Inlägg från: darkhorse |Visa alla inlägg
  • darkhorse

Hund attackerar bebis

Min första tanke då jag läste denna artikel i min lokaltidning var " vart var föräldrarna?" . Kanske skrek ungen som en stucken gris? En hund som inte är uppväxt med barn förstår inte sånt. En hund kan rentav försöka rädda en unge som skriker. I Aftonbladet (på nätet) stod det att hunden var kopplad. Det kan ha varit felskrivet och borde ha varit okopplad för då känns det mer sannolikt att detta hade kunnat hända. Är väldigt skeptisk mot polisen som kallade hunden för kamphund. Det är liksom gammal info att en kamphund är en kamphund och en sällskapshund är en sällskapshund. Ägaren ifråga var känd av polisen sen tidigare vilket kan betyda att hunden helt enkelt inte fått en okej uppväxt och uppfostran. Blir spännande att se hur "experterna" utvärderar hundens mentala hälsa. Tippar nämligen att om de verkligen är experter så kommer hunden att bli friskförklarad och förhoppningsvis omplacerad till någon som vet vad dom gör. Hade till och med kunnat ta emot den själv. Tycker nämligen inte att denna enskilda händelse tyder på en psykiskt skadad hund, snarare en ouppfostrad stackare som hamnat i fel hem. Om hunduppfödning vore mer kontrollerat (inga blandraser osv osv ) så skulle dessa problem minska drastiskt. Vissa säljer hundvalpar till vem som helst.

• darkhorse
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-30 00:34:14 följande:
    Tydligen måste man lägga sig över sin avkomma när det kommer hundar. Annars är man en oansvarig förälder för fy vad barn kan provocera hundar!

I min lokaltidning stod det kamphund. Ganska tydligt vad media gör för att skapa rubriker... Är så trött på debatten ( som för övrigt drivs enbart av okunskap). Jag brukar säga att fördomar består av okunskap och det blir liksom bara mer och mer sant.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:06:50 följande:
    Lindsey egot no 1: Med tanke på hur accepterat det verkar vara med hundar som biter barn kanske din ide faktiskt är relevant. Inte första tråden ett spädbarn blir bitet men den enda det är syyyyynd om är hunden :/

Det är inte okej för en hund att bita ett barn ( ej för ett barn att bruka våld mot en hund heller för övrigt) men om hunden hade velat skada barnet hade det inte blivit ett litet sår under skinkan eller vad det stod. En hund som på allvar vill göra skada GÖR skada. Och då handlar det inte om ett litet sår på ett spädbarn.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:14:43 följande:
    Darlhorse: Det var alltså det enda relevanta du hittade i artikeln att reagera över? Att föräldrarna inte la sig över barnet och att de skrivit kamphund i tidningen?

:) nej det relevanta är fördömandet mot hundrasen, ägaren är hundra procent ansvarig och borde förmodligen inte få ha djur, ( det kan hända med Golden och labbe )men jag hade gärna vetat mer om händelseförloppet också.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:06:50 följande:
    Lindsey egot no 1: Med tanke på hur accepterat det verkar vara med hundar som biter barn kanske din ide faktiskt är relevant. Inte första tråden ett spädbarn blir bitet men den enda det är syyyyynd om är hunden :/

Och ja, det är synd om hunden som riskerar att bli avlivad för att den haft en kass uppväxt. Tänk om vi hade avlivat alla barn som haft en kass uppväxt och som agerar på instinkt ...många hamnar i kriminalitet och har noll respekt för andra människor...
  • darkhorse
    slutatsnusa skrev 2014-03-30 01:23:56 följande:
    vilken tidning var det? både allehanda.se och st.nu benämner hunden som  hund samt talar om vad det är för ras dn.se däremot hade jag förväntat mig mer av...

Bor i Västerbotten och min lokaltidning (vk) kan liknas vid ankeborgsposten. "Kamphund" och "knarkbrott" är deras favoritrubriker.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:25:34 följande:
    Darkhorse: Och? Hunden hade ingenting i barnvagnen att göra. Det står heller inget om "ett litet sår vid skinkan". Att det träffade där var bara ren tur, hade likaväl kunnat vara ansiktet med sårskadan i ögat.

Det betyder dock inte att hunden är allmänfarlig. Ouppfostrad? Vad är det som säger att den högg barnet? Ingenting ! Ett hugg hade gjort betydligt mer skada. Det är min personliga åsikt. Och jag anser vidare att blandrasavel borde förbjudas. Kanske har den aktuella hunden en skk reggad stamtavla, kanske inte. Men många problem skulle bli betydligt mindre om man inte fick para hundar hursomhelst.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:28:45 följande:
    Darkhorse: seriöst jämföra att avliva djur med att avliva barn? Vad är du på för nivå? Som någon annan skrev, flertal tidningar har bara skrivit "hund" TS har också bara skrivit "hund". I övrigt har du precis som alls andra inte en aning om ifall det är något allvarligt fel på hunden eller inte men oavsett, en hund ska inte göra så.

Nej en hund ska inte göra så MEN hade hunden velat ta död på barnet hade den gjort det. Hade själv en amstaff förr som blev attackerad av en dvärghund och ordentligt biten genom läppen bland annat. Hade jag polisanmält det hade ingen brytt sig men hade det varit åt andra hållet hade det blivit ett löp. Min hund gjorde inte ett skit fastän ett hugg hade räckt för att ta död på den andra hunden. Nej, hon var ingen kamphund. Var den andra hunden en kamphund? Nej.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:37:52 följande:
    Darkhorse: Du var fortfarande inte där och har inte en aning. Du har heller inte sett barnets skador, sårdjup osv. En hund som oprovocerat hoppar upp i vagnen och hugger ett spädbarn är ingen hund jag vill se i samhället. Och alla dessa duktiga hindmänniskor med kunskap att ta hand om en sådan hund brukar oftast ha fullt alt vara helt ointresserad av dessa korsningar.

