• MammatillNicole

Köpa topp till 9 åringen. Tips?

Hej min dotter är 9 och har länge tjatat om att få toppar, tjejerna i hennes klass har det även om ingen eller väldigt få har börjat få bröst.
    Nu har jag lovat att hon ska få det till våren/sommaren. Några tips? Bra modeller och butiker?

• Svar på tråden Köpa topp till 9 åringen. Tips?
  • Erki

Kappahl har enkla basictoppar som jag köpt till dottern.

• Nileva

Jo mina flickor har berättat att en del tjejer har toppar i deras klass.. Men jag har förklarat för dem att det är helt onödigt egentligen.. Man blir inte mer vuxen för det, utan bättre att använda sånt när man verkligen behöver.. ;)

• MammatillNicole
    Erki skrev 2014-03-29 14:57:37 följande:
    Kappahl har enkla basictoppar som jag köpt till dottern.
    Tack för tipset
  • Mithi
    Nileva skrev 2014-03-29 23:45:34 följande:
    Jo mina flickor har berättat att en del tjejer har toppar i deras klass.. Men jag har förklarat för dem att det är helt onödigt egentligen.. Man blir inte mer vuxen för det, utan bättre att använda sånt när man verkligen behöver.. ;)
    Det finns fler skäl än så till att man vill ha topp... När jag gick i trean hade ett par stycken börjat få bröst (en tjej var så utvecklad att hon till och med behövde ha BH redan då, de andra hade inte fått mycket bröst), andra ville ha topp för att känna sig äldre som du säger men de var väldigt få, några ville ha det för att de tyckte det var snyggt, andra ansåg att det var bekvämt, några kände sig tryggare med topp och en del ville ha det för att vara som de andra. Varför måste allt ha en mening för att man ska få använda det när man är barn? Blommor i håret, smycken, örhängen och snoddar på benen som var populärt tidigare har ju inte heller något syfte (mer än att man tycker det är fint och trivs med det), men folk använder/använde det ändå.

Själv började jag också använda topp när jag var 9 år. Jag började få bröst och jag kände mig bekväm med topp. Dessutom var det fint och mina klasskompisar hade också topp. Varför är det så farligt om de använder topp? Det är ju inte samma sak som BH och allt handlar inte om var man behöver utan om vad man faktiskt vill ha!
  • Liten i April

I Ullared hade de jättefina och passande för en så liten tjej. Inte alls "bh-aktig" men ändå inte sport-bh. 2 för 50 eller något sånt. Om du har möjlighet att åka dit så är det ett kanontips.

• MammatillNicole
    Mithi skrev 2014-03-30 11:22:36 följande:
    Det finns fler skäl än så till att man vill ha topp... När jag gick i trean hade ett par stycken börjat få bröst (en tjej var så utvecklad att hon till och med behövde ha BH redan då, de andra hade inte fått mycket bröst), andra ville ha topp för att känna sig äldre som du säger men de var väldigt få, några ville ha det för att de tyckte det var snyggt, andra ansåg att det var bekvämt, några kände sig tryggare med topp och en del ville ha det för att vara som de andra. Varför måste allt ha en mening för att man ska få använda det när man är barn? Blommor i håret, smycken, örhängen och snoddar på benen som var populärt tidigare har ju inte heller något syfte (mer än att man tycker det är fint och trivs med det), men folk använder/använde det ändå.

Själv började jag också använda topp när jag var 9 år. Jag började få bröst och jag kände mig bekväm med topp. Dessutom var det fint och mina klasskompisar hade också topp. Varför är det så farligt om de använder topp? Det är ju inte samma sak som BH och allt handlar inte om var man behöver utan om vad man faktiskt vill ha!
  • sextiotalist
    Åh, vad jag önskar att det hade funnits dessa toppar när man fick bröst, så ont man hade det. Vi fick ha linnen som satt lika löst som en tröja eller blus.
    Det är inte alls ovanligt att brösten börja ömma i den åldern och då kan det vara jätteskönt att ha en topp. Är det någon gång man verkligen behöver ett stöd runt brösten är ju när brösten börja växa och precis innan. Dvs innan man får bröst

• sextiotalist

Jag har ingen dotter själv, men jag skulle nog köpa en topp som var ett stöd.

• Monchichier
    Jag blev faktiskt riktigt nyfiken nu.
    När anser du att "man verkligen behöver" använda en topp?
  • Mikaela81

En topp är verkligen inga konstigheter tycker jag. Finns fina i de flesta vanliga klädaffärer som Kappahl, hm och Lindex. Är ju ingen sexig bh. Bara en topp som är för barn.

