Inlägg från: Monchichier |Visa alla inlägg
  • Monchichier

Trashigt att handla på rusta?

Anonym (question) skrev 2014-03-31 22:43:11 följande:
    Tummen upp på den.
    Skål
  • Monchichier
    Poison82 skrev 2014-04-01 22:14:09 följande:
    Har du handlat där på senaste? Just som sakerna i nämner är ju minst lika bra hos rusta som typ EM möbler
    Alltså jag tycker inte att man kan jämföra Rusta med MIO, EM möbler och andra Möbel/inredningsbutiker.
    Det vore som att jämföra Claes Ohlson med Bauhaus. Det går liksom inte riktigt utan att det blir ruskigt orättvist.

Samma gäller Jysk. Det är liksom helt olika butiker, med helt olika koncept, med helt olika målgrupper.
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-02 12:40:32 följande:
    Alla dessa vänder ju sig till medelsvensson så jag förstår inte varför man inte skulle kunna jämföra dem med varandra.
    Många av dessa butiker har också billigare sortiment och ett dyrare sortiment, sen kanske den klassiska kunden har lite olika i månadslön men trots allt så vänder sig alla dessa kedjor sig till "vanligt folk".
    Alltså, det är långt mycket mer komplext än så. Alla kanske vänder sig till medelsvenssons ja. Men "medelsvenssons" är inte en målgrupp. I sådana fall kan man göra en rättvis jämförelse mellan Stadium och Jysk eftersom båda kedjor vänder sig till "vanlig folk".

På rusta kan man tex köpa mycket, mycket, långt mycket mer än inredning. Man kan köpa tvål, schampo, smink, godis, tapeter, färg, garn, golv, motorolja, dammsugare, köksmaskiner, träningsredskap, resväskor, djurmat, stora studsmattor, markiser, infravärme, gräsklippare, bevattningssystem, växthus, tält, sovsäckar, grillar och till och med jacuzzi. Bland annat.

Kan man hitta detta på Jysk? Eller för den delen på Mio eller EM möbler?
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-02 13:27:54 följande:
    Jysk och Stadium säljer inte samma typ av varor, det gör däremot Mio och Jysk.

Jag har faktiskt aldrig varit på en Rustabutik så jag vet inte vad man kan hitta där, däremot vet jag ju folk som köpt saker därifrån...min mamma köpte utemöbler på Rusta och de är riktigt snygga och bra.

Det jag menar är att Mio, Jysk och Rustas kunder är inte så varierande...det är som sagt butiker som vänder sig till vanligt folk främst. Eftersom priserna på alla dessa butiker är rimliga och såna som normalt folk har råd med!

Mio och Jysk tycker jag inte heller är så speciellt jämförbara. Visst, mer jämförbart än Rusta, men det är fortfarande att jämföra äpplen med päron, jämfört med äpplen och badbollar om man ska försöka jämföra Rusta med någon inredningsbutik.

Gå in i en Jysk och jämför med Mio.
    70% i en jyskbutik består av textilier, bäddtextilier och sängar. Resten av utbudet som står framme är det alltid fåtal saker av allt. Några köksbord, två olika skrivbord. Tre olika hatthyllor osv. Hur ser det ut på Mio i den aspekten?
    Sedan har vi lokalerna, om man jämför Jysks lokaler med Mio. Hur mycket är det som skiljer storleksmässigt?

Sedan har vi hemsidorna. 17 underavdelningar har Jysk på hemsidan till "Sovrum" som kommer först i menyn. De har trots allt 17 underavdelningar för "inredning" också, och då består det av allt från barn/ungdomsstolar till babyartiklar till hushållsartiklar. Och egentligen är det bara 3 undermenyer här som egentligen passar till "inredning. Allt annat är antingen textilier eller barnsaker.

Och om man ska dra det längre, Jysk har ett mycket större utbud på sin hemsida än vad de har i butikerna. På Mio är det precis tvärtom. De har alla saker i butiken, men det är långt ifrån allt som ligger uppe på hemsidan.
    Det man kan dra som slutsats där är att Jysk drar lite mer åt postorderhållet, vilket faktiskt rent krasst inte är speciellt mycket status eller utstrålar kvalité och pålitlighet. 

Och om man ska dra det ytterligare ett steg: Jysk äger också Boolia, varför tror du att det är så?
    Varför vill man ha två olika varumärken om man kan slå ihop dem till ett när man ändå bara tar och vänder sig till "vanligt folk" med båda kedjorna?

Men för att göra en lång historia kort: Nej, Jysk och Mio säljer inte samma varor och speciellt inte på samma sätt. Och nej, det är inte alls samma sorts folk som handlar på Rusta, Jysk och Mio

• Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 00:24:06 följande:
    Vi har nog besökt olika Mio butiker, för de butiker jag varit in i har väldigt mycket inredningsprylar, kuddar, ljusstakar, blommor i plast, sängkläder och överkast.
    Storleksmässigt ser det rätt olika ut men som jag upplever det så har de ungefär samma storlek på lokalerna, nu rör jag mig främst i mindre städer när jag är hemma i Sverige.

