Inlägg från: Elin 834 |Visa alla inlägg
  • Elin 834

Cykel till 3-åring?

min treåring har en 16" cykel men hon kan cykla utan stödhjul. jag skulle rekommendera en springcykel och eventuellt en cykel med stödhjul. 

• Elin 834

Jag är rädd om mina barn men de har alla tre fått cykla med stödhjul och har alla lärt sig cykla relativt tidigt. Tjejerna var 2,5 och pojken 4. De ha inte tagit skada av det alls utan tvärt om så tycker jag att de har växt och intresserat sig tidigt för vilka regler som gäller. Där med skulle jag inte låta treåringen cykla själv på byn utan att jag är med...

• Elin 834

Absolut det är upp till var och en. Jag känner att livet skulle vara ganska tråkigt om jag inte kunde cykla med mina barn eller åka slalom. Det borde ju vara lika farligt :)
    Jag tror på frihet under ansvar och har lärt mina barn cykel och trafikregler men kan förstås inte vara säker på att de följer dem när jag inte är med. 
    De större barnen 6 och 8år får faktiskt cykla själva runt i samhället vi har fina cykelvägar och 30 km/h begränsning i hela samhället. 
    Jag utsätter oss hellre för lite risker och låter de vara barn utan att behöva ha mamma i släptåg och hoppas att det ska gå bra. ;) Men alla är vi olika!

Svar på tråden Cykel till 3-åring?