Cykel till 3-åring?
Vad har du köpt för cykel till din treåring? Trehjuling, kickbike eller annat?
Vad har du köpt för cykel till din treåring? Trehjuling, kickbike eller annat?
Springcykel och trehjulig sparkcykel gillar min treåring.
Springcykel. Är så jäkla bra!
min treåring har en 16" cykel men hon kan cykla utan stödhjul. jag skulle rekommendera en springcykel och eventuellt en cykel med stödhjul.
Vilken tum?
Vi har en springcykel från kettler. Den minsta på marknaden. Funkar fint men e sugen på att köpa en riktig cykel också. Fyller tre i maj å han e strax över 90 cm lång
Min äldsta tjej fick sin första riktiga cykel när hon fyllde 3, sonen vid 2,5. Dottern cyklade utan stödhjul strax efter 4 och sonen är 3,5 nu och kommer få stödhjulen borttagna närmsta veckorna.
Köpte dotterns första cykel idag. En 12" med stödhjul, hon blev 3 i november.
Springcykel! 3-åringar skall inte ha cykel med stödhjul!
www.ntf.se/trafikeniskolan/teman/egenhand/Forsta/default.asp
Hannis
Det är helt upp till föräldrarna själva. Man får tänka igenom vart medan cyklar bara. När jag var barn fanns inte springcykel å jag tog ingen skada av det.
Eleonor01:
Klart det är upp till föräldrarna. Men är man rädd om sitt barn så skaffar man inte cykel med stödhjul utan väntar tills barnet kan cykla utan stödhjul.
Jag är rädd om mina barn men de har alla tre fått cykla med stödhjul och har alla lärt sig cykla relativt tidigt. Tjejerna var 2,5 och pojken 4. De ha inte tagit skada av det alls utan tvärt om så tycker jag att de har växt och intresserat sig tidigt för vilka regler som gäller. Där med skulle jag inte låta treåringen cykla själv på byn utan att jag är med...
Min son (nu snart 5,5 år) fick en springcykel när han var 1,5 år. Den var nog 10", så litet stor. Men efter att han fyllt 2 år fungerade den perfekt, han fick jättebra balans med hjälp av den. När han var 3,5 år köpte jag en 12" cykel på Blocket och han lärde sig cykla på den på några få försök, utan stödhjul eller pinne. Han fick en 16" cykel då han var drygt 4 år, men den var för stor då, nu är den perfekt och han cyklar bra, men har litet svårt att starta själv, om det inte är nedförsbacke. Jag skulle absolut inte låta honom cykla "på byn" själv, men nu är ju hans by Stockholms innerstad.
Det kan tilläggas att det kan gå lång tid mellan cyklingstillfällena och om han hade cyklat mer så hade han nog inte haft några problem att starta själv.
Barn skall inte cykla själva i trafik förrän de är 12 år...
Elin 834:
Det är ju just det som är farligt. Att lära sig cykla tidigt alltså. Så små barn har inte tillräckligt utvecklade hjärnor för att komma upp i så hög fart. Men som sagt, det är ju upp till var och en...
Absolut det är upp till var och en. Jag känner att livet skulle vara ganska tråkigt om jag inte kunde cykla med mina barn eller åka slalom. Det borde ju vara lika farligt :)
Jag tror på frihet under ansvar och har lärt mina barn cykel och trafikregler men kan förstås inte vara säker på att de följer dem när jag inte är med.
De större barnen 6 och 8år får faktiskt cykla själva runt i samhället vi har fina cykelvägar och 30 km/h begränsning i hela samhället.
Jag utsätter oss hellre för lite risker och låter de vara barn utan att behöva ha mamma i släptåg och hoppas att det ska gå bra. ;) Men alla är vi olika!
Vi har en 12" med stödhjul till vår 4 åring som är ca 1 m. Springcykel har han kört med lite på förskolan. Hur lärde sig barn på 70-och 80-talet att cykla? Jo med stödhjul. Sen att de inte är mogna för trafikerade vägar är en annan sak.