• wingclip1

Köp av Villa

Hej!

Idag bor jag och min sambo i en lägenhet på 56 kvadratmeter, vi är båda sugna på villa trots att det kanske är kvar 3-4 år till barn. Samtidigt vill vi flytta till ett större bohag och lägenhetköp i vår stad är "dyrt" sätt till vad du får i villaväg. Vi har följande kostnader för lägenheten:

Lägenhet 56 kvadratmeter
    Hyra med Parkering: 5 956:-
    El: 300:- 
    Försäkring: 99:-
    Bredband: 249:-
    TV: 99:-
    Total boendekostnad på 6703:- i månaden. 

Dessutom kommer hyresvärden att höja hyran med 300:- per år i 5 år framöver. Vi tittar på en villa i nuvarande stund där kostnadsbilden kommer se ut som följande:

Villa 126 Kvadratmeter
    Uppvärmning: 900:-
    Elkostnad 800:-
    Vatten: 500:-
    Renhållning: 100:-
    Väg & Samfällighet: 320:-
    Försäkring: 250:-
    TV: 99:-

Ränta: 2179:-
    Amortering 1641:-

Total boendekostnad på 6789:- i månaden. 

Villan kommer troligen landa på 2 500 000:-, jag lägger in 1 500 000:- in kontant och tar resten på lån med amortering på 40 år. Hur skulle ni ranka mina förutsättningar rent ekonomiskt? Sambon jobbar deltid och stämplar och får ut ca 10 000:- i efter skatt. Jag själv lyfter en lön runt 22 000 - 24 000 efter skatt beroende på prestation. Jag är 26, sambon är 24. 

Hur har ni andra villaägare?
  • Svar på tråden Köp av Villa
  • Felidae

Ett lån på "bara" en miljon lär ni ju klara bra med era inkomster, så det borde inte vara något problem. Elkostnaden känns lite lågt räknad och eventuell kostnad för bredband saknas i din kalkyl, så månadskostnaden blir kanske något högre. Tänk också på att lägga undan en buffert för oförutsedda utgifter, som när takpannorna blåser av och kylskåpet går sönder.

Lycka till med husjakten!

• wingclip1

Absolut! Bredband ingick i fastigheten! Elen ska jag se över.

Min flickvän satt på toan och läste på familjeliv när jag skrivit detta. Nu vet hon att jag har 1.5 miljoner i likvida medel, hoppsan!  

• sophiie

När det gäller elen få den faktiska förbrukningen istället för vad de gör av med i uppvärmning och hushållsel i kronor.

• studentska

Glöm inte att räkna på kostnaderna för lagfart och pantbrev också, men pantbrev kanske redan finns men lagfarten kommer ni ju inte undan. Och ordentlig besiktning när ni väl kommer så långt som till eventuellt köp, värt att lägga en del pengar på den så man slipper obehagliga överraskningar senare. Ta hellre en enskild besiktningsman med gott renommé istället för något stort bolag typ Anticimex eller liknande.

• Butterscotch

Fundera på hur du vill dela upp ägandet också, även om du köper för dina egna pengar kommer sambon ha rätt till hälften om ni skulle gå isär, om ni inte skriftligen kommer överens om annat.

• MigSjälv

Att dra runt det löpande borde inte vara några problem, men se till att planera långsiktigt.

Tex.

Taket måste bytas om 15 år, kostar 150 000kr

Om enskilt avlopp (ej godkänt), så måste ett nytt avlopp grävas om fem år, kostar 150 000kr

Dränering om 20 år, kostar 150 000kr

Ny fasad + fönster om 15 år, kostar 150 000kr

Nytt badrum om 10 år, kostar 150 000kr

Osv, och räkna ut vad ni kan, och bör spara per månad för att ha råd med underhållet. Fastna inte på siffrorna, dom är bara fiktiva, utan för att ni skall få ett tänk att inte bara kolla på dom löpande kostnaderna. Hus är dyrt.