• MammatillNicole

Jag tycker inte heller det är några konstigheter egentligen. Vet att det finns toppar i många butiker men ville kolla lite ifall ni hade bra erfarenheter ifrån någon särskild butik eller särskilt märke

• Monchichier
    MammatillNicole skrev 2014-03-30 14:07:58 följande:
    Jag tycker inte heller det är några konstigheter egentligen. Vet att det finns toppar i många butiker men ville kolla lite ifall ni hade bra erfarenheter ifrån någon särskild butik eller särskilt märke
    Här är det H&M/Lindex och Kappahls vanliga enkla svart/vit/gråa som gäller. Tror inte att det behöver vara så mycket mer komplicerat än så Flört
  • Mikaela81

Jag har nog mest köpt på Lindex å Kappahl. Dom har ju ofta 3 för 2 på underkläder.

• cosinus
    Mithi skrev 2014-03-30 11:22:36 följande:

Det kan det absolut göra. Jag tycker dock det är lite intressant att barnet reflekterar över varför de vill.

Hon kom hem för ungefär ett år sen och sa att hon ville ha en topp, det var många andra som hade det.

Jag frågade varför hon ville ha det och det kunde hon inte riktigt motivera. Så jag frågade då om hon tyckte det var snyggt och näääää, det tyckte hon ju inte, de syntes ju ändå oftast inte.

Så jag frågade om hon tyckte det var coola men näääää det var inte heller grejen.

Så jag frågade om hon trodde det var skönare med topp men näpp det trodde hon verkligen inte.

Så då bad jag henne fundera över varför hon eg ville ha en topp, sa att vi kan absolut köpa en, det är inget problem men fundera över varför du vill ha en först så vi inte köper på oss saker du inte ens riktigt vet varför du vill ha.

Hon återkom ett halvår senare och ville ha en top under basketlinnet. De vänder linnena ibland på träning (ist för västar när de delar lag) och de är även rätt stora och öppna i ärmarna så hon kände sig lite naken. Det köpte jag rakt av och hon har nu en top hon har när hon spelar basket.

Jag tycker f ö att det mesta som man inte behöver bör man tänka efter en vända extra innan man köper för vi har inte direkt problem med underkonsumtion i samhället som det ser ut nu.

Och till TS, jag köpte på KappAhl och den är hon nöjd med.
  • Monchichier
    cosinus skrev 2014-03-31 10:00:25 följande:
    Det kan det absolut göra. Jag tycker dock det är lite intressant att barnet reflekterar över varför de vill.
    Det där med "att alla andra har" är ju något som är väldigt känsligt.
    Just i den åldern när man kommit ifrån det där att leka mamma, pappa, barn i sandlådan. När man kan leka med precis vem som helst och man kan se ut precis hur som helst för att man tycker att det är fint.

För en 8-9 åring blir det viktigare och viktigare att tillhöra en grupp och att ha hemligheter. Det är ju i den här åldern som man börjar ha hemliga klubbar och hitta på egna hemliga språk. 
    För att få tillhöra en grupp och få vara med i en hemlig klubb så är det grundläggande att inte sticka ut. Sticker man ut på något sätt är man annorlunda och det är negativt eftersom en grupp ska vara homogen. 
    Är man en av de sista som får tillåtelse av föräldern att ha något som "alla andra" har, då blir det en jobbig situation eftersom man oftast känner att man inte riktigt passar in.

Hur många 9-åringar har möjligheten att reflektera så? När inte ens alla föräldrar har förmågan att reflektera så långt?
  • cosinus
    Monchichier skrev 2014-03-31 10:22:27 följande:
    Det där med "att alla andra har" är ju något som är väldigt känsligt.
    Just i den åldern när man kommit ifrån det där att leka mamma, pappa, barn i sandlådan. När man kan leka med precis vem som helst och man kan se ut precis hur som helst för att man tycker att det är fint.

För en 8-9 åring blir det viktigare och viktigare att tillhöra en grupp och att ha hemligheter. Det är ju i den här åldern som man börjar ha hemliga klubbar och hitta på egna hemliga språk. 
    För att få tillhöra en grupp och få vara med i en hemlig klubb så är det grundläggande att inte sticka ut. Sticker man ut på något sätt är man annorlunda och det är negativt eftersom en grupp ska vara homogen. 
    Är man en av de sista som får tillåtelse av föräldern att ha något som "alla andra" har, då blir det en jobbig situation eftersom man oftast känner att man inte riktigt passar in.

Hur många 9-åringar har möjligheten att reflektera så? När inte ens alla föräldrar har förmågan att reflektera så långt?
    Alltså delar av det där är nog på riktigt det dummaste jag hört.

Alltså självklart är det jobbigt att vara sist med något men så länge man inte är sist med allt alltid så måste man ju lära sig hantera det. Det är väl dessutom superviktigt att man lär barnen att alla grupper inte behöver vara homogena och att det är ok att sticka ut antingen för att man själv vill eller för att man har olika regler. Alla föräldrar har olika regler och alla barn har olika förutsättningar. Att lära barnen att man måste smälta in för att få vara med är så korkat så jag saknar ord.

Jag tycker det är superviktigt i alla sammanhang att faktistk tänka över sina val och bli medveten om varför man väljer som man gör. Det betyder inte att man inte någon gång kan köpa något bara för att man vill. Men att tidigt lära sig skilja på nödvändigt och "bara för att man vill" är aldrig fel.

