• Bicset

Sjukskriven, aldrig haft jobb, behöver inkomst

Är 19 år och sjukskriven för "Generaliserat ångestsyndrom och depressiv episod". Bor hemma med mor och far för tillfället, men sen jag hoppade av högskolan pga min sjukdom så har jag varit pank och utan inkomst i sen januari iår.

Idag blev jag sjukskriven och har stått inskriven på arbetsförmedlingen i 1,5 månad, har alltså inte kommit in i ungdomsgarantin ännu.

Det tär på mina föräldrars ekonomi att ha mig hemma utan inkomst, samt att jag behöver låna pengar utav dem för att ens ha råd till mina mediciner som läkaren skriver ut åt mig. Snart så fyller jag också 20 och kommer behöva betala alla mina läkarbesök också.

Vad jag har förstått än så länge är att sjukpenning etc baseras på ens a-kassa och tidigare inkomst. Men jag är ju varken med i a-kassan eller har haft någon tidigare inkomst. Finns det ens något jag kan söka eller får jag leva med att vara utan inkomst tills jag är frisk?

• Svar på tråden Sjukskriven, aldrig haft jobb, behöver inkomst
  • Bicset

Vill helst inte vända mig till socialen efter allt jag har hört om att det blir svårare att hitta jobb etc om man har varit ett socfall. Har också en stor summa pengar på ett konto som jag inte kan röra (sparat sen födsel), kan det inte bli problem ifall den summan är för stor?

Har bra betyg med mig ifrån gymnasiet och planen ligger väll egentligen att jag ska börja plugga igen så fort jag jobbat ihop en summa när jag har blivit frisk.

Men om det är det enda så antar jag att jag inte har mycket annat till val :/

• Långbenopluto
    Bicset skrev 2014-03-31 13:19:38 följande:
    Vill helst inte vända mig till socialen efter allt jag har hört om att det blir svårare att hitta jobb etc om man har varit ett socfall. Har också en stor summa pengar på ett konto som jag inte kan röra (sparat sen födsel), kan det inte bli problem ifall den summan är för stor?

Har bra betyg med mig ifrån gymnasiet och planen ligger väll egentligen att jag ska börja plugga igen så fort jag jobbat ihop en summa när jag har blivit frisk.

Vll du inte vända dig till soc så är det upp till dig, men då blir du utan pengar.

Har du pengar sparat så får du använda dom INNAN du går till soc.
  • Anonym (?)

Socfall? Hur ska framtida arbetsgivare ens veta om att man har haft hjälp av soc om man inte själv talar om det? Det är inte så att man får en stämpel i pannan för att man går på försörjningsstöd.

Varför måste du låna pengar av dina föräldrar om du har en massa pengar?

Vad menar du med att du inte kan röra dem? är de helt låsta till en viss ålder, eller går det att plocka ut dem men att du inte vill?
  • gästarbetare

Om du varken har jobb eller studerar, vad är du i så fall sjukskriven ifrån?? Från mitt perspektiv (anställd) är enda poängen med att vara sjukskriven möjlighet att få ersättning från försäkringskassan som kompensation för det inkomstbortfall som sjukfrånvaron innebär. Saknar du helt inkomst blir ju inte sjukskrivningen till någon hjälp för dig utan snarare ett hinder från att söka jobb (kan man söka jobb som sjukskriven??)

Tror inte att du behöver vara orolig i det här skedet för att socialbidrag gör dig till ett "socfall" och hindrar dig från att få jobb. En framtida arbetsgivare kommer inte att ta kontakt med socialkontoret för att kolla om du varit i kontakt med dem och du behöver inte lista det i din CV.

Det viktigaste för dig nu är att du får hjälp för din ångest och depression - och till det kanske medicinen är nödvändig, och till det kanske socialbidrag är nödvändigt - så att du kan ta tag i din situation och komma vidare i livet. Vet inte hur pass svårt hinder det är för dig att jobba, men när du är stark nog, sök alla tänkbara (skit-)jobb så att du får in en fot på arbetsmarknaden, får en inkomst och kan lägga grunden till a-kassa. Förr eller senare kommer du att vara stark nog att hoppa på studier igen. Fastna bara inte i depressionen och hopplösheten.

Och sen - för att plugga igen behöver du ju inte jobba ihop en summa, det finns studielån, och många jobbar dessutom extra under studierna för att dryga ut kassan.

