• Anonym (undrar)

Har inte de på Kvinnofridslinjen anmälningsplikt?

Någon som vet? Dom är ju ändå i högsta grad myndighetspersoner även om de hjälper och stödjer utsatta.

• Svar på tråden Har inte de på Kvinnofridslinjen anmälningsplikt?
  • Anonym (undrar)

Givetvis inte? Är det säkert? Tvekar till om jag vågar ringa.

• Emmeliina

Nej dem har ingen anmälningspliktig. Enda gången någon har en plikt att anmäla är om man misstänker att barn far illa. Och då tror jag mer det gäller myndigheter, vet inte om kvinnofridsjouren räknas in där.

Lycka till!

• Valhall

Dom har tystnadsplikt och du kan vara anonym. Ditt telenr syns inte på några räkningar, dessutom. Dom är extremt duktiga och kunniga, och som sagt, du kan vara anonym och känna trygg med dom! 

Söt om dig!

Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder
  • Anonym (insatt)
    Emmeliina skrev 2014-03-29 22:48:41 följande:
    Nej dem har ingen anmälningspliktig. Enda gången någon har en plikt att anmäla är om man misstänker att barn far illa. Och då tror jag mer det gäller myndigheter, vet inte om kvinnofridsjouren räknas in där.

Lycka till!
    Kvinnojouren har anmälningsplikt vad avser barn som far illa (SOL 14 kap 1 § p 4):

Socialtjänstlagen 14 kap 1 § Följande myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:
    1. myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom,
    2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten och kriminalvården,
    3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och
    4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område.
  • Anonym (..)

Kvinnojouren är väl inte en myndighet...? 

• Anonym (insatt)
    Anonym (..) skrev 2014-03-30 22:45:55 följande:
    Kvinnojouren är väl inte en myndighet...? 
    p 4 gäller enskilda verksamheter som rör barn .....
  • Anonym (..)
    Anonym (insatt) skrev 2014-03-30 22:48:55 följande:
    p 4 gäller enskilda verksamheter som rör barn .....
    Ah - Du har helt rätt. Jag läste inte hela - Ibland är jag för snabb. 
  • Anonym (undrar)

Oj, ok men hur definieras det att barn far illa?    

• LinneaJosie

Ska du ringa? Isåfall kan du ju vara anonym. Om det inte är så att tex din partner slår eller begår övergrepp på barnen och du tänker stanna så tvivlar jag på att de anmäler.

• Anonym (undrar)

Tack, så självklart enkelt. Vet inte varför jag inte tänkte på det För det måste väl ändå vara bra illa för att de ska börja spåra nummer?

• Anonym (Soc.)

Givetvis ska de anmäla om de får kännedom om barn som far illa. Barn som växer upp i våldsamma hem far ju per definition illa dock så då skulle de ju alltid anmäla om det fanns barn med i bilden vilket i sin tur antagligen skulle innebära att väldigt många inte skulle våga kontakta kvinnojouren då det finns eb föreställning bland allmänheten om att vår första åtgärd är att tvångsomhänderta barn. Min erfarenhet är att kvinnojouren är väldigt restriktiv med att anmäla oro och istället satsar på ofta långvarit motivationsarbete för att få kvinnan att lämna och ta emot hjälp. Det får ju inte bli ett hinder för folk att våga söka hjälp, men samtidigt funns det gånger då jag anser att de borde anmält betydligt tidigare. Det är en balansgång det där.

Svar på tråden Har inte de på Kvinnofridslinjen anmälningsplikt?