Anonym (?) skrev 2014-03-31 13:27:35 följande:
Socfall? Hur ska framtida arbetsgivare ens veta om att man har haft hjälp av soc om man inte själv talar om det? Det är inte så att man får en stämpel i pannan för att man går på försörjningsstöd.
Varför måste du låna pengar av dina föräldrar om du har en massa pengar?
Vad menar du med att du inte kan röra dem? är de helt låsta till en viss ålder, eller går det att plocka ut dem men att du inte vill?
Fonder och aktier, jag har personligen aldrig ens sett summan. Min far har bättre koll på det än mig, vet bara att summan är stor och något jag för tillfället inte bara kan ta utav.
Jag vet inte hur det går till när man söker jobb! Jag har bara hört saker ifrån när de vuxna talar. Mina föräldrar har gett mig bilden utav att man ska undvika att bli ett "socfall".
gästarbetare skrev 2014-03-31 13:33:08 följande:
Om du varken har jobb eller studerar, vad är du i så fall sjukskriven ifrån?? Från mitt perspektiv (anställd) är enda poängen med att vara sjukskriven möjlighet att få ersättning från försäkringskassan som kompensation för det inkomstbortfall som sjukfrånvaron innebär. Saknar du helt inkomst blir ju inte sjukskrivningen till någon hjälp för dig utan snarare ett hinder från att söka jobb (kan man söka jobb som sjukskriven??)
Tror inte att du behöver vara orolig i det här skedet för att socialbidrag gör dig till ett "socfall" och hindrar dig från att få jobb. En framtida arbetsgivare kommer inte att ta kontakt med socialkontoret för att kolla om du varit i kontakt med dem och du behöver inte lista det i din CV.
Det viktigaste för dig nu är att du får hjälp för din ångest och depression - och till det kanske medicinen är nödvändig, och till det kanske socialbidrag är nödvändigt - så att du kan ta tag i din situation och komma vidare i livet. Vet inte hur pass svårt hinder det är för dig att jobba, men när du är stark nog, sök alla tänkbara (skit-)jobb så att du får in en fot på arbetsmarknaden, får en inkomst och kan lägga grunden till a-kassa. Förr eller senare kommer du att vara stark nog att hoppa på studier igen. Fastna bara inte i depressionen och hopplösheten.
Och sen - för att plugga igen behöver du ju inte jobba ihop en summa, det finns studielån, och många jobbar dessutom extra under studierna för att dryga ut kassan.
Lycka till! Hoppas att det ordnar sig för dig.
Är sjukskriven ifrån arbetsförmedlingen, då jag i mitt nuvarande tillstånd inte klarar av att söka jobb eller vara i kontakt med främmande människor alls knappt. Missade möten för att jag låg hemma och hade ångest, så blev sjukskriven istället för utskriven.
Måste ha en summa innan jag kan börja plugga då jag redan pluggat högskola under ett halvår och redan har studielån ifrån den tiden! Slutade väldigt hastigt så kan inte redovisa den tiden jag har tagit lån på ett bra sätt.
Läkaren rekomenderar mig att ta det lugnt i minst en månad frammåt just nu i alla fall så ska vi se hur det ser ut då (får sertralin som har en lång instättningsperiod), har samtal på pyskiatri inbokat dock är det en ganska lång väntetid.
Tack för ett bra svar!