Varför de äger 2 olika bolag vet jag inte och jag vet inte heller hur bolagstrukturen ser ut, men det är lite som Åhlens som i sin tur äger bla. kicks trots att Åhlens säljer samma produkter själva.

Det är såklart samma folk som handlar på Mio och Jysk, eller hur menar du att det är skillnad på dem? det är traditionellt folk som inte köper de lyxigaste produkterna och är mer prismedvetna.
    Jag har inte sagt att Mio inte har inredning. Det jag säger är att man inte kan göra en rättvis jämförelse mellan en möbelbutik, bäddlager och diversehandel. Textilier är inte huvudförsäljningen på Mio som det är på Jysk.

Med Åhlens och Kicks är vi där igen, man kan man inte jämföra dessa heller riktigt. Visst, det finns en sminkavdelning på Åhlens, men det är inte den huvudsakliga försäljningen. Igen, det är som att jämföra Stadium med Rusta (båda säljer fritidsprodukter).

Det är inte samma personer som går på Mio och Jysk och de har inte samma målgrupp. Dessa butiker har två helt olika koncept och det är självklart att samma personer inte dras till båda koncepten. (Precis som att det inte är samma personer som handlar på The Body Shop och Sephora).
    Missförstå mig inte nu, det finns de som handlar på båda ställena och det finns absolut de som går in i båda butikerna, som jag när jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Men rent generellt är det så att det är antingen eller.
    Jag är övertygad om att du kan lista ut vad det är för skillnad på olika medelsvenssons helt själv. 
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 11:18:22 följande:
    Jag säger att det är samma typ av kategori av folk som handlar på de ställena, rent inkomstmässigt...inte att de vänder sig till exakt samma kunder även om de är snarlika.
    Gällande Åhlens så har de köpt upp butiker som säljer i princip allt de har i sina vanliga butiker, varför? för att de kan och vill har intränade varumärken.
    Fortfarande så vänder sig de butiker vi pratar om till medelsvensson och det ena är knappast "trashigt" och det andra "fint". Det är ju inte direkt så att Mio säljer lyxprylar eller unika saker.

Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.

Rent krasst och väldigt hårdraget :
    Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
    Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
    Jo men de är exakt samma kunder...
    Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.

Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.

• Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 13:33:28 följande:
    Det där är inte min uppfattning, jag tycker mig se att det är samma personer som handlar på dessa ställen eftersom priserna är relativt låga på både Mio och Jysk.
    Det är helt enkelt samma personer som handlar på de ställen, allt från människor under medelinkomst till människor som är ekonomiskt oberoende.
    Det är dock väldigt roligt när folk ska "vara lite märkvärdiga" och tycker de är det för att de har en soffa från Mio och en vas från Ittala, handdukar från lexington som att det skulle vara något speciellt...det är bara massproducerade produkter du hittar hemma hos de flesta. Svenssonlyx är nog det löjligaste som finns!
    Jag personligen tycker att det är väldigt löjligt att tala om trash och speciellt tala om det när det gäller möbler och inredning.

Vilket är bolaget som säger Åhlens och det är klart de har köpt upp dem därför, helt enkelt för att tjäna pengar.

Men nu säger både Jysk och Mio att det inte är så. Som jag sagt, det är självklart att alla samhällsskikt handlar på båda ställena. Precis som att det inte bara är vildmarkstöntar som handlar på Naturkompaniet.
    Dessutom har vi redan konstaterat att Jysk till stor del fortfarande är ett bäddlager, inte en möbelbutik. Då är det inte så konstigt att den som köpt ett bohag på mio för jättemycket pengar tar och komplementhandlar handdukar, badrumsmattor och påslakan på Jysk, eller hur? 

Hur tjänar Axstores mer pengar? Jo genom att ta större marknadsandelar, vilket man gör bland annat genom att komplettera målgrupper, inte genom att snöa in sig ännu mer på samma målgrupp och samma personer.
    Ett bra exempel: Nestlé med Nespresso som är mer exklusivt och Dolce Gusto som är vanlig och anspråkslös. Det är samma sorts personer som köper dessa kaffemaskiner ja: Kaffedrickare. Men är det verkligen samma personer? Nej.

• Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 13:38:08 följande:
    Gå in på hemnet, sök upp de riktigt exklusiva fastigheterna som är till salu och titta på bilderna, du lär hitta saker från både Mio, Jysk, Rusta och IKEA.
    Jag har gjort det.
    Men sedan ska man inte bli lurad av att de flesta av de riktigt exklusiva fastigheterna är ordentligt home stylade innan plåtning till mäklarannonsen. 
    Dvs, det är inte fastighetsägarens egna möbler och inredning som är med på bilderna.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:01:13 följande:
    Visst är det så, men man kan även se att allt inte är stylat.

Vill du göra ett test?
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 14:14:54 följande:
    Nej jag har inte konstaterat att Jysk mest är ett bäddlager, jag ser det som både en möbelbutik och bäddlager samt inredningsbutik.

