Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

halal-kött

Religiösa kossor? Man slutar aldrig förvånas. Skulle nog gissa på att människan är det enda religiösa djuret.

• marina81

Halal

De som tror på koranen gissar lika mycket. De bara tror att de inte gör det. Jag vet iallafall att jag gissar.

• marina81

Ciccin3

Oj, tänk vad jobbigt att respektera mygg o knott som ens trosfränder!

• marina81

Halal

Och vad tycker jag om utövare då? Jag gillar inte religion, men utövarna får väl hålla på med det om de vill, så länge de respekterar mig (vilket dock många inte gör, för deras religion går emot det mesta jag tror på, och då är ju jag en mindervärdig syndare )

Men är inte myggorna också muslimer?? Hela skapelsen är väl i islam? Hur kan du då döda en annan trosfrände helt respektlöst?

• marina81

Ciccin3

Jag skulle tro att detta sätt att döva samvetet för att ha dödat en annan levande varelse är uråldrigt. I många hedinska religioner hade man ceremonier före man jagade där man satte sig i kontakt med jaktbytets ande och på så sätt fick "tillåtelse" att döda det. Sedan när man lagt ner bytet så såg man det så att det bytet gett sitt liv frivilligt för att föda människorna. Att äta en annan levande varelse som kan tänka, känna och som egentligen har lika stor rätt till livet som vi, är ett av mänsklighetens stora etiska problem och ett stort tabu som man på olika sätt varit tvungna att försöka gå runt. Islam har bara fört denna uråldiga tanke och sed vidare.

• marina81

Halal

När religiösa grupper, t.ex. kristna, muslimska mm. fördömer demokrati, yttrandefrihet, barn utanför äktenskapet, abort, homosexualitet, ateism mm. så fördömer de min livsstil. Kanske inte just du, men många troende kallar människor som mig för en mindervärdig varelse. Jag är inte ett av "guds barn". Jag kan kritisera företeelser inom religion, inte utövarna, men religiösa utövare går ofta ett steg längre och fördömer människor. Kanske inte du, men du kan inte förneka att många religiösa beter sig så. Och är det inte så att även islam fördömer hedningar? Bokens folk är okej, men de tillhör inte jag.

jag pratar inte om mig och dig, det är en ointressant diskussion, Religion i allmänhet är intressantare, det är den som fördömer mig.

• marina81

Halal

Googla lite på nätet och se hur många träffar du får in på religiösa sidor som hatar abort, homosexualitet mm. så ser du ju att religion visst ger stöd till att fördöma de som vågar gå emot de "heliga" skrifterna.

• marina81

Halal

"Du far det att lata som om jag/vi/troende, generellt, gar runt och sager 'ajabaja' for att du har barn utanfor aktenskapet, for att gjort abort, homosexualitet eller vad det nu an ar. Det ar ju faktiskt DU SJALV som palagger dig sjalv allt detta. DU tycker allt det har, men skyller pa nagon annan. Att DOM tycker si och sa."

detta var faktiskt något av det roligaste jag läst. i en annan tråd, om slöjan, klagades det att muslimska kvinnor blir diskriminerade och får elaka blickar o kommentarer pga sin klädsel, att folk blev så upprörda då de såg en kvinna i slöja. jag sa då att de flesta svenskar nog är vana vid det här laget vid slöjan, att de som faktiskt höjer på ögonbrynen är ett fåtal. Jag fick genast mothugget att "det vet nog bara muslimska kvinnor om hur det EGENTLIGEN är!" Alltså, jag utan slöja fick inte uttala mig. Därför är det lika förmätet av dig som religiös att uttala dig om hur jag som icke-religiös upplever de religiösas attityd gentemot mig. Eller menar du att de muslimska kvinnorna som känner sig diskriminerade för sin slöja också pålägger detta på sig själva och inbillar sig?

Svar på tråden halal-kött