Inlägg från: Ingram |Visa alla inlägg
  • Ingram

    Trashigt att handla på rusta?

    Nej verkligen inte, jag tycker bara det är löjligt att snacka om "trashigt" på det här sättet och jag förstår inte vad som skulle vara trashigt med att handla på Rusta

  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-03-31 21:57:35 följande:
    För dig spelar det absolut ingen roll om vad det är för vas som åker i golvet?
    En vas är ju bara en vas.
    Jag måste säga att för mig spelar det ingen roll vad det är för vas som åker i golvet, det handlar snarare om hur mycket jag gillar vasen eller pryler och inte om märket.
    Är det något jag tycker om så spelar det ingen roll om det kostar 150 kronor eller 10 000 kronor, det är själva prylen det handlar om.
    Att vara för inne på märken säger snarare något om personen och det är lite löjligt med folk som köper saker bara för att det har ett speciellt märke på sig.
  • Ingram
    Cornellia skrev 2014-03-31 22:36:55 följande:
    Varför skulle man vilja beställa en så dyr vas som möjligt??  

    Jag måste vara århundradets största WT för jag fattar verkligen inte hur man kan leta efter de största prislapparna, istället för att köpa grejer man gillar. 
    Det gör folk som är lite osäkra som gör så, såna som gärna vill vara lite mer än vad de är...att köpa en dyr sak för man gillar det är en sak, men att köpa en dyr vas bara för att den har ett visst pris är ju fånigt.
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-02 12:24:35 följande:
    Alltså jag tycker inte att man kan jämföra Rusta med MIO, EM möbler och andra Möbel/inredningsbutiker.
    Det vore som att jämföra Claes Ohlson med Bauhaus. Det går liksom inte riktigt utan att det blir ruskigt orättvist.

    Samma gäller Jysk. Det är liksom helt olika butiker, med helt olika koncept, med helt olika målgrupper.
    Alla dessa vänder ju sig till medelsvensson så jag förstår inte varför man inte skulle kunna jämföra dem med varandra.
    Många av dessa butiker har också billigare sortiment och ett dyrare sortiment, sen kanske den klassiska kunden har lite olika i månadslön men trots allt så vänder sig alla dessa kedjor sig till "vanligt folk".
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-02 12:51:02 följande:
    Alltså, det är långt mycket mer komplext än så. Alla kanske vänder sig till medelsvenssons ja. Men "medelsvenssons" är inte en målgrupp. I sådana fall kan man göra en rättvis jämförelse mellan Stadium och Jysk eftersom båda kedjor vänder sig till "vanlig folk".

    På rusta kan man tex köpa mycket, mycket, långt mycket mer än inredning. Man kan köpa tvål, schampo, smink, godis, tapeter, färg, garn, golv, motorolja, dammsugare, köksmaskiner, träningsredskap, resväskor, djurmat, stora studsmattor, markiser, infravärme, gräsklippare, bevattningssystem, växthus, tält, sovsäckar, grillar och till och med jacuzzi. Bland annat.

    Kan man hitta detta på Jysk? Eller för den delen på Mio eller EM möbler?
    Jysk och Stadium säljer inte samma typ av varor, det gör däremot Mio och Jysk.

    Jag har faktiskt aldrig varit på en Rustabutik så jag vet inte vad man kan hitta där, däremot vet jag ju folk som köpt saker därifrån...min mamma köpte utemöbler på Rusta och de är riktigt snygga och bra.

    Det jag menar är att Mio, Jysk och Rustas kunder är inte så varierande...det är som sagt butiker som vänder sig till vanligt folk främst. Eftersom priserna på alla dessa butiker är rimliga och såna som normalt folk har råd med!
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-02 13:59:59 följande:

    Mio och Jysk tycker jag inte heller är så speciellt jämförbara. Visst, mer jämförbart än Rusta, men det är fortfarande att jämföra äpplen med päron, jämfört med äpplen och badbollar om man ska försöka jämföra Rusta med någon inredningsbutik.

    Gå in i en Jysk och jämför med Mio.
    70% i en jyskbutik består av textilier, bäddtextilier och sängar. Resten av utbudet som står framme är det alltid fåtal saker av allt. Några köksbord, två olika skrivbord. Tre olika hatthyllor osv. Hur ser det ut på Mio i den aspekten?
    Sedan har vi lokalerna, om man jämför Jysks lokaler med Mio. Hur mycket är det som skiljer storleksmässigt?