Min 10-åring är ensam i sin klass om att inte ha en mobil. Hon behöver ingen och ja hon tycker i perioder det är lite trist men då får hon göra annat som andra inte får ibland. Det jämnar ut sig. Sometimes you win, sometimes you loose. Livet är inte rättvist och kommer heller aldrig att bli det.
  • Monchichier
    cosinus skrev 2014-03-31 11:00:55 följande:
    Alltså delar av det där är nog på riktigt det dummaste jag hört.
    Jag har inte någonstans sagt att man ska gå med på argumentet "för att alla andra har". Utan det finns två sidor av myntet. 
    Ja, man kan lära en 9-åring att grupper inte är homogena. Men någonstans i den där 9-åriga kroppen kommer det ändå kännas fel, eftersom instinkten att man är ett hot om man är annorlunda sitter så djupt. Det är inte förrän man hittar sig själv långt upp i tonåren som den släpper. Och inte ens då försvinner den. Titta bara själv på vilket kontor (utan klädpolicy) som helst, klädstilen kommer att se ungefär likadan ut, de kommer bete sig på liknande sätt etc. Det är liksom inte för inte som uttrycket "man blir som man umgås" finns.

Att förstå vad det är som händer i en 9-årings huvud är inte det samma som att lära ut att man måste smälta in för att få vara med.
  • cosinus
    Monchichier skrev 2014-03-31 11:20:15 följande:
    Jag har inte någonstans sagt att man ska gå med på argumentet "för att alla andra har". Utan det finns två sidor av myntet. 
    Ja, man kan lära en 9-åring att grupper inte är homogena. Men någonstans i den där 9-åriga kroppen kommer det ändå kännas fel, eftersom instinkten att man är ett hot om man är annorlunda sitter så djupt. Det är inte förrän man hittar sig själv långt upp i tonåren som den släpper. Och inte ens då försvinner den. Titta bara själv på vilket kontor (utan klädpolicy) som helst, klädstilen kommer att se ungefär likadan ut, de kommer bete sig på liknande sätt etc. Det är liksom inte för inte som uttrycket "man blir som man umgås" finns.

Att förstå vad det är som händer i en 9-årings huvud är inte det samma som att lära ut att man måste smälta in för att få vara med.
    Jag tror ändå att man kan göda eller motarbeta den där känslan av att till varje pris måsta smälta in och jag tycker faktiskt det är viktigt att barnet reflekterar över varför de vill något även om det till slut blir så att man köper.

Är det så att barnet vill ha en topp för att alla andra har det så får vi resonera kring varför det är så viktigt, sen kan vi absolut köpa toppen ändå men ofta om man får vända och vrida på det hela lite så kommer iaf mina barn fram till att det kanske inte är varken så himla noga eller smart att köpa något som de eg är obrydda om bara för att alla andra gör så. Då kanske man helt enkelt ska göra något roligare för pengarna. Fundera på vad man själv verkligen vill göra och sen göra det.

Och jag jobbar på kontor utan klädpolicy och vi har hela skalan från kostymer till mjukisdressar, till klänningar och jeans och t-shirt. Skulle jag komma till jobbet i en onepiece skulle ingen höja på ögonbrynen, vi har sett värre än så :D

• Monchichier
    cosinus skrev 2014-03-31 13:23:50 följande:
    Jag tror ändå att man kan göda eller motarbeta den där känslan av att till varje pris måsta smälta in och jag tycker faktiskt det är viktigt att barnet reflekterar över varför de vill något även om det till slut blir så att man köper.

Det är ju väldigt svårt för en 9-åring att reflektera över känslan och viljan när de omöjligt kan veta vad som ligger till grund för den. 

Jag tvivlar faktiskt lite på att en mjukisdress i plysch inte skulle väcka åtminstone ett upphöjt ögonbryn på din arbetsplats. Men okej, bara för att man kan innebär inte det att man gör det. Men ni kanske har ovanligt högt i tak, vad vet jag. Det låter ändå lite som att ni har det som paradoxen i "Söder om Folkungagatan" där det är ute att vara inne, vilket innebär att man egentligen är inne när man är ute. Men inne är ju ingenting man vill vara så man blir inne för att vara ute.

Och egentligen, för att vara krass, klänning, t-shirt, jeans samlas på samma millimeter på den där skalan. Mjukisdress två centimeter ifrån och beroende på vilken kostym 1-6 cm ifrån jeans på skalan. 
    Har ni någon som har tuppkam, läderkappa, 1cm tjock kajal runt ögonen och nithalsband?
    Rastaflätor i neonfärg, ruskigt höga platåskor, nättröja och baggy baggybyxor?
    Eller en kille med riktigt stora knävelborrar, monockel och plommonstop?
    Blandat med vanliga klänning och jeans folk och kostymklädda chefer? Då kan vi börja snacka om att hela skalan finns på samma arbetsplats.

Svar på tråden Köpa topp till 9 åringen. Tips?