Lycka till! Hoppas att det ordnar sig för dig.
  • Bicset
    Anonym (?) skrev 2014-03-31 13:27:35 följande:
    Socfall? Hur ska framtida arbetsgivare ens veta om att man har haft hjälp av soc om man inte själv talar om det? Det är inte så att man får en stämpel i pannan för att man går på försörjningsstöd.

Varför måste du låna pengar av dina föräldrar om du har en massa pengar?

Vad menar du med att du inte kan röra dem? är de helt låsta till en viss ålder, eller går det att plocka ut dem men att du inte vill?
    Fonder och aktier, jag har personligen aldrig ens sett summan. Min far har bättre koll på det än mig, vet bara att summan är stor och något jag för tillfället inte bara kan ta utav.

Jag vet inte hur det går till när man söker jobb! Jag har bara hört saker ifrån när de vuxna talar. Mina föräldrar har gett mig bilden utav att man ska undvika att bli ett "socfall".
    gästarbetare skrev 2014-03-31 13:33:08 följande:
    Om du varken har jobb eller studerar, vad är du i så fall sjukskriven ifrån?? Från mitt perspektiv (anställd) är enda poängen med att vara sjukskriven möjlighet att få ersättning från försäkringskassan som kompensation för det inkomstbortfall som sjukfrånvaron innebär. Saknar du helt inkomst blir ju inte sjukskrivningen till någon hjälp för dig utan snarare ett hinder från att söka jobb (kan man söka jobb som sjukskriven??)

Tror inte att du behöver vara orolig i det här skedet för att socialbidrag gör dig till ett "socfall" och hindrar dig från att få jobb. En framtida arbetsgivare kommer inte att ta kontakt med socialkontoret för att kolla om du varit i kontakt med dem och du behöver inte lista det i din CV.

Det viktigaste för dig nu är att du får hjälp för din ångest och depression - och till det kanske medicinen är nödvändig, och till det kanske socialbidrag är nödvändigt - så att du kan ta tag i din situation och komma vidare i livet. Vet inte hur pass svårt hinder det är för dig att jobba, men när du är stark nog, sök alla tänkbara (skit-)jobb så att du får in en fot på arbetsmarknaden, får en inkomst och kan lägga grunden till a-kassa. Förr eller senare kommer du att vara stark nog att hoppa på studier igen. Fastna bara inte i depressionen och hopplösheten.

Och sen - för att plugga igen behöver du ju inte jobba ihop en summa, det finns studielån, och många jobbar dessutom extra under studierna för att dryga ut kassan.

Lycka till! Hoppas att det ordnar sig för dig.
    Är sjukskriven ifrån arbetsförmedlingen, då jag i mitt nuvarande tillstånd inte klarar av att söka jobb eller vara i kontakt med främmande människor alls knappt. Missade möten för att jag låg hemma och hade ångest, så blev sjukskriven istället för utskriven.

Måste ha en summa innan jag kan börja plugga då jag redan pluggat högskola under ett halvår och redan har studielån ifrån den tiden! Slutade väldigt hastigt så kan inte redovisa den tiden jag har tagit lån på ett bra sätt.

Läkaren rekomenderar mig att ta det lugnt i minst en månad frammåt just nu i alla fall så ska vi se hur det ser ut då (får sertralin som har en lång instättningsperiod), har samtal på pyskiatri inbokat dock är det en ganska lång väntetid.

Tack för ett bra svar!

• Madmoiselle
    gästarbetare skrev 2014-03-31 13:33:08 följande:
    Om du varken har jobb eller studerar, vad är du i så fall sjukskriven ifrån?? Från mitt perspektiv (anställd) är enda poängen med att vara sjukskriven möjlighet att få ersättning från försäkringskassan som kompensation för det inkomstbortfall som sjukfrånvaron innebär. Saknar du helt inkomst blir ju inte sjukskrivningen till någon hjälp för dig utan snarare ett hinder från att söka jobb (kan man söka jobb som sjukskriven??) Tror inte att du behöver vara orolig i det här skedet för att socialbidrag gör dig till ett "socfall" och hindrar dig från att få jobb. En framtida arbetsgivare kommer inte att ta kontakt med socialkontoret för att kolla om du varit i kontakt med dem och du behöver inte lista det i din CV. Det viktigaste för dig nu är att du får hjälp för din ångest och depression - och till det kanske medicinen är nödvändig, och till det kanske socialbidrag är nödvändigt - så att du kan ta tag i din situation och komma vidare i livet. Vet inte hur pass svårt hinder det är för dig att jobba, men när du är stark nog, sök alla tänkbara (skit-)jobb så att du får in en fot på arbetsmarknaden, får en inkomst och kan lägga grunden till a-kassa. Förr eller senare kommer du att vara stark nog att hoppa på studier igen. Fastna bara inte i depressionen och hopplösheten.Och sen - för att plugga igen behöver du ju inte jobba ihop en summa, det finns studielån, och många jobbar dessutom extra under studierna för att dryga ut kassan. Lycka till! Hoppas att det ordnar sig för dig.

