• Ina80

Måste man bo på s k Barnhotell?

Hej!
    Jag har en son som är 2 år. Funderar på att åka utomlands för första gången med honom nu i oktober (han kommer då att vara 2,5 år). Måste man bo på s k barnhotell när barnet är så litet?

Jag skulle helst vilja åka tillbaka till ett hotell där jag och min kille har varit innan vi fick barn. Det finns ju barnpool och lekplats. Men det är ju liksom inte Sunwing eller Bamseklubben

• Svar på tråden Måste man bo på s k Barnhotell?
  • Ina80
    Pandamamma79 skrev 2014-03-31 19:14:18 följande:
    Vad menar du med måste?
    Hehe, alltså jag menar hur stor nytta har en 2,5-åring av Bamseklubben etc? Och hur stor nytta kommer vi som föräldrar att ha av barnunderhållningen? Man läser ju om hur föräldrarna kan sitta i lugn och ro och äta middag på kvällen medan barnen är med på minidisco osv :)
  • Studentpappa

Vi hade exakt noll nytta av både barnklubb och underhållning. Däremot var hotellet klockrent i övrigt med lekplats och mycket annat för barn.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Alexi

Det är grymt bekvämt och avslappnande att vara på ett hotell för barn, där man vet att allt är anpassat för barn, där man vet att inga övriga resenärer kommer störa sig på barnen osv osv.  Vi var på Sunwing resort med våra när de var 2 och 4 år och det var helt fantastiskt, med bra mat för barnen, lekplats och allt sånt och vi var med på gymnastik för hela familjen osv. Några klubbar var inte våra barn intresserade av men det fanns så mycket annat.

• Ina80
    Alexi skrev 2014-03-31 20:04:27 följande:
    Det är grymt bekvämt och avslappnande att vara på ett hotell för barn, där man vet att allt är anpassat för barn, där man vet att inga övriga resenärer kommer störa sig på barnen osv osv.  Vi var på Sunwing resort med våra när de var 2 och 4 år och det var helt fantastiskt, med bra mat för barnen, lekplats och allt sånt och vi var med på gymnastik för hela familjen osv. Några klubbar var inte våra barn intresserade av men det fanns så mycket annat.
    Vilket Sunwinghotell var ni på?
  • AnnE

Har rest en del med barnen och vi hyr alltid lgh dit vi ska, smidigare tycker vi

• Duckan

För att vara med i Bamseklubben ska barnet ha fyllt 3 år så det är inte aktuellt ändå för er son. Vi har bott på hotell utan sk barnklubbar och det går utmärkt.

• Alexi

Duckan: Ving har inte nägon klubb med åldersgräns på det viset utan massa aktiviteter som man kan anmäla sig till, en del kostar och många är gratis och inte lika mycket åldergränser.

• modsey

nej absolut inte. Vi har nog gjort det en gång och då när hamnade vi i Thailand på et sånt hotell två nätter när vi reste runt på egen hand en månad.
    Har aldrig saknat det alls utan jag tycker det är skönt med lite mindre hotell, sen hyr vi oftare hus/ lägenhet eller bokar eget hotell och skippar charter helt.
    Men det beror nog på hur man vill resa, hur man är van och vad man önskar. Flera bekanta åker alltid på sk barnhotell och de älskar det. Själv skulle jag nog bli stressad av så mycket folk, men jag kan ha fördomar där :)

• Gladskit

Men vill man ens lämna ett så litet barn till barnklubb?
    Jag tycker i så fall att det räcker att det finns nån liten lekpark där man kan vara tillsammans. Gärna under tak så att det finns skydd mot solen.
    Finns det ett lekhus/lokaler för barn med lite papper, kritor osv så kan det också vara kul om det är fler barn och föräldrar som går dit. Eller så tar man med sig sånt och hänger på hotellrummet några timmar om dagen. Funkar utmärkt det med

Vi har bott både på "barnhotell" och andra hotell. Först när vår son var 6,5 år ca lämnade vi honom första gången, innan dess ville han inte. Särskilt som att det var väldigt få svenska barn och personalen var "skandinavisk" och kunde inte svenska heller.

• Bling1975

Med ett så litet barn så är det nog inte barnklubben som är det viktiga. Men barnpool och lekplats är ju kul och finns det en lekhörna in någon restaurang så är det ett plus.

Det jag tycker är skönt när man reser med mindre barn är att det finns hiss eller att man har rum i markplan, att det finns kylskåp och någon form av uppvärmningsmöjlighet på rummet, att man har separat sovrum/vardagsrum eller en väldigt mysig uteplats med sköna möbler. Sedan är det ju bra om det inte är tusen trappor på hotellområdet eller ner till stranden.

