Inlägg från: Hibasmamma |Visa alla inlägg
  • Hibasmamma

halal-kött

Jag har hört att dom börjat sölja Qibla halal köttfärs på Coop! Har inte sett det med egna ögon men det låter ju jättebra!
    Kyckling brukar ju va lätt o få tag på vart somhelst (Willys har färsk), köttfärs och lammdelar finns i arabiska affärer men riktigt kött alltså typ lövbiff eller stek brukar va svårare. I Stockholm finns färskt kött men inte där vi bor...

• Hibasmamma

Jag har varit med om flera gånger att jag frågat om kebaben är halal o dom ljuger o säger att den är det

• Hibasmamma

Halal slakt innebär väl ungefär att djuret är vänt mot mecka när det slaktas, innan man slaktar säger man Bismillah (=i Guds namn) och slakten går till så att halspulsådern skärs av. Djuret dör alltså direkt och känner igen smärta. Djuret blöder inte till döds utan dör inom några sekunder, däremot så häng djuret upp efter slakten för att blodet ska rinna ur.

Halal slakt finns föreskrivet i Koranen, vet inte vilken vers i huvet, det står i alla fall nåt om att djur som inte slaktats i Guds namn är otillåtet att äta (om man inte måste för att överleva).

Personligen så tror jag anledningen är att halalslakt är en mycket bra slaktmetod för djuret. Ett av de minst plågsamma sätten. Islam värnar om djuren på flera sätt.

Jag har själv varit med under halalslakt av får och sett med egna ögon hur det går till. Inget trevligt, men intressant att faktiskt veta hur det går till. Under den slakten skars halsen av fåret, det ryckte till några gånger (dödsryckningar då djuret inte är medveten om någonting) och sedan dog det. Två får slaktades efter varandra och man var noga med att det "andra på tur" inte skulle se det första dö, så jag tycker dom värnade om djuren.

• Hibasmamma

Vid den slakt jag var med på så dog djuret inom någon minut högst. Tror inte det var vid medvetande under den minuten, utan hade dödsryckningar.

• Hibasmamma

Vad jag vet så är bedövning är inte föreskrivet enligt religionen men inte heller förbjudet så det finns inget som säger att halalslakt med bedövning inte skulle vara "riktig halalslakt". Eftersom Islam värnar om djuren så borde väl bedövning vara bra.

Två haditer som handlar om värnandet av djur:

En gång frågade en man Profeten Muhammed (saw): Får vi belöning för den välgörenhet som vi skänker djuren? Han svarade: "Det finns en belöning för varje [varelse] som har en fuktig lever." [Hadith ur Sahîh al-Bukhârî och Sahîh Muslims samling]

Profeten Muhammed (saw) berättade även för oss om en kvinna som förtjänade Allahs vrede på grund av hennes vanvård av en katt. Hon steg in i helvetet som ett resultat av en katt som hon höll infångad, hon varken mattade den eller lät den söka efter föda. [Sahîh al-Bukhârî]

• Hibasmamma

I början när jag inte visste så mycket så trodde jag att fiskar också skulle va halal slaktade Det skulle se rätt kul ut om dom skulle stå o skära haslen av varenda sill...

• Hibasmamma

och hur hade halalslakt av musslor gått till??

• Hibasmamma

Men att det skulle vara så upprörande med halalslakt förstår jag inte. Kycklingar slaktas väl ändå på genom att man skär halsen av dem även i Sverige? Om man ska uppröras av något så är det väl djurhållningen i stort, minimala utrymmen, plågsamma transporter osv. Ur det avseendet förstår jag veganer Jag har själv varit vegetarian i 7 år bla pga dessa nledningar, men jag tycker det är naturligt att äta kött, synd bara att man måste bidra till djurplågeri.

• Hibasmamma

Aiwednil:
    Det kanske du redan har gjort, all dansk kyckling är halal. Säljs i vanliga affärer. Finns en liten sybol som knappt syns på baksidan.

