• Madida

Hur bli av med den inrökta lukten?!

Någon som har nåt bra knep för hur man blir av med cigarettlukt i en lägenhet? Alltså inte sån som är efter att man haft fest en kväll och folk rökt, utan sån som sitter i väggarna efter att någon rökt inomhus i 2-3 år?

Nåt husmorstips?

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Hur bli av med den inrökta lukten?!
  • EnAnonumius
    MajaMaria79 skrev 2014-03-30 14:05:20 följande:
    Sätt ut skålar med ättika. Det hjälper.
    Mja..
    Skålar med ättika tar inte röklukt som är riktigt inpyrt, och "inetsad". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Madida skrev 2014-03-30 14:02:55 följande:
    Någon som har nåt bra knep för hur man blir av med cigarettlukt i en lägenhet? Alltså inte sån som är efter att man haft fest en kväll och folk rökt, utan sån som sitter i väggarna efter att någon rökt inomhus i 2-3 år? Nåt husmorstips?
    Japp ommålning och/eller omtapetsering,tillsammans med en grundlig städning, och korsdrag.  Sedan så skall man sätta rökförbud inomhus.

Det är det bästa husmoders tipset jag kan komma på.  

• EnAnonumius
    MajaMaria79 skrev 2014-03-30 14:05:20 följande:
    Sätt ut skålar med ättika. Det hjälper.
    Ätika tar inte bort röklukt på permanent basis. Så det är ingen bra husmodersknep för permanent basis.

Det ättikan gör är att dämpa doften av tobaksrök. "Dämpa" och "ta bort" är inte riktigt samma sak.

Så fort man slutar med att ha "skålar med ättika" i lägenheten/kåken så kommer röklukten att komma tillbaka för lägenheten/kåken blir inrökt när man röker flera år inomhus.
  • Madida

Ja alltså, det röks inte i den nu det vill jag bara klargöra

Den renoverades nästan helt för två år sedan så det känns inte så kul att börja måla och tapetsera.

Det där med ättika har jag hört tidigare men antog att det bara funkar efter en festkväll och inte efter 2-3 års konstant rökande.

Vi har vädrat och städat som idioter men det känns som att det sitter i byggnaden. Sjukt frustrerande.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Monchichier

1. Sätt upp rökförbud inomhus
    2. Töm det rummet som luktar värst.
    3. Tvätta textilier, vädra några dygn.
    4. Slipa det som är i trä, lacka om.
    5. Vädra stora saker som inte kan tvättas eller slipas.
    6. Dra bort tapeter / slipa ner färgen, slipa väggarna jämna, spackla för övriga ojämnheter. 
    7. Måla alt. tapetsera om.
    8. Sätt upp nya lister och dörrfoder.
    9. Flytta in alla saker.
    10. Upprepa steg 2-9 för nästa rum.

Något annat kommer tyvärr inte hjälpa

• Ful Anka

Förr kunde man måla med oljefärg överallt det isolerade lukten. Nu vet jag inte vilken färg som ska användas men fråga hos en handlare. De har säkert något som ersätter. Att det skulle finnas någon "husmorskur" mot detta är jag tveksamt till.

Svar på tråden Hur bli av med den inrökta lukten?!