TS är ju sjukskriven för att hon inte kan jobba, dvs hon kan inte ta ett jobb även om hon skulle få ett.
  • Anonym (omy)

Du är 19 år , snälla sök hjälp och acceptera inte att bli sjukskriven och leva på soc! Vad är det för ett jävla liv? Du har hela livet framför dig och det ska levas, inte meningen att sitta på arslet och göra inget

• Bicset

Efter en kort konversation med mina föräldrar:

Jag ska kunna söka socialbidrag, men mina föräldrar är sjukt emot förslaget. "Socialbidrag är till för de som verkligen verkligen behöver det". Jag behöver ju respektera vad de säger då de är anledningen till att jag ens har tak över huvudet för stunden.

Jag hävdar dock att jag skulle må bättre utav att slippa känna mig som en tyngd för familjen samt att det skulle vara positivt för mig att ha pengar att så att jag kan göra något på dagarna istället för att bara spendera dag ut och dag in framför datorn och vara rastlös.

Tack för all hjälp, antar att det blir en diskussion inom familjen som får lösa detta.

• Bicset
    Anonym (omy) skrev 2014-03-31 15:05:25 följande:
    Du är 19 år , snälla sök hjälp och acceptera inte att bli sjukskriven och leva på soc! Vad är det för ett jävla liv? Du har hela livet framför dig och det ska levas, inte meningen att sitta på arslet och göra inget
    Har har sökt hjälp och håller på att få det också. Valet var mellen att bli sjukskriven eller utskriven ifrån arbetsförmedlingen. En utskrivningen skulle bara resultera större förlust.

Vet att jag har hela livet framför mig, men tanken på att ens lämna huset ger mig ångest så som det är just nu, behöver fixa mitt liv innan jag kan leva livet. :)
  • Tow2Mater
    Bicset skrev 2014-03-31 14:50:55 följande:
    Fonder och aktier, jag har personligen aldrig ens sett summan. Min far har bättre koll på det än mig, vet bara att summan är stor och något jag för tillfället inte bara kan ta utav.

Be din far ta reda på hur du ska gora for att komma åt dessa pengar. Klart det går.
  • Ms H
    Bicset skrev 2014-03-31 14:50:55 följande:

/.../

Måste ha en summa innan jag kan börja plugga då jag redan pluggat högskola under ett halvår och redan har studielån ifrån den tiden! Slutade väldigt hastigt så kan inte redovisa den tiden jag har tagit lån på ett bra sätt.

Vad är anledningen till att sparkapitalet inte kan användas?

Blev du sjukskriven under tiden du studerade? Det borde i så fall vara skäl för att kunna få återgå till CSN när studierna återupptas. Tror förresten till och med att man kan få motsvarande "sjukpenning" från CSN när man blir sjukskriven under studierna, kolla upp det.

• Anonym (hmm)
    Anonym (AK) skrev 2014-04-01 16:10:55 följande:
    Du kanske har rätt till att ansöka om aktivitetsersättning via försäkringskassan?

www.forsakringskassan.se/privatpers/funktions.../!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwM HQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3B1NTYAKIoEKDHAARwM0_Y5mhgaehh 4hhoF-TkEu3qZQ_XgUELA_XD8KrASfCwi5wc8jPzdVvyA3NMIg y0QRABl4Qx8!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME 1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTVMy/
    Inte när man är sjukskriven, då är man ju inte tillgänglig.

Ts, menar du att du vill ha pengar från soc för nöjen eller vad ska du ha pengarna till ? 
  • lillaponnyn

ingen får reda på att du har social bidrag? alltså?
    du får din mediciner också av socialen
    dina föräldrar får 1000kr i hyra av socialen

sen kanske du får aktivitetsersättning av f-kassan sen

• Anonym (AK)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-02 14:46:07 följande:
    Inte när man är sjukskriven, då är man ju inte tillgänglig.

Ts, menar du att du vill ha pengar från soc för nöjen eller vad ska du ha pengarna till ? 
    Men vet du skillnad på aktivitetstöd/utvecklingsersättning och aktivitetsersättning??  Läs länken innan du svarar!
Svar på tråden Sjukskriven, aldrig haft jobb, behöver inkomst