• Jefa

Bränner och sticker i fingrarna/handen!

Har haft så i nån vecka nu. Sticker i händerna och fingrarna. Samt att det bränner som bara den på huden precis där armen börjar. Har kliat så att det är rivsår
    Vad kan det bero på med dessa stickningar??

• Svar på tråden Bränner och sticker i fingrarna/handen!
  • Jennie Brunflo

Det låter som en nerv är i kläm.

• missteddy

vilka fingrar är det är det tummen lång och pekfinger? kan det vara kaparttuneln eller hur det heter. svulnar fungarna också

• Jennie Brunflo

Ja, hela kroppen har ju ett gemensamt nervsystem...allt hänger ihop liksom.

Jag tycker du ska ta kontakt med en läkare och få hjälp. De vet nog vilka nerver som styr vad och vad man kan göra. (ofta räcker det med lite gymnasitk eller sträckningar)

• missteddy

karpaltunneln heter det

• Jefa

Dom är inte svullnad och det sticker i alla fingrarna
    När jag "knådar" händerna (som man gör när man smörjer in dem) så känns det precis som det gör när man har bränt sig i solen

• Jefa

Teddy
    Ja, alla fingrar. Och när det inte sticker så är det precis som myrkrypningar. Så där som det känns när tex handen somnat

• missteddy

ok du har inte haft ont i nacken ? för därifrån går det nervbanor ner till händena. när jag hade som värst problem med nacken så hade jag som dej i händerna nu är jag gravid och har fått karpaltunneln istället vilket inte är mycket bättre det heller

• Jennie Brunflo

Det låter inte som karpaltunnelsyndrom.

Snarare som att du har något i nacken.

• Jefa

Nä, känner inget i nacken. Det är lite mer i högra handen. Ibland är det "vilande" med som nu kom det tillbaka för en stund sedan. Alltså, ibland känns det bara som solbrännan jag beskrev förrut ( ) men efter det så kommer det som myrkrypningar och stickande. Och där armen börjar är det mer brännande och inget stickande

• Jennie Brunflo

Alltså...du känner inget i nacken....men jag tror att problemet sitter i nacken.

I nacken strålar nerverna samman och därför tror jag det sitter där eftersom du känner det i bägge armarna.

• Jefa

Jennie
    Men kan det visa sig så även om jag inte känner något konstigt i nacken?

• Jennie Brunflo

Javisst.

Du kan ju ha legat snett....eller gjort en konstig rörelse.....eller sträckt dig....eller haft nackspärr....eller nåt......bara så pass att en nerv ligger liiiiite liiiiite fel....då kan det bli sådär.

Oftast går det ju över....men om det domnar så måste du ha hjälp snabbt. Det är inte bra med domningar som inte släpper.

• Jefa

TACK för alla era svar!
    Får kolla över helgen hur det blir! Får hoppas det inte är något värre än nacken då!
    Ska ha kalas hela helgen, det kanske är just det som behövs?

Svar på tråden Bränner och sticker i fingrarna/handen!