• mia maria

Jag har rest mkt med mina barn o vi har aldrig bott på varken Sunwing eller Blue Village o min barn har aldrig varit med i barnklubb.
    Dock har vi några ggr haft en mindre lekplats på hotellet, men ska jag vara helt ärlig så har inte barnen lekt där så mkt ändå, de gillar mest att bada! Dessutom är vi mkt på stranden när vi åker på sol- o badsemester.

Vi har bott på hotell utan barnpool också o det funkar kanon det med - det finns armpuffar eller så är jag med i vattnet.
    När min lillkille var 2 år o vi bodde på ett hotell med barnpool så satte han knappt sin fot i den, han var i stora poolen hela tiden (när vi inte var på stranden) med sin storebror o mig, med armpuffar.
    Detsamma har gällt hans storebror när han var 3-4 år.

Så enligt mig så måste man inte alls bo på något s.k Bamsehotell bara för att man reser med barn, dock ingår det väl i charterbolagens marknadsföring att få barnfamiljerna att tro att man "måste" göra det (min personliga åsikt)!?

Vill man bo lite mittemellan så finns det ju barnvänliga hotell som är lite mindre, av medelklass, t.ex. Fritidsresors Familjefyndet eller vad det nu heter nu för tiden. Hos Ving tror jag de heter SunFamily!

• kaffeamanda

En 2-åring är nog för liten för de flesta aktiviteter. Däremot är det skönt med barnhotell då det är en mycket högre toleransnivå bland de boende. Vi var på ett sunwinghotell nyss, jag var ganska skeptisk till det förut då jag gärna vill se landets kultur. Men med en 1,5åring och en 8åring så var det perfekt.

• skruttan8

Vi har bott på både familjehotell all-incl. och lägenhet mm. Det är praktiskt med hotell med barnpool och gärna liten lekplats men vi har haft lika mycket semester i lägenhetshotell. Föredrar lägenhet med pooler och nära havet. Åker ni på sensommaren är det varmt och skönt i havet.

• Dixie
    Ina80 skrev 2014-03-31 19:38:12 följande:
    Hehe, alltså jag menar hur stor nytta har en 2,5-åring av Bamseklubben etc? Och hur stor nytta kommer vi som föräldrar att ha av barnunderhållningen? Man läser ju om hur föräldrarna kan sitta i lugn och ro och äta middag på kvällen medan barnen är med på minidisco osv :)

En 2,5 åring får väl inte ens vara med i bamseklubben! vi har rest mycket med våra barn, men undviker charterhotell - finns ju massor att välja på!
  • Paige80

Vi har rest en hel del som familj. Med ett barn fortsatte vi ungefär som förut, åkte på cityresor till tex Barcelona och Edingburgh och det gick utmärkt. Men nu med två barn, på 4 och 1 år, så känns det väldigt bekvämt och faktiskt roligt att åka till familjehotell. 4-åringen älskar Lollo&bernie och även om det kostar en del, så är det värt det om man kan avvara pengarna. Miniland och barnklubben håller hög kvalitet. Barnklubben har 3-årsgräns och vår tjej som var 3 år då var med själv på flera aktiviteter. Ledarna var jättebra och vi fick en liten paus på någon timme. I övrigt har hotellet ju tänkt på allt som man som barnfamilj kan uppskatta - och man måste ju inte vara på hotellet jämt, går utmärkt att ta lokalbuss eller hyra bil och göra utflykter.
    Vi kommer definitivt att resa på andra typer av resor igen när barnen blir lite större, men just nu är det skönt med familjehotell. Hade vi hyrt en lägenhet som vi funderade på, på tex Mallis, hade vi ändå fått ägna halva förmiddagen åt att hitta en lekplats, nu finns det utanför hotelldörren och dessutom med solskydd över

• megsi
    Ina80 skrev 2014-03-31 19:10:49 följande:
    Hej! Jag har en son som är 2 år. Funderar på att åka utomlands för första gången med honom nu i oktober (han kommer då att vara 2,5 år). Måste man bo på s k barnhotell när barnet är så litet? Jag skulle helst vilja åka tillbaka till ett hotell där jag och min kille har varit innan vi fick barn. Det finns ju barnpool och lekplats. Men det är ju liksom inte Sunwing eller Bamseklubben

Klart man inte behöver, beror väl på vad man vill med resan uppleva umgås tycker vår familj är roligare så vi hoppar oftast över just familjehotellet.
Svar på tråden Måste man bo på s k Barnhotell?