    Sedan har vi hemsidorna. 17 underavdelningar har Jysk på hemsidan till "Sovrum" som kommer först i menyn. De har trots allt 17 underavdelningar för "inredning" också, och då består det av allt från barn/ungdomsstolar till babyartiklar till hushållsartiklar. Och egentligen är det bara 3 undermenyer här som egentligen passar till "inredning. Allt annat är antingen textilier eller barnsaker.


    Och om man ska dra det längre, Jysk har ett mycket större utbud på sin hemsida än vad de har i butikerna. På Mio är det precis tvärtom. De har alla saker i butiken, men det är långt ifrån allt som ligger uppe på hemsidan.
    Det man kan dra som slutsats där är att Jysk drar lite mer åt postorderhållet, vilket faktiskt rent krasst inte är speciellt mycket status eller utstrålar kvalité och pålitlighet. 

    Och om man ska dra det ytterligare ett steg: Jysk äger också Boolia, varför tror du att det är så?
    Varför vill man ha två olika varumärken om man kan slå ihop dem till ett när man ändå bara tar och vänder sig till "vanligt folk" med båda kedjorna?

    Men för att göra en lång historia kort: Nej, Jysk och Mio säljer inte samma varor och speciellt inte på samma sätt. Och nej, det är inte alls samma sorts folk som handlar på Rusta, Jysk och Mio


    Vi har nog besökt olika Mio butiker, för de butiker jag varit in i har väldigt mycket inredningsprylar, kuddar, ljusstakar, blommor i plast, sängkläder och överkast.
    Storleksmässigt ser det rätt olika ut men som jag upplever det så har de ungefär samma storlek på lokalerna, nu rör jag mig främst i mindre städer när jag är hemma i Sverige.

    Varför de äger 2 olika bolag vet jag inte och jag vet inte heller hur bolagstrukturen ser ut, men det är lite som Åhlens som i sin tur äger bla. kicks trots att Åhlens säljer samma produkter själva.

    Det är såklart samma folk som handlar på Mio och Jysk, eller hur menar du att det är skillnad på dem? det är traditionellt folk som inte köper de lyxigaste produkterna och är mer prismedvetna.
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 10:04:48 följande:
    Jag har inte sagt att Mio inte har inredning. Det jag säger är att man inte kan göra en rättvis jämförelse mellan en möbelbutik, bäddlager och diversehandel. Textilier är inte huvudförsäljningen på Mio som det är på Jysk.

    Med Åhlens och Kicks är vi där igen, man kan man inte jämföra dessa heller riktigt. Visst, det finns en sminkavdelning på Åhlens, men det är inte den huvudsakliga försäljningen. Igen, det är som att jämföra Stadium med Rusta (båda säljer fritidsprodukter).

    Det är inte samma personer som går på Mio och Jysk och de har inte samma målgrupp. Dessa butiker har två helt olika koncept och det är självklart att samma personer inte dras till båda koncepten. (Precis som att det inte är samma personer som handlar på The Body Shop och Sephora).
    Missförstå mig inte nu, det finns de som handlar på båda ställena och det finns absolut de som går in i båda butikerna, som jag när jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Men rent generellt är det så att det är antingen eller.
    Jag är övertygad om att du kan lista ut vad det är för skillnad på olika medelsvenssons helt själv. 
    Jag säger att det är samma typ av kategori av folk som handlar på de ställena, rent inkomstmässigt...inte att de vänder sig till exakt samma kunder även om de är snarlika.
    Gällande Åhlens så har de köpt upp butiker som säljer i princip allt de har i sina vanliga butiker, varför? för att de kan och vill har intränade varumärken.
    Fortfarande så vänder sig de butiker vi pratar om till medelsvensson och det ena är knappast "trashigt" och det andra "fint". Det är ju inte direkt så att Mio säljer lyxprylar eller unika saker.
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 12:19:16 följande:

    Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.

    Rent krasst och väldigt hårdraget :
    Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
    Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
    Jo men de är exakt samma kunder...
    Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.

    Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.


