Hund attackerar bebis
Jag tyckte de sa igår på tv-nyheterna att ägaren var en känd kriminell person och att ha höll hunden i koppel vid attacken men att hunden slet sig.
Det borde vara en bra början. Vem som helst borde inte få skaffa vilken hund som helst. Förmodligen var hunden tränad just till att attackera. Men visst händer det att hundar attackerar även fast de inte är tränade till det och ägaren inte är kriminell. Några exempel:
Min sambos morfar var jägare och hade två jättefina taxar. En av taxarna började på äldre dar bete sig märkligt, var orolig och skällde på saker som inte fanns. En dag hög han min sambos mamma djupt i låret när hon satt och kollade på tv- helt oprovocerat. Morfar tog med sig taxen i bilen för att köra honom till veterinären. I biten attackerade hunden igen och försökte hugga morfar i halsen. Morfar slet ut hunden i nackskinnet och avlivade honom på plats med ett jaktgevär. Det visade sig sen hos veterinären att hunden hade fått en hjärntumör.
Ett annat fall var våra stuggrannar. De köpte sig en foxterrier (som är erkända för sin envishet och kräver mycket uppfostran och disciplin.) Helt fel hund för den familjen. De behandlade hunden som vilken familjemedlem som helst och hunden blev så klart helt förvirrad och började utmana familjemedlemmarna för att sätta sig i högre rang i flocken. Ett typiskt Cecar-fall :) Hunden var hur fin som helst men var i fel händer och började bitas och fick tillslut avlivas. Supertragiskt men ett bevis för att det behövs någon form av licens för hundar. Den här typen av terrier är ingen bra förstagångshund och det borde kenneln informerat om. Alla hundägare borde genomgå någon slags körskola innan de får köpa hund. Kriminella med våldsam förflutet borde inte få skaffa hund öht.