Så du var där? Det gör det genast mer intressant.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:44:15 följande:
    Jag hoppas dessutom att hunden tas bort, inte minst för att statuera ett exempel. En avlivning gör inte ont, att däremot bli vandringspokal som många av dessa hundar blir gör däremot hunden illa. Dessutom finns det på tok för många hundar i samhället som bitit både människor och djur flera gånger. Finns bla en hund i närheten som förvisso inte bitit barn men däremot bitit ihjäl 2 hundar och skadat en tredje illa. Trots det händer inget.

Det är tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av hundar men rasism är rasism oavsett skepnad. Ha i åtanke att om det varit en Golden eller Tax hade det förmodligen inte blivit mer än en notis i lokaltidningen.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:47:09 följande:
    Darkhorse: Det vet du ju inte eftersom du inte anmälde. Dessutom finns det många rapporter bla på nätet om hundar dom biter barn och andra hundar utan att vara vare sig Amstaff, en mix eller en Rottis osv. Att det bara skulle vara dessa raser mfl som är "utsatta" är något vissa "kamphundsälskare" drar till med för att få folk att tro att de är sååå diskriminerade.

Fast Golden är ju trots allt de som biter mest, eller var för nåt år sen iaf. Fredrik Steen skrev nåt om det där och skrev att han blivit biten av många hundar men aldrig av en sk kamphund. Google it... Jag har träffat många rottisar, amstaffs, staffar och schäfrar och aldrig blivit biten eller påhoppad på något vis. Nu går ju inte rottisar och schäfrar under kamphund men vissa tycks tro det så lika bra att ha med dem.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 01:53:55 följande:
    Darkhorse: Märkligt att man får upp så mycket artiklar om andra raser eftersom man enligt dig BARA vill skriva om hundar som klassas som "kamphundar"

Så du tror seriöst att aftonhoran skulle skriva LABRADOR BET MÄNNISKA på ett löp. Länka gärna dessa löpsedlar.
  • darkhorse
    Anonym (blä själv) skrev 2014-03-30 03:00:37 följande:
    Och det innebär givetvis att dessa hundraser inte biter någon? Självklart vet du ju att dessa hundraser biter människor även om dom inte bitit dig. Att du sen uttalar dig om händelsen tvärsäkert fast du inte var där är ju också lite underligt. Du kan ju inte försvara en händelse baserat på att du själv äger en kamphund och vill försvara rasen

Jag äger inte en kamphund. :)
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 03:06:22 följande:
    Anonym(blä själv): Dessutom är det intressant att när en "kamphund" biter någon så gapas det om rasism fast ingen sagt fluga om rasen, men det är fritt fram för dessa "kamphundsälskare" att kalla andra raser fula, golvmoppar, knähundar, tanthundar mm då är det inte rasism.

Ful är ju en åsikt som är rätt fri tycker jag. Man attraheras av vissa människor och djurs utseenden men inte av andras. Vad jag tycker är fint kan nån annan tycka är fult osv. Jag har inget emot normalt uppfostrade dvärghundar men tyvärr struntar många i uppfostran eftersom hunden är liten. De går i flexikoppel och får skälla och göra utfall...händer det med en större hund anses det som värre.
  • darkhorse
    Anonym (blä själv) skrev 2014-03-30 03:05:04 följande:
    Men du var alltså där när händelsen inträffade? :)

Nej men har fortfarande inte hört exakt hur det gick till :)
  • darkhorse
    Anonym (blä själv) skrev 2014-03-30 03:13:31 följande:
    nej problemet är ibland både hund och ägare, detta går inte att komma ifrån hur mycket man än vill sätta punkt för debatten

Håller inte med. Tänker dra parallellen barn och hund igen (ej för att provocera).men man gör som man blir uppfostrad. Det gäller både människor och djur. Har man ingen uppfostran så kan vad som helst hända.
  • darkhorse
    Anonym (blä själv) skrev 2014-03-30 03:16:21 följande:
    då kan du ju inte heller säga att det gick till på ett annat vis eller hur

Jag har bara kommit med förslag på händelseförlopp. Media är högst otillförlitliga källor, önskar höra hundägarens och föräldrarnas version. Tills dess kan man bara spekulera. :)
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 03:17:16 följande:
    Darkhorse: Varför ger du dig på anonym (blä själv) när det enbart varit du som uttalat dig tvärsäkert både om hundens avsikt, barnets skada och att Aftonbladet bara skriver om kamphundar som bits men inga andra raser när du inte ens var där och 2, det finns massor med artiklar om andra raser. Brukar du ofta hitta på egna sanningar?

När hittade jag på egen sanning? Har bara spekulerat. Precis som alla andra här.
  • darkhorse
    Litet My skrev 2014-03-30 03:14:59 följande:
    Darkhorse: Det är väl inte så konstigt då en stor hund både kan göra större skada och ses som farligare av hundrädda? De flesta har inget emot normalt uppfostrade "kamphundar" heller. Vad nu det har med saken att göra

Fast en ouppfostrad dvärghund anses mycket störande av människor som har större hundar. Varför ska inte den större hunden fä göra utfall då den mindre gör det.? Ska stora hundar alltid föregå med gott exempel?
Svar på tråden Hund attackerar bebis