Inlägg från: fenomena83 |Visa alla inlägg
  • fenomena83

halal-kött

jag måste bara säga en liten åsikt här hehe.
    nu för tiden äter jag bara halal kyckling från Danmark.
    tidigare var jag anti allting som är från utlandet och va sådär extremt "nej det ska va svensk kvalité" och "de svenska djuren har det så bra"
    men min man har fått mig att inse lite saker som jag inte fattade innan.
    nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att äta en svensk kyckling.
    det görs så himla mycket reklam om att svensk kyckling är den bästa. pyttsan heller!!!!!
    det jag har sett är ju äckligt.
    till att börja med så kan man ju bara ta en titt på köttet på kycklingfiléerna på den svenska kycklingen och jämföra med den danska halala. även hel kyckling inte bara filéerna.
    den svenska kycklingen är blodig och seg och ådrig och har massa restprodukter kvar BLÄÄÄÄÄ.... sitter även ofta kvar fjädrar och äckligt brosk och ja kycklingen ser ju nästan levande ut.
    medan den danska halala kycklingen är ren och fräsch och mör och ser allmänt god ut.
    jag tycker det gör rejäl skillnad när man tittar på köttet redan som rått.
    sen har man ju även sett hur de svenska lyckliga kycklingarna lever. i bur. 2 300 stycken på liten yta i varandras skit. hmpf. att den bedövas vid dödsögonblicken gör väl skit samma när livet var så pest.
    har varit på en liten liten gård ägd av muslimer också. dom slaktar halal och tar hand om djuren på halalt vis. och jag måste säga att det är INTE djurplågeri.
    jag förstår bara inte de som säger att halal är djurplågeri de vet inte vad de snackar om helt enkelt. om det finns ett vis att föda upp och döda kycklingar på snällt vis då är det på halalt vis under Guds beskydd. punkt.

• fenomena83

ciccin3, jobbar din sambo i danmark då eller, för i sverige är det ju tydligen förbjudet med halalslakt så här kan han ju inte ha sett det.
    men fortfarande tycker jag att sättet som djuren lever på NÄR DE LEVER är viktigare än hur de dör. de ska ju ändå dö liksom och hamna på en tallrik å på haramt vis är inte djurhållningen snäll, nej.....
    om det är slaktare din sambo är och inte bonde så vet han väl inte lika mycket om djurhållningen som om själva slakten.

Gud har rätt mycket med saken att göra, för muslimer, det kan du inte komma ifrån

• fenomena83

ursäkta om jag kommer in och stör.
    men vad jag tror att hibasmamma menar är att den danska kycklingen som säljs i sverige är halal.
    ja så tolkar jag det eftersom all dansk kyckling som jag har sett här i sverige är halal, har inte sett nån kyckling här som är dansk och samtidigt icke-halal.
    sen finns det ju självklart slakterier och bondgårdar i danmark som inte utför halal. snälla det vet och förstår vi ju alla, varför gnälla.

• fenomena83

jaaa hibasmamma jag undrar hur sjutton man skulle kunna få reda på om det verkligen är halal när det står det...
    för jag tycker det står på var och varannan kyckling-förpackning nu för tiden. tänk om dom bara skriver det?
    bläää va dåligt.

• fenomena83

ciccin3, jag tror att kossor känner och förstår mer än vad vi tror att dom förstår.
    jag kan ju dra ett exempel men vissa kanske skulle säga att det bara är en tillfällighet..
    en kompis till mig har en gård och hennes man är bonde, dom åker runt väldigt mycket till andra bondgårdar och kikar och umgås och har affärskontakter eller nåt. och hon berättade att hon hade varit på en gård som va alldeles underbar. kossorna var alldeles lyriska och trevliga. dom vandrade runt som på små moln sa hon och var inte alls hysteriska och högljudda som alla andra kossor hon har sett (och då har hon sett MÅNGA). hon frågade bonden vad sjutton han gör för att djuren ska trivas så och vara så extremt nöjda och glada, då sa han "jag ber morgonbön med dom varje morgon och kvällsbön på kvällarna och varje gång innan dom mjölkas så ber jag middagsbön".
    hon blev helt chockad och trodde också att det måste ju bara va en tillfällighet. men som sagt var hon har sett MÅNGA gårdar och kossor och även efter det och hon sa att hon aldrig nånsin innan eller efter har sett en gård där djuren var så välmående och friska.

så ja jag tror iaf att kossan bryr sig nämnvärt om Guds namn nämns.

men det har ju med tro och göra helt enkelt och tror man inte på gud så gör man inte.

• fenomena83

ciccin3, du kommer att skratta åt det så länge du lever eftersom du helt enkelt inte är troende.
    men för oss som är troende så låter det inte alls konstigt.
    och fortfarande så kan man ju faktiskt inte VETA vad en kossa känner och tänker. den dagen du VET att en kossa inte kan va troende då vill jag också höra.
    det är ju bara människan som ska lägga in en massa tanke och logik och vetenskap i alltihopa hela tiden och därför förnekar man ju guds existens. ett djur funkar inte på det viset utan går bara på känsla och instikter, därför skulle det inte alls va omöjligt för en kossa att va troende.

Svar på tråden halal-kött