Inlägg från: Anonym (Lassie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lassie)

Hund attackerar bebis

1. Hunden ska avlivas.

2. Sverige ska genast anta samma kamphundslagstiftning som i Danmark.

• Anonym (Lassie)
    Anonym (anonym) skrev 2014-03-30 12:01:54 följande:
    Det handlar inte om det var en kamphund eller ej. Golden är de som biter barn mest. Troligtvis för att de "ser så snälla ut" och man inte har lika mycket respekt för en golden än för en rottweiler. Samt att golden inte "varnar" på samma sätt som ex rottweiler. Hundar som biter barn oavsett ras är ett problem. Ibland kan man hitta "godtagbara" orsaker, ex provokation. Då är det föräldrarna som ska ha tillsyn över sina barn tillsammans med hunden. Och strikt hundansvar. Lämna inte en hund bunden utanför affären utan uppsikt. Visserligen ska inte främmande gå fram till hunden, men om olyckan är framme så är den.

Och sedan är det så naivt att inte tro att "kamphundar" är ett problem. Har jobbat som veterinär i många år i en storstad. Jobbade på ett djursjukhus där polisen ofta kom in med "kamphundar" för avlivning. Jag håller med om att djurägarna ofta är orsaken till hundarnas problem. Tyvärr är det icke lämpliga djurägare som gärna skaffar sig en hund som ska ge respekt, ex rottweilers, amstaffar, "pitbullkorsningar". Oftast korsningar av dessa. Jag säger inte att det inte går att rehabilitera en del av dessa hundar, men samtidigt går det inte att garantera att dessa hundar inte skadar någon igen. De kallas också "kamphundar" av en orsak, och det är att det är lättare att driva dessa till kamp. Självklart hade det varit bra om man kunde införa körkort för att skaffa hund. Eller barn. Men nu är det inte så. Avlivning är inget smärtsamt. Däremot är det inte ok med hundar som far illa, eller hundar som omplaceras och är otrygga. Förespråkar hellre avlivning än att nåt händer igen. Och det är skillnad på djur och människor. Älskar djur, annars hade jag inte haft det yrket jag har.

Vi börjar med kamphundarna så får vi se om det räcker.
  • Anonym (Lassie)
    Guapa skrev 2014-03-30 12:46:33 följande:
    Jag förstår egentligen inte problemet med att införa licens på hundar. Det finns idag redan för vissa reptiler. Jag tänker mig att hunduppfödarna får hålla kurser för sina respektive raser, raserna kan lämpligen indelas i olika kategorier beroende på typ av hund, precis som med körkort. En grundutbildning helt enkelt. Licensen krävs sen vid köp av husdjur. Förlorar man sin licens pga misskötsel får man inte köpa ny hund.

De flesta engagerade hundägare går redan idag på olika kurser med sina djur för att lära sig deras språk och träna lydnad bl.a. Varför inte göra det obligatoriskt för de som skaffar hund för första gången eller väljer en "svårare" ras? Det borde bli bättre både för hund och ägare.

Det kanske skulle fungera om det samtidigt infördes kännbara straff för den som säljer en hund utan sådan licens samt att man satte ett riktigt högt minimipris på själva licensen. Om det inte skulle få att inneha hund utan att ha betalat låt säga 50000 kr, skulle man skala bort vissa tvivelaktiga hundägare. Men vem ska kontrollera att systemet följs och hur? Ett förbud mot vissa raser som typiskt sett brukar vara problematiska är mycket enklare att administrera.
  • Anonym (Lassie)
    Guapa skrev 2014-03-30 15:43:57 följande:
    Jag ser inte problemet. Har köparen ingen licens och kan således inte bli registrerad som ny ägare kan inte köpet gå igenom, oavsett om man köper hunden på blocket eller av en kennel och oberoende av ort. Självklart ska registret vara rikstäckande.

Det kan ju bli som körskolor, vissa uppfödare får tillstånd att hålla utbildningar, examensprov och utge licens. Precis som med jaktlicens. Eller vapenlicens. Det behöver inte vara så komplicerat, men då har man i alla fall koll på både hundar och deras ägare. Sker incidenter där ägaren inte har kontroll över sin hund så kan de förlora sin licens och således inte kunna köpa någon ny hund.  Alternativt missköter sin hund (där kan man ju få djurförbud redan idag, men ofta har det gått alldeles för långt innan något händer).

Det farliga är när ingen har koll och man kan köpa och sälja hundar hur som helst, utan krav på vare sig kunskap eller lämplighet. 

För att få ett sådant system att fungera måste man begränsa möjligheten att köpa (jfr vapen och ammunition) eller införa någon slags kontinuerlig licenskontroll. Att Blocket skulle införa en mekanism som förhindrar köp för olicensierade hundköpare låter kostsamt och osannolikt. Dessutom bör väl licensiering ankomna på det allmänna i ett sådant system. Bättre att införa ett förbud mot kamphundar. Om antalet incidenter minskar, är det väl bra. Om reglerna inte ger någon särskild effekt får man väl omvärdera frågan efter ett par år.
  • Anonym (Lassie)
    Guapa skrev 2014-03-30 19:18:26 följande:
    Man kan köpa hus på blocket. Men man blir inte den rättmätige ägaren förrän man fått lagfart beviljad. Man söker naturligtvis om registrering när det kommer till hundarna. Saknar man licens enligt registret så blir man nekad. Beviljad licens är direkt kopplat till registret. Som ett slags fastighetsregister fast för hundar och deras ägare. Blir man inte beviljad registrering så är man heller inte den rättmätige ägaren till hunden, även fast man betalat. 

Inte helt riktigt. Ägare blir du vid köpet av huset. Lagfarten är ett viktigt dokument men har ingen betydelse för äganderätten. Om man ska konstruera ett system där formalian - utöver avtalet - innebär att äganderätten (vad det nu är) övergår endast efter ytterligare åtgärder, kommer oundvikligen svårigheter att uppkomma. Det ligger närmare till hands med ett system där en licens ger rabatter, t.ex. lägre försäkringsavgifter. Problemet är att sådana incitament har svårt att träffa de som verkligen inte borde ha hund (eftersom de kanske struntar i försäkringar mm ). Nej, det bästa verkar ändå vara en förbudslagstiftning av dansk modell.
Svar på tråden Hund attackerar bebis