• Moderno
    MigSjälv skrev 2014-04-04 10:31:41 följande:
    Att dra runt det löpande borde inte vara några problem, men se till att planera långsiktigt.

Tex.

Taket måste bytas om 15 år, kostar 150 000kr

Om enskilt avlopp (ej godkänt), så måste ett nytt avlopp grävas om fem år, kostar 150 000kr

Dränering om 20 år, kostar 150 000kr

Ny fasad + fönster om 15 år, kostar 150 000kr

Nytt badrum om 10 år, kostar 150 000kr

Osv, och räkna ut vad ni kan, och bör spara per månad för att ha råd med underhållet. Fastna inte på siffrorna, dom är bara fiktiva, utan för att ni skall få ett tänk att inte bara kolla på dom löpande kostnaderna. Hus är dyrt.

Visst kan sådana kostnader uppkomma, men eftersom ts ändå har möjlighet att betala mer än halva priset kontant har jag svårt att se några problem. Istället för att lägga alla pengar på köpet, kan det vara en idé att avsätta en del i en reparationsfond för oförutsedda utgifter. Ts behöver inte heller ha topplån vilket gör det billigare. Se bara till att anlita en duktig och pålitlig besiktningsman som noga får gå igenom huset innan ni köper.
  • MigSjälv
    Moderno skrev 2014-04-04 13:16:42 följande:

Visst kan sådana kostnader uppkomma, men eftersom ts ändå har möjlighet att betala mer än halva priset kontant har jag svårt att se några problem. Istället för att lägga alla pengar på köpet, kan det vara en idé att avsätta en del i en reparationsfond för oförutsedda utgifter. Ts behöver inte heller ha topplån vilket gör det billigare. Se bara till att anlita en duktig och pålitlig besiktningsman som noga får gå igenom huset innan ni köper.
    Jag tog upp det för att belysa, så man inte bara kollar på dom löpande kostnaderna.

Sedan så är det inte att dom kan uppkomma, har man hus, så kommer det uppkomma. Alla som har hus vet om att för eller senare så måste man byta ut saker, det är bara en tidsfråga.
  • Moderno
    MigSjälv skrev 2014-04-04 13:24:57 följande:
    Jag tog upp det för att belysa, så man inte bara kollar på dom löpande kostnaderna.

Sedan så är det inte att dom kan uppkomma, har man hus, så kommer det uppkomma. Alla som har hus vet om att för eller senare så måste man byta ut saker, det är bara en tidsfråga.

Det har du rätt i.
  • My Nickname
    MigSjälv skrev 2014-04-04 10:31:41 följande:
    Att dra runt det löpande borde inte vara några problem, men se till att planera långsiktigt. Tex. Taket måste bytas om 15 år, kostar 150 000kr Om enskilt avlopp (ej godkänt), så måste ett nytt avlopp grävas om fem år, kostar 150 000kr Dränering om 20 år, kostar 150 000kr Ny fasad + fönster om 15 år, kostar 150 000kr Nytt badrum om 10 år, kostar 150 000kr Osv, och räkna ut vad ni kan, och bör spara per månad för att ha råd med underhållet. Fastna inte på siffrorna, dom är bara fiktiva, utan för att ni skall få ett tänk att inte bara kolla på dom löpande kostnaderna. Hus är dyrt.

Lite väl dramatiskt skrivet, jag förstår hur du tänker men som husägare kan man inte ha tummen mitt i handen. Man kanske har det från början (jag hade det när jag var 26 och skaffade hus). Jag har bott i hus i 15 år nu och tom byggt ut inom rimliga kostnader. Jag har sedan 10 år tillbaka 2 st hus i en dyr kommun och med god planering, lagom amortering och en buffert kunnat fixa alla utmaningar som dyker upp utan att låna upp mer. Det är elförbrukning som jag upplever inte stämmer med de uppgifter jag fått inför husköp. Bra fönster, dörrar och värmesystem så. TS ekonomi känns utmärkt och ovanlig tror ja när det gäller dagens husköpare.Lycka till.
Svar på tråden Köp av Villa