• Hibasmamma

Aiwednil:
    Det kanske du redan har gjort, all dansk kyckling är halal. Säljs i vanliga affärer. Finns en liten sybol som knappt syns på baksidan.

• Hibasmamma

EdinaD:
    Ja ,det är sant. Så fort nåt är anknytet till Islam så blir det en låååång agressiv diskussion av ingenting...

Men jag skulle faktiskt vilja veta mer, det borde väl faktiskt vara så som nån sa, att nerverna till hjärnan klipps av och djuret inte känner något. Fast vill man vea så får man väl fråga nån kunnig istället...

• Hibasmamma

Ni som upprörs över halalslakt, är ni insatta i hur djuren ni äter har haft det? Hur de levt och hur de slaktats? Väljer ni produkter som är mer djurvänliga eller äter ni vad som helst utan att tänka?

• Hibasmamma

Enligt den här sidan så är halalslakt tillåten eftersom djuret bedövas med bultpistol innan:
    Då kan ju alltså inte djuret känna något, så då var det problemet ur världen
    Då kan vi väl enas om att halalslakt är helt ok?

För övrigt så är det kosherslakt som inte är tillåten i Sverige eftersom de inte tillåter bedövning, någon som uprörs över judars sätt att slakta?

www.swedishmeats.com/aciro/websidor/visasida.asp

• Hibasmamma

Kraven för halalslakt:

1. Djuret skall vara frisk och utan skador
    2. Djuret skall ha behandlats med medlidande och vänlighet.
    3. Djuret borde få mat och vatten liksom att lugnas innan det dödas.
    4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
    5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot mecka)
    6. Föreslakt reciteras "Tasmiyah -principen" Bismillah, Allahu Akbar ( I Guds namn, Gud är större) . Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet. Om ett djur slaktas med angivande av annat namn än Gud "ALLAH" medför det att köttet blir icke tillåtet.
    7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
    8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
    9. Matstrupen (esophagus), luftstrupen (trachea) och halspulsådrorna (jugular vein ) skärs av utan att ryggmärgen skadas.
    10. Blodet måste helt avtappas
    11. Ett djur få inte se ett annat djur dö

• Hibasmamma

Ciccin3:

Men tydligen så är det ju ok att bedöva innan halalslakt och det är så den utförs i Sverige. Då förstår jag inte varför man ska uppröras av halalslakt. Sen om man är vegetarian och tycker det är fel med all slakt och kanske till o med köttätande är ju en annan sak.

Pratar du om halalslakt som förekommer i andra länder utan bedövning, då förstår jag bättre. Som sagt så har jag varit med på sån slakt o jag tyckte inte det verkade plågsamt för djuret. Men jag tycker att man absolut ska minska lidandet för djuren på alla sätt, det är ju även vad Islam säger.

• Hibasmamma

Förresten så säljer Coop halal köttfärs från Qiblan halal nu!!! Blev jätteglad. Varken folk vill det eller ej så kommer vanliga affärer tvingas att sälja halal för att konkurrera om alla muslimska kunder, marknaden är ganska stor i SVerige...

• Hibasmamma

Jag tror inte jag har sett någon danska kyckling som inte är halalslaktad, de jag pratar om är tex. Coops, lidls, Willys, Hannes, nån kyckling som heter typ Agadeer (står med arabiska bokstäver men den är importerad från danmark)...Känns nästan som att halalkyckling finns lika mycket som ickehalal. Sen vet jag inte, dom kanske bara skriver att det är halal, dom kanske egentligen inte uppfyller kraven? Skulle ju va bra o veta...

• Hibasmamma

Idag såg jag att coop sålde halalslaktat lamm

• Hibasmamma

undrar om man kan köpa direkt från slakterierna, större partier färskt, för det är ju så svårt o få tag på...Nån som vet?

Svar på tråden halal-kött