Trashigt att handla på rusta?

Mio och Jysk tycker jag inte heller är så speciellt jämförbara. Visst, mer jämförbart än Rusta, men det är fortfarande att jämföra äpplen med päron, jämfört med äpplen och badbollar om man ska försöka jämföra Rusta med någon inredningsbutik.
Gå in i en Jysk och jämför med Mio.
70% i en jyskbutik består av textilier, bäddtextilier och sängar. Resten av utbudet som står framme är det alltid fåtal saker av allt. Några köksbord, två olika skrivbord. Tre olika hatthyllor osv. Hur ser det ut på Mio i den aspekten?
Sedan har vi lokalerna, om man jämför Jysks lokaler med Mio. Hur mycket är det som skiljer storleksmässigt?
Sedan har vi hemsidorna. 17 underavdelningar har Jysk på hemsidan till "Sovrum" som kommer först i menyn. De har trots allt 17 underavdelningar för "inredning" också, och då består det av allt från barn/ungdomsstolar till babyartiklar till hushållsartiklar. Och egentligen är det bara 3 undermenyer här som egentligen passar till "inredning. Allt annat är antingen textilier eller barnsaker.
Och om man ska dra det längre, Jysk har ett mycket större utbud på sin hemsida än vad de har i butikerna. På Mio är det precis tvärtom. De har alla saker i butiken, men det är långt ifrån allt som ligger uppe på hemsidan.
Det man kan dra som slutsats där är att Jysk drar lite mer åt postorderhållet, vilket faktiskt rent krasst inte är speciellt mycket status eller utstrålar kvalité och pålitlighet.
Och om man ska dra det ytterligare ett steg: Jysk äger också Boolia, varför tror du att det är så?
Varför vill man ha två olika varumärken om man kan slå ihop dem till ett när man ändå bara tar och vänder sig till "vanligt folk" med båda kedjorna?
Men för att göra en lång historia kort: Nej, Jysk och Mio säljer inte samma varor och speciellt inte på samma sätt. Och nej, det är inte alls samma sorts folk som handlar på Rusta, Jysk och Mio
Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.
Rent krasst och väldigt hårdraget :
Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
Jo men de är exakt samma kunder...
Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.
Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.
Men nu säger både Jysk och Mio att det inte är så. Som jag sagt, det är självklart att alla samhällsskikt handlar på båda ställena. Precis som att det inte bara är vildmarkstöntar som handlar på Naturkompaniet.
Dessutom har vi redan konstaterat att Jysk till stor del fortfarande är ett bäddlager, inte en möbelbutik. Då är det inte så konstigt att den som köpt ett bohag på mio för jättemycket pengar tar och komplementhandlar handdukar, badrumsmattor och påslakan på Jysk, eller hur?
Hur tjänar Axstores mer pengar? Jo genom att ta större marknadsandelar, vilket man gör bland annat genom att komplettera målgrupper, inte genom att snöa in sig ännu mer på samma målgrupp och samma personer.
Ett bra exempel: Nestlé med Nespresso som är mer exklusivt och Dolce Gusto som är vanlig och anspråkslös. Det är samma sorts personer som köper dessa kaffemaskiner ja: Kaffedrickare. Men är det verkligen samma personer? Nej.