• Anonym (när?)

Vab och läkarintyg.. När?

Hej! Jag vabbade för mitt barn i förra veckan (mån-fredag) och anmälde och ansökte om ersättning för det. Kryssade i att jag inte skulle ansöka igen i direkt anslutning (eller liknande). Nu är barnet friskt, MEN jag måste vabba imorrn för ett planerat sjukhusbesök på ett par timmar. 

Hur räknas det då? räknas det som sammanhängande till förra veckan, eller blir det en ny period? Jag har kallelsen hemma, men ska man ha läkarintyg imorrn också? 

Jag vabbar väldigt SÄLLAN  10 dgr på 3 år, så jag är inte så insatt i det hela, hur det funkar osv..

• Svar på tråden Vab och läkarintyg.. När?
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom barnet nu är friskt behövs inget läkarintyg. Det är först från och med den åttonde kalenderdagen i barnets sjukperiod som läkarintyg krävs.

Du får göra en ny anmälan och ansöka om ersättning för tid för läkarbesöket.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (när?)
    Försäkringskassan skrev 2014-04-02 17:02:37 följande:

Hej!

Eftersom barnet nu är friskt behövs inget läkarintyg. Det är först från och med den åttonde kalenderdagen i barnets sjukperiod som läkarintyg krävs.

Du får göra en ny anmälan och ansöka om ersättning för tid för läkarbesöket.

Hälsningar

Linda, handläggare

Tack så jättemycket för din hjälp! Det löste sig, ringde fk och fick hjälp. Jag har nämligen aldrig vabbat för läkarbesök eller annat då det inte behövts, var första gången nu och kände mig rätt vilse.
Svar på tråden Vab och läkarintyg.. När?