Precis, det är ju det jag säger.
    Så hur mycket av Jysks sortiment i butiken är textilier? Jämfört med Mio?
    Fram till 2001 hette Jysk dessutom "Jysk bäddlager" och fortfarande har de inte ändrat konceptet nämnvärt.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:07:00 följande:

Självklart var jag tvungen att göra en research på arbetet.
    Undersökningsgrupp.
    Ingenjörer och civilingenjörer, några adminstratörer, mestadels män, men förvånsvärt aktiva när det gäller inköp till hemmet
    Inkomstklass
    25 000 - 80 000 i månaden
    Ålder 25-64 år

Ja. de handlar på Jysk, Mio, Ikea, EM, den exklusiva möbelaffären, Rusta (det var två till som hade köpt likadan grill som vi har gjort, väldigt nöjda), Kungsängen (en hade precis köpt en ny säng), loppisar.

Så min erfarenhet är att alla går till dessa affärer, beroende på vad man ska köpa och vad som gäller.

Jag fick ett reklamblad om trädgårdsmöbler frånÖB, eftersom vi hyr, så ser jag ingen större anledning att lägga mer pengar än nödvändigt på trädgårdsmöbler, utan har medvetet sneglat på billiga utemöblder (ja, även på blocket och loppisar). Funderar på att slå tilll.
    Det viktiga är ju egentligen vad de köper på ställena. Är det handdukar på alla ställen, inredningsprylar på alla ställen, utemöbler på alla ställen och fritidsprylar på alla ställen?
    Eller är det påslakan på Jysk, soffa på mio, bord på EM, julpynt på Rusta etc.?
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:25:38 följande:

Under tiden jag bott här nere, så är det säkert 10 stycken som har haft sina fastigheter ute till salu, husen har väl gått från 3 till 6 mille (den för 6 var en exklusiv fastighet ute på landet). De har haft hjälp med stylingen, men endast egna möbler.
    Men jag har lite svårt att förstå varför en som stylar en exklusive fastighet skulle köpa enklare inredning än de som säljer har möblerat den med.
    Utan är det något de i så fall byter ut, så är det nog soffan Klippan, inte sätter iin soffan Klippan
    Ah, vi pratar inte om exklusivt som i Eklund, då känner jag att jag är ute på lite tunn is faktiskt och backar.
    De riktigt exklusiva husen som jag trodde du pratade om står ju i princip tomma eftersom ägarna redan hunnit flytta. Då är det inte så lätt att styla med egna möbler, om det inte finns några från början liksom
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:25:38 följande:

Under tiden jag bott här nere, så är det säkert 10 stycken som har haft sina fastigheter ute till salu, husen har väl gått från 3 till 6 mille (den för 6 var en exklusiv fastighet ute på landet). De har haft hjälp med stylingen, men endast egna möbler.
    Men jag har lite svårt att förstå varför en som stylar en exklusive fastighet skulle köpa enklare inredning än de som säljer har möblerat den med.
    Utan är det något de i så fall byter ut, så är det nog soffan Klippan, inte sätter iin soffan Klippan
    Lite i det här stuket trodde jag att du menade: http://www.tradition.net/objekt/383617/#bilder
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 14:38:44 följande:
    2001 är ju iofs 13 år sedan...
    I procent? ingen aning, men de butiker jag varit på...både Mio och Jysk har rätt lika stora lokaler med rätt mycket lika varor.
    Nu är det iofs sällan jag handlar på något av de ställena då jag sällan hittar något jag gillar där, men det känns lite sak samma.
    Har nog inget mer att tillägga kring detta, min poäng är att det är löjligt att säga att prylar ifrån vissa butiker skulle kallas trash
    Det var 75 år sedan som Borta med vinden gjordes. Fortfarande är det folk som tror att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att man legat med brudgummen.

Alltså nej - Mio och Jysk är inte samma på det sättet. Mio - IKEA, möjligtvis. Men inte Mio - Jysk.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:13:07 följande:

Så de husen som går för 14-15 mille är inte exklusiva, ja, de bor folk i husen. jag har cyklat förbi nåra av dessa hus
    Alltså va? Vill du missförstå mig med flit nu?
    När jag tänker "exklusivt hus" tänker jag inte på hus i 1-6 miljonerklassen. Det är det jag säger. Ingenting annat.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:17:16 följande:

Jag anser nog att när priserna går över 10 miljoner så pratar vi om exklusiva hus, sedan finns det en bråkdel som ligger över 20 miljoner, men de är lätt räknade de husen.
    Men jag trodde ändå att vi pratade om de stora mängden personer, även vi nu tänker oss de som har det bättre än medelsvensson.
    Så varför tar du och ger exemplet på ett "exklusivt hus" för 6 milj, när du själv anser att exklusiva hus är 10 milj <
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:30:52 följande:

6 mille ute på landsbygden är exklusivt, även om de inte är som i Saltsjöbaden. Hela världen kretsar inte kring Stockholm.
    Nä jag vet det.
    Men det är inte bara i Stockholm som exklusiva bostäder säljs. Halmstad, Göteborg, Malmö, Båstad för att namna några.

Jag har ju iofs sagt att jag backar. Jag har ingen aning om hur det går till när dyraste huset i Svenstavik säljs.
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?