• lolanoelle

Fråga ang babynest & spjälsäng

Jag är liten sugen på ett babynest till nästa bebis, det verkar ombonad, smidigt och mysigt. men är orolig att bebis ska vända huvudet mot kanten under natten och på så sätt kvävas.

Ni som har haft babynest har det hänt att bebis vänt ansiktet in mot kanten…?

Har även en fråga ang spjälsäng med avtagbar sida man har jämte sin egen säng. Någon som vet ifall Ikeas sängar med avtagbar sida funkar? Eller är det bara dom där dyra troll och babybay eller vad dom heter som funkar? 

• Svar på tråden Fråga ang babynest & spjälsäng
  • The Fugly

Ikeas sängar funkar om höjden stämmer. Skillnaden med typ Troll Bedside Crib är att den istället har många olika höjdlägen som hör att du lättare kan få sängarna kant i kant.

Vas gäller babynest så använde vi amningskudden istället och la den som ett U i sängen så den bara nådde upp på sidorna av kroppen men lämnade sidorna av huvudet fritt.

• Blubban82

Att ta bort kanten på sängkanten funkade inte så bra för oss då vi har en ganska bred sängen. Blev ett för stort glapp emellan tyckte jag... Men om man inte har en tjock ram funkar det säkert kanon :)

Är också sugen på ett babynest till vår plutt som kommer i sommar :)

• Blubban82
    Blubban82 skrev 2014-03-30 17:20:54 följande:

Att ta bort kanten på sängkanten funkade inte så bra för oss då vi har en ganska bred sängen. Blev ett för stort glapp emellan tyckte jag... Men om man inte har en tjock ram funkar det säkert kanon :)

Är också sugen på ett babynest till vår plutt som kommer i sommar :)

Åh, dumma autocorr!! Kant på spjälsängen och bred sängram ska det stå ;)
  • lolanoelle

Tack för era svar! :) som tur är har jag ingen sängram alls så ska ta en titt på ikeas sängar då, dom är ju betydligt billigare än typ troll bedside crib! 

Fler med erfarenheter o tips?? :)

• Judiths

Min dotter sov gott i babynest 0-12 månader. Hon låg ofta och gärna med ansiktet in i sidan vilket jag tyckte var jobbigt. Jag flyttade på henne några gånger varje natt men en stund senare låg hon så igen. Låg hon i spjälsängen låg hon lika och kramade spjälskyddet. Jag frågade på BVC och visade till och med en bild (haha) på hur hon låg men vår sköterska menade att de vänder tillbaka huvudet själva om de inte får luft och tyckte inte vi skulle oroa oss. Nestet gick lite in längst ner och uppenbarligen fick hon luft. Jag har hört om babynests med vädringsnät längst ner, vet inte hur de är men eventuellt kanske jag kollar in ett sådant till nästa barn. Det vi hade till dottern var låne som vi lämnat tillbaka.

• Flickan och kråkan

Om ni inte har jättetrångt i ert sovrum (spjälsängar är ju inte jättesmala heller) så hade jag införskaffat en helt vanlig 90-säng istället. Ställ den i kloss med er dubbelsäng och skjut det hela mot väggen. Fungerar suveränt.....och länge . Vi har tre barn och har aldrig haft någon spjälsäng.

• yoshimi

Går ju att anpassa höjden på sängen med antingen sovpuckar eller en extra madrass.

Vi hade Ikeas Sniglar som sidovagn,

Fick sätta fast två vinkeljärn bara så funkade det hur bra som helst. :)

• lolanoelle

Köpte häromdagen ett oanvänt babynest på blocket och fick en begagnad troll bedside crib i för tidig födelsedagspresent! Så det löste sig riktigt bra :) Tack för alla svar :) 

• Abisko

Vår dotter började dra sin snuttefilt över huvudet innan hon somnade (då var hon kanske 3-4 månader, jag kommer inte ihåg). Vi blev så klart lite rädda att hon inte skulle kunna andas. Men på BVC sa sköterskan att vi kunde vara lugna.

• Myc

Jag kan svara att det går finfint! Jag har även babykorg på hjul på nedervåningen och även däri får nestet plats

LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-09 21:28:38 följande:

Lolanoelle: Går det bra att ha en babynest i en bedside crib?

• LängtansBlåaBlomma
    Myc skrev 2014-11-09 22:51:44 följande:

Jag kan svara att det går finfint! Jag har även babykorg på hjul på nedervåningen och även däri får nestet plats

Toppen, tack för svaret.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden Fråga ang babynest & spjälsäng