• Anonym (TipsaTS)

Har inget att göra på dagarna, hjälp!

Hej!

Tar studenten snart och på grund utav min psykiska hälsa kommer jag inte kunna börja jobba direkt efter studenten. Har PTSD, social fobi och depression så jobb står inte på listan just nu. 

Men till problemet: Jag dör här hemma. Jag hatar att bara sitta hemma hela dagarna och inte göra någonting, så jag fasar inför sommaren/tiden efter studenten. Har inget körkort och bor ute på landet, minst en halvtimme till stan med buss, så det är svårt att göra något där. 

Någon som har tips om vad jag kan fylla mina dagar med? {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Har inget att göra på dagarna, hjälp!
  • Anonym (.)

Läs en sommarkurs på universitetet. Finns även som distanskurser, men för dig skulle det nog vara bra att öva på social interaktion. Social fobi blir värre om man isolerar sig och låter hjärnspökena härja fritt.

• Anonym (TipsaTS)
    Nitor skrev 2014-03-30 14:32:45 följande:
    Motionerar du?

Ja, 3 gånger i veckan! 
  • Akua

Gör du något för att bli frisk? Alltså går i terapi? Kbt? hemövningar? Du kan ju fokusera mycket på sådant.

Skapa ett projekt.  Typ klä om en stol, bygg en prydnadsstege av grenar, måla en tavla, snickra ihop en fotpall...

• Subliminal

Som någon nämnde här ovan: läs en sommarkurs? Annars kanske någon form av hobby skulle kunna vara något? Det finns flertalet där du inte behöver umgås med andra. En hobby behöver ju inte heller vara någon typ av sport, utan bara något som du tycker skulle vara roligt att testa på. Finns det något som du är intresserad av? :)

• Nitor
    Anonym (TipsaTS) skrev 2014-03-30 14:27:47 följande:
     bor ute på landet, minst en halvtimme till stan med buss, så det är svårt att göra något där. 
    Varför att det svårt att göra något där? Är det pga av restiden? Vilken stad är det?
  • Nitor
    Anonym (TipsaTS) skrev 2014-03-30 14:35:15 följande:

Ja, 3 gånger i veckan! 
    Bra. Vad gör du för något?
  • Anonym (TipsaTS)
    Akua skrev 2014-03-30 14:37:18 följande:

Gör du något för att bli frisk? Alltså går i terapi? Kbt? hemövningar? Du kan ju fokusera mycket på sådant.

Skapa ett projekt.  Typ klä om en stol, bygg en prydnadsstege av grenar, måla en tavla, snickra ihop en fotpall...

Jag går hos en psykolog 1 gång i veckan! Ibland kan jag få "hem övningar" :) 
  • Anonym (TipsaTS)
    Nitor skrev 2014-03-30 14:38:23 följande:
    Bra. Vad gör du för något?
    Gymmar! Det tycker jag är väldigt kul. Sen brukar jag försöka gå ut och gå lite då och då 
  • Akua
    Anonym (TipsaTS) skrev 2014-03-30 14:41:01 följande:
    Jag går hos en psykolog 1 gång i veckan! Ibland kan jag få "hem övningar" :) 
    "att ta sig upp när man är nere" heter en bok som jag tyckte var ganska bra och lättläst. Inte värsta råden sådär men mycket bra beskrivet och som sagt, lättläst. Med lite små test som man gör allt eftersom. Bra bok!
Svar på tråden Har inget att göra på dagarna, hjälp!