    Det där är inte min uppfattning, jag tycker mig se att det är samma personer som handlar på dessa ställen eftersom priserna är relativt låga på både Mio och Jysk.
    Det är helt enkelt samma personer som handlar på de ställen, allt från människor under medelinkomst till människor som är ekonomiskt oberoende.
    Det är dock väldigt roligt när folk ska "vara lite märkvärdiga" och tycker de är det för att de har en soffa från Mio och en vas från Ittala, handdukar från lexington som att det skulle vara något speciellt...det är bara massproducerade produkter du hittar hemma hos de flesta. Svenssonlyx är nog det löjligaste som finns!
    Jag personligen tycker att det är väldigt löjligt att tala om trash och speciellt tala om det när det gäller möbler och inredning.

    Vilket är bolaget som säger Åhlens och det är klart de har köpt upp dem därför, helt enkelt för att tjäna pengar.
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 13:56:59 följande:

    Men nu säger både Jysk och Mio att det inte är så. Som jag sagt, det är självklart att alla samhällsskikt handlar på båda ställena. Precis som att det inte bara är vildmarkstöntar som handlar på Naturkompaniet.
    Dessutom har vi redan konstaterat att Jysk till stor del fortfarande är ett bäddlager, inte en möbelbutik. Då är det inte så konstigt att den som köpt ett bohag på mio för jättemycket pengar tar och komplementhandlar handdukar, badrumsmattor och påslakan på Jysk, eller hur? 

    Hur tjänar Axstores mer pengar? Jo genom att ta större marknadsandelar, vilket man gör bland annat genom att komplettera målgrupper, inte genom att snöa in sig ännu mer på samma målgrupp och samma personer.
    Ett bra exempel: Nestlé med Nespresso som är mer exklusivt och Dolce Gusto som är vanlig och anspråkslös. Det är samma sorts personer som köper dessa kaffemaskiner ja: Kaffedrickare. Men är det verkligen samma personer? Nej.


    Nej jag har inte konstaterat att Jysk mest är ett bäddlager, jag ser det som både en möbelbutik och bäddlager samt inredningsbutik.

    Precis, det är ju det jag säger.
  • Ingram
    nanneN skrev 2014-04-03 14:11:49 följande:
    Alltså, helt ärligt så har jag inte den blekaste aning om var grejer kommer ifrån.
    Menar ni på fullaste allvar att ni har sådan koll på dom olika kedjornas sortiment att ni kan avgöra var en möbel eller matta kommer ifrån? Helt seriöst?

    Ser jag en snygg möbel så tänker jag "åh, kolla, en snygg möbel". Var den kommer ifrån och vad den kostade är jag inte det minsta intresserad av såvida jag inte ska köpa en likadan själv.
    Jag undrar också över det, hur kan man se om en soffa kommer ifrån en kedja än en annan? det är ingenting jag ser i alla fall.
    Jag handlar också det som jag tycker är snyggt för stunden, annars har jag också tagit hjälp av en kompis som är inredningsarkitekt som fått köpa saker åt mig..för jag tycker inredning och möbler själv är så oerhört tråkigt.
    Vart hon köpt dessa grejer har jag dock ingen aning om, kan inte säga att jag bryr mig heller...
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:23:44 följande:
    Så hur mycket av Jysks sortiment i butiken är textilier? Jämfört med Mio?
    Fram till 2001 hette Jysk dessutom "Jysk bäddlager" och fortfarande har de inte ändrat konceptet nämnvärt.
    2001 är ju iofs 13 år sedan...
    I procent? ingen aning, men de butiker jag varit på...både Mio och Jysk har rätt lika stora lokaler med rätt mycket lika varor.
    Nu är det iofs sällan jag handlar på något av de ställena då jag sällan hittar något jag gillar där, men det känns lite sak samma.
    Har nog inget mer att tillägga kring detta, min poäng är att det är löjligt att säga att prylar ifrån vissa butiker skulle kallas trash
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:37:13 följande:
    Det viktiga är ju egentligen vad de köper på ställena. Är det handdukar på alla ställen, inredningsprylar på alla ställen, utemöbler på alla ställen och fritidsprylar på alla ställen?
    Eller är det påslakan på Jysk, soffa på mio, bord på EM, julpynt på Rusta etc.?
    det viktiga?
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?