• Anonym (hitta jobb)

Jobbansökan utan någon erfarenhet eller högre studier? Tips sökes!

Har ngn tips på vad man kan skriva i sitt cv/personligt brev när man som 24-åring inte har jobbat ngt alls pga depression? 
    Ska man alls nämna anledningen varför, eller bara utelämna det faktum att det inte finns jobberfarenhet...? Om man söker ett jobb tex där man ska fylla i utbildning och jobberfarenhet, referenser, vad kan man skriva där? Det finns inget att skriva om volontärarbete, föreningsliv etc. Jobb/timvik som personlig assistent tex, tror ni det finns ngn chans att få det? 

Har ngn varit i samma situation eller har tips på sidor tex där man kan hitta idéer så skriv gärna :) 

• Svar på tråden Jobbansökan utan någon erfarenhet eller högre studier? Tips sökes!
  • Anonym (Ss)

Googla jobbansökan, cv, meritförteckning, referenser mm men alltså har du inte jobbat innan så är du körd, du får väl som andra gör jobba fast du mår dåligt

• Anonym (hitta jobb)
    Anonym (Ss) skrev 2014-03-29 17:47:09 följande:
    Googla jobbansökan, cv, meritförteckning, referenser mm men alltså har du inte jobbat innan så är du körd, du får väl som andra gör jobba fast du mår dåligt
    Det är inte mig det handlar om. Vet inte riktigt vad jag ska säga om din sista kommentar. Personen har varit inlagd för depression och sedan läst klart gymnasiet för att öka sina möjligheter att få jobb. Har såklart googlat och försökt hitta tips, men inte lyckats hitta ngt som hjälper, och inte jag heller. Och jag tänkte att det brukar vara lättare att hitta det man söker om man frågar efter det, på ett forum tex :)  
  • Anonym (Ss)
    Anonym (hitta jobb) skrev 2014-03-29 17:56:17 följande:
    Det är inte mig det handlar om. Vet inte riktigt vad jag ska säga om din sista kommentar. Personen har varit inlagd för depression och sedan läst klart gymnasiet för att öka sina möjligheter att få jobb. Har såklart googlat och försökt hitta tips, men inte lyckats hitta ngt som hjälper, och inte jag heller. Och jag tänkte att det brukar vara lättare att hitta det man söker om man frågar efter det, på ett forum tex :)  

Finns hur många bra sidor som helst som beskriver och förklarar och som ger exempel, sök lite mer så lär du finna det
  • Anonym (hitta jobb)
    Anonym (Ss) skrev 2014-03-29 18:08:45 följande:

Finns hur många bra sidor som helst som beskriver och förklarar och som ger exempel, sök lite mer så lär du finna det
    Ok tack, ska leta mera :)

Vore också intressant att höra, om det finns, ngn som har haft liknande erfarenhet. Hur fick ni jobb? 
  • Anonym (hitta jobb)

Har kollat runt igen men det är svårt att hitta exempel på hur man kan skriva ett cv/personligt brev. Finns här någon som har tips, som kanske själv varit i samma situation och lyckades få jobb?  

• Anonym (hitta jobb)
    Anonym (hitta jobb) skrev 2014-04-09 19:54:03 följande:
    Har kollat runt igen men det är svårt att hitta exempel på hur man kan skriva ett cv/personligt brev. Finns här någon som har tips, som kanske själv varit i samma situation och lyckades få jobb?  
    Hur man kan skriva om man är helt utan arbetserfarenhet eller högre utbildning alltså, fast man är såpass "gammal". Finns nog ingen som kan passa som referens heller, inget ideellt arbete osv 
  • Anonym (tips...)

Det viktiga när man inte har mycket att fylla CV:t med är att det personliga ansökningsbrevet är bra och framhäver personligheten. Se till att det layoutmässigt sticker ut från mängden. Nu menar jag inte att det ska vara överdrivet designat, det ger dock motsatt effekt.

Se till att inte ha mer än 3-4 styckesindelningar och aldrig mer än en sida. Börja med att beskriva hur du hittat jobbet, speciellt om det är genom en kontakt. Förklara varför du vill ha just det jobbet. I nästa stycke kan du förklara vem du är, ta fram 3-4 nyckelord (exempelvis ambitiös, nyfiken och kreativ). Om du söker ett specifikt jobb står det oftast vad för personer de söker. Se till att dina nyckelord stämmer överens med vad de söker. Dvs olika ord beroende på vad för jobb du söker. I sista stycket avrundar du och knyter ihop säcken.

I CV:t är det bra om allt är i kronologisk ordning. Dvs, om det senaste du gjorde var utbildning står den rubriken först. Var det ett arbete som senast händelse så är den rubriken först.

Hoppas att du har fått någon hjälp så du kan hjälpa din kompis! Det viktiga är att din vän ärligt säger att det är pga sjukdom hon/han inte har jobbat tidigare, men inte förrän de frågar! Onödig information i en personlig ansökan.

• Anonym (tips...)
    Anonym (hitta jobb) skrev 2014-04-09 19:55:56 följande:
    Hur man kan skriva om man är helt utan arbetserfarenhet eller högre utbildning alltså, fast man är såpass "gammal". Finns nog ingen som kan passa som referens heller, inget ideellt arbete osv 
    Det är bara att söka, någonstans hittar han/hon något. Det är jag säker på. Gäller bara att inte vara kräsen till en början så löser det sig! :) Om det så är Mcdonalds som första jobb så är det bra att ha på CV:t till nästa omgång jobbsökande och så jobbar man sig uppåt!
  • Anonym (hitta jobb)

Tack för tipsen! Har försökt hjälpa hen att skriva personligt brev, men det är svårt, blir bara ett par rader... Har inte mkt jobberfarenhet själv, men när jag sökte jobb i början kunde jag ta med tidigare praoplatser och senare praktiker och kortare småjobb (en veckas jobb). Personen har inte ens praoat. Aldrig passat småsyskon, tagit hand om äldre släktingar, varit aktiv i föreningar osv. Tror ni det går att få sommarjobb inom äldreomsorg tex trots detta?

(Mitt första riktiga (sommar)jobb var just på äldreboende, jag mailade för att fråga om referens till ett ställe jag varit på, på praktik ett par år tidigare. De mindes mej inte men erbjöd sommarjobb istället :)  En vän till mej hade däremot tidigare jobbat flera år inom äldreomsorgen men blev inte erbjuden semestervikariat trots ansökningar... så jag vet inte hur "lätt"det är att få jobb där? )

• Anonym (hitta jobb)

Uppskattar all hjälp verkligen! :)  Känns svårt detta bara, men jag ska inte vara negativ. Jag sökte "skitjobb" i höstas pga att jag var arbetslös. Städjobb, assistentjobb osv. Även små timvikariat. Fick komma på EN intervju... Då har jag ändå jobbat inom förskolan över ett år, flera somrar inom äldreomsorgen, och har pedagogisk utbildning, så det borde vara lättare för mig att få jobb? Men jag hoppas det handlade om tidpunkten och att det är lättare att få sommarjobb!    

Svar på tråden Jobbansökan utan någon erfarenhet eller högre studier? Tips sökes!