Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Trashigt att handla på rusta?

Grillen vi köpte från Rusta är den bästa grill vi haft hittills, den är inne på sin fjärde säsong, de andra har hållt max två säsonger. Nej, vi har aldrig satsa på svindyra grillar, utan vi har valt köpa enklare, billigare grillar.

För övrigt så kan jag aldrig avgöra var folk köpt sina möbler, eller snarare sagt, jag reflekterar inte över detta Så det är väl som någon skrev, om man ser att någon har möblerat sitt hem från den nämnsa affärerna, så är man nog stammis där.

Från Rusta har jag köpt gångmattor, de har fungerat utmärkt, en fördel har varit att de är så tunna. På GK´s köper jag handdukar, de håller, håller och håller. Upp till 8 år har de hängt med nu

• sextiotalist

Och vår utemöbel på landet är från Jysk, inne på sitt 7:e år

• sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2014-03-31 08:38:36 följande:
    Finns det någon speciell anledning att ni satsar på slit och släng gällande grill?
    Ja, vi hyr huset vi bor i och har flyttat många gånger, den gången vi eventuellt köper hus, då kanske vi köper en dyrare. Sedan grillar vi inte så ofta, kanske en gång i veckan under sommartid.
    Så just grillen är inte något vi lägger pengar på.
    Sedan vet jag inte om en grill som är inne på fjärde året är slit och släng

• sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2014-03-31 08:46:21 följande:
    Det lät på ditt inlägg som att ni hellre satsade på en "slit och släng" än en kvalitetsgrill

Vi satsar på dyrare saker när det finns anledning, annars så lägger vi inte ner pengar än vad som behövs. Hade vi varit grillare, använt den regelbundet, så hade vi säkert köpte en dyrare. Men nu har vi en liten grlll som vi enkelt kan ställa undan när vi inte använder den och vi inte gråter blod om den går sönder.
  • sextiotalist
    Anonym (trashigt?) skrev 2014-03-31 10:53:48 följande:

Då jag är väldigt inredningsintresserad har jag ganska mycket åsikter kring inredning. Jag tycker dock inte sämre en person bara för att jag inte tycker om hur de har inrett haha. Själv älskar jag mitt rum och det spelar för mig ingen roll om andra inte tycker om det, tycker dock det är intressant att höra olika åsikter!

Att vara inredningsintresserad för mig innebär att man gillar inredning, inte att man har åsikter om andras inredningar.
    För mig är inredning hur man kombinerar saker, inte var de är köpta.
  • sextiotalist
    Anonym (Ekonomiskt?) skrev 2014-04-01 02:09:39 följande:
    Men är det verkligen alltid så ekonomiskt att handla billiga saker då? Ofta är det ju faktiskt sämre kvalité även om det såklart inte är en allmänrådande lag.
    Mina föräldrar har alltid resonerat att det är bättre att köpa billigt och jag har skitsvårt att förstå det där. Vet inte hur många dammsugare från Rusta och ÖoB dom haft och ok dom kostar typ 399 eller så men varför köpa något man inte tror kommer att hålla bara för att det är billigt? Under de senaste 5 åren har de säkert köpt 3-4 dammsugare emedan vi haft kvar samma och den går fortfarande som en dröm. Uppskattningsvis har de lagt ner ungefär lika mycket pengar som oss i slutändan och dessutom belastat miljön genom att köpa skräp som inte är byggt för att hålla längre än ett par månader.

När folk köper billigt har de också en tendens att "hamstra", dvs. köpa tio förpackningar av ett rengöringsmedel de normalt sett inte använder för att det är så billigt. Personligen köper jag bara artiklar jag faktiskt vill ha när jag behöver dem och bryr mig inte huruvida det kostar en tia mer.

Fast stämmer detta. Jag har (nu ljuger jag inte) lagt ned totalt 1000 kronor på dammsugare på 14 år. Den ena var en Rusta och den höll i 10 år, den andra har jag nu, den är 4 år gammal

• sextiotalist
    Jupiter skrev 2014-04-03 13:35:16 följande:
    Både Mio och Jysk har ju generellt riktigt fula saker och vill man ha exklusiv inredning så kommer man aldrig någonsin att handla på vare sig Jysk eller Mio. Sen att man själv tycker det är snyggt, men klass är det verkligen inte och kommer aldrig någonsin att bli.
    Gå in på hemnet, sök upp de riktigt exklusiva fastigheterna som är till salu och titta på bilderna, du lär hitta saker från både Mio, Jysk, Rusta och IKEA.
    Jag har gjort det.
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 13:59:46 följande:
    Men sedan ska man inte bli lurad av att de flesta av de riktigt exklusiva fastigheterna är ordentligt home stylade innan plåtning till mäklarannonsen. 
    Dvs, det är inte fastighetsägarens egna möbler och inredning som är med på bilderna.
    Visst är det så, men man kan även se att allt inte är stylat.

• sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 12:19:16 följande:

Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.

Rent krasst och väldigt hårdraget :
    Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
    Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
    Jo men de är exakt samma kunder...
    Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.

Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.

Självklart var jag tvungen att göra en research på arbetet.
    Undersökningsgrupp.
    Ingenjörer och civilingenjörer, några adminstratörer, mestadels män, men förvånsvärt aktiva när det gäller inköp till hemmet
    Inkomstklass
    25 000 - 80 000 i månaden
    Ålder 25-64 år

Ja. de handlar på Jysk, Mio, Ikea, EM, den exklusiva möbelaffären, Rusta (det var två till som hade köpt likadan grill som vi har gjort, väldigt nöjda), Kungsängen (en hade precis köpt en ny säng), loppisar.

Så min erfarenhet är att alla går till dessa affärer, beroende på vad man ska köpa och vad som gäller.

Jag fick ett reklamblad om trädgårdsmöbler frånÖB, eftersom vi hyr, så ser jag ingen större anledning att lägga mer pengar än nödvändigt på trädgårdsmöbler, utan har medvetet sneglat på billiga utemöblder (ja, även på blocket och loppisar). Funderar på att slå tilll.
  • sextiotalist
    nanneN skrev 2014-04-03 14:11:49 följande:
    Alltså, helt ärligt så har jag inte den blekaste aning om var grejer kommer ifrån.
    Menar ni på fullaste allvar att ni har sådan koll på dom olika kedjornas sortiment att ni kan avgöra var en möbel eller matta kommer ifrån? Helt seriöst?

Ser jag en snygg möbel så tänker jag "åh, kolla, en snygg möbel". Var den kommer ifrån och vad den kostade är jag inte det minsta intresserad av såvida jag inte ska köpa en likadan själv.
    Om man har en likadan så känner man igen det. Vi har dörrmattor från Rusta, och jag har sett exakt samma dörrmatta på några hemnetbilder.

• sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:15:11 följande:
    Vill du göra ett test?

Under tiden jag bott här nere, så är det säkert 10 stycken som har haft sina fastigheter ute till salu, husen har väl gått från 3 till 6 mille (den för 6 var en exklusiv fastighet ute på landet). De har haft hjälp med stylingen, men endast egna möbler.
    Men jag har lite svårt att förstå varför en som stylar en exklusive fastighet skulle köpa enklare inredning än de som säljer har möblerat den med.
    Utan är det något de i så fall byter ut, så är det nog soffan Klippan, inte sätter iin soffan Klippan
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:43:40 följande:
    Ah, vi pratar inte om exklusivt som i Eklund, då känner jag att jag är ute på lite tunn is faktiskt och backar.
    De riktigt exklusiva husen som jag trodde du pratade om står ju i princip tomma eftersom ägarna redan hunnit flytta. Då är det inte så lätt att styla med egna möbler, om det inte finns några från början liksom

Så de husen som går för 14-15 mille är inte exklusiva, ja, de bor folk i husen. jag har cyklat förbi nåra av dessa hus
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:43:40 följande:
    Ah, vi pratar inte om exklusivt som i Eklund, då känner jag att jag är ute på lite tunn is faktiskt och backar.
    De riktigt exklusiva husen som jag trodde du pratade om står ju i princip tomma eftersom ägarna redan hunnit flytta. Då är det inte så lätt att styla med egna möbler, om det inte finns några från början liksom

Jag anser nog att när priserna går över 10 miljoner så pratar vi om exklusiva hus, sedan finns det en bråkdel som ligger över 20 miljoner, men de är lätt räknade de husen.
    Men jag trodde ändå att vi pratade om de stora mängden personer, även vi nu tänker oss de som har det bättre än medelsvensson.
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 15:22:07 följande:
    Så varför tar du och ger exemplet på ett "exklusivt hus" för 6 milj, när du själv anser att exklusiva hus är 10 milj <

6 mille ute på landsbygden är exklusivt, även om de inte är som i Saltsjöbaden. Hela världen kretsar inte kring Stockholm.
  • sextiotalist
    Miss Behave skrev 2014-04-03 16:22:55 följande:

Men det vet du väl.. bor man inte runt storstan och vill betala 10 milj+ så är ens hus slum oavsett hur huset ser ut..

www.svenskfast.se/fritidshus/norrbotten/pitea...#bildlista
    det här kostar bara 6,5.. så jag antar det är ett renoveringsobjekt Solig
    Absolut ett renoveringsobjekt eller inte...
    Visst är det så att läget många gånger avgör priset, men samtidigt så vad är läget, visst en unikt läge kan absolut vara värt att betala det där extra för. Men ett ordinärt läge i Täby, Saltsjöbaden eller Danderyd, nja.
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?