Mithi skrev 2014-03-30 11:22:36 följande:
Det finns fler skäl än så till att man vill ha topp... När jag gick i trean hade ett par stycken börjat få bröst (en tjej var så utvecklad att hon till och med behövde ha BH redan då, de andra hade inte fått mycket bröst), andra ville ha topp för att känna sig äldre som du säger men de var väldigt få, några ville ha det för att de tyckte det var snyggt, andra ansåg att det var bekvämt, några kände sig tryggare med topp och en del ville ha det för att vara som de andra. Varför måste allt ha en mening för att man ska få använda det när man är barn? Blommor i håret, smycken, örhängen och snoddar på benen som var populärt tidigare har ju inte heller något syfte (mer än att man tycker det är fint och trivs med det), men folk använder/använde det ändå.
Själv började jag också använda topp när jag var 9 år. Jag började få bröst och jag kände mig bekväm med topp. Dessutom var det fint och mina klasskompisar hade också topp. Varför är det så farligt om de använder topp? Det är ju inte samma sak som BH och allt handlar inte om var man behöver utan om vad man faktiskt vill ha!

Det kan det absolut göra. Jag tycker dock det är lite intressant att barnet reflekterar över varför de vill.
Hon kom hem för ungefär ett år sen och sa att hon ville ha en topp, det var många andra som hade det.
Jag frågade varför hon ville ha det och det kunde hon inte riktigt motivera. Så jag frågade då om hon tyckte det var snyggt och näääää, det tyckte hon ju inte, de syntes ju ändå oftast inte.
Så jag frågade om hon tyckte det var coola men näääää det var inte heller grejen.
Så jag frågade om hon trodde det var skönare med topp men näpp det trodde hon verkligen inte.
Så då bad jag henne fundera över varför hon eg ville ha en topp, sa att vi kan absolut köpa en, det är inget problem men fundera över varför du vill ha en först så vi inte köper på oss saker du inte ens riktigt vet varför du vill ha.
Hon återkom ett halvår senare och ville ha en top under basketlinnet. De vänder linnena ibland på träning (ist för västar när de delar lag) och de är även rätt stora och öppna i ärmarna så hon kände sig lite naken. Det köpte jag rakt av och hon har nu en top hon har när hon spelar basket.
Jag tycker f ö att det mesta som man inte behöver bör man tänka efter en vända extra innan man köper för vi har inte direkt problem med underkonsumtion i samhället som det ser ut nu.
Och till TS, jag köpte på KappAhl och den är hon nöjd med.