar på tråden Söker andra personer med bipolär sjukdom - hur fungerar vardagen för er?
  • Anonym (ejd)

Hej!

Jag har inte fått diagnosen bipolär men haft depressionsdiagnos i typ 7 år... Har bättre och sämre perioder, har varit inlagd på psyk när jag var i något slags speedat men deprimerat tillstånd, kunde inte sitta still mer än 10min och det kröp i hela kroppen av ångest. Ingen utredning har gjorts på mig. Har fått testa humörstabiliserande medicin men dom gjorde mig helt väck i huvudet, kunde inte tänka.

Klarar inte av att gå ur skolan pga mina humörsvängningar och andra problem. Har ibland läst på heltid för att sedan krascha totalt. Försöker själv att styra mig till någon balanserad nivå men det är inte särskilt lätt.

Hur gjordes din utredning? Vad är det för "test" liksom? Har du anda mediciner än den för att stabilisera humöret?

Vet du hur biplär 2 skiljer sig från bipolär 1?

• Anonym (*)
    Anonym (ejd) skrev 2014-03-29 13:03:20 följande:
    Hej!Jag har inte fått diagnosen bipolär men haft depressionsdiagnos i typ 7 år... Har bättre och sämre perioder, har varit inlagd på psyk när jag var i något slags speedat men deprimerat tillstånd, kunde inte sitta still mer än 10min och det kröp i hela kroppen av ångest. Ingen utredning har gjorts på mig. Har fått testa humörstabiliserande medicin men dom gjorde mig helt väck i huvudet, kunde inte tänka.Klarar inte av att gå ur skolan pga mina humörsvängningar och andra problem. Har ibland läst på heltid för att sedan krascha totalt. Försöker själv att styra mig till någon balanserad nivå men det är inte särskilt lätt. Hur gjordes din utredning? Vad är det för "test" liksom? Har du anda mediciner än den för att stabilisera humöret?Vet du hur biplär 2 skiljer sig från bipolär 1?

Min utredning påbörjades i slutet av förra året. Fick träffa en psykolog som skulle göra någon form av bedömning. Psykologen ställde en massa frågor om uppväxt, livstil och massa annat. Satt där i över två timmar! Kan tilläggas att jag har haft en tuff uppväxt med en svårt psykiskt sjuk mor och en deprimerad far. Dessutom så finns bipolär sjukdom på både mammas och pappas sida av släkten. Sjukdomen går lätt i arv, men kan också påverkas av uppväxt, miljö och livstil. Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Sen nu under mars månad fick jag träffa en psykiater som ställde lite av samma frågor som psykologen gjorde. Han frågade lite om jag hade vanföreställningar eller hallucinationer, vilket jag inte har. Dock har jag rätt paranoida tankar till och från som kan vara rätt bisarra.

Bortsett från Olanzapin, så äter jag också Tegretol Retard, som jag ätit i flera år mot min epilepsi men den medicin ska (fick jag reda på ganska nyligen) är också humörstabiliserande. Psykiatern valde att lägga in Olanzapin eftersom han tyckte det var onödigt att höja dosen på Tegretolen.

Om jag fattat det rätt så är det mer maniska perioder när man har bipolär 1, och att man till och från kan falla ner i depressioner. Vid bipolär 2 så är man mer i dom här depressiva svackorna, och till och från i dom maniska/hypomaniska perioder.
Svar på tråden Söker andra personer med bipolär sjukdom - hur fungerar vardagen för er?