• sjl89

4 åring som vaknar på natten av att det kliar i rumpan och underlivet?

Har en 4 åring som i perioder får en väldig klåda i underlivet. Hon vaknar och är hysterisk på natten av klådan. Det kliar både i fiffin och rumpan. Sist var k februari när vi var i Thailand men nu åkte hon till sin farmor i onsdags och sen torsdagsnatt har hon vaknat flera ggr/natt av att det kliar. Kliar även ibland under dagen men inte alls som på natten. Är lite röd men inte jättemycket. Är det någon som haft liknande problem? Kan det vara av att farmor tvättat för mycket med vatten så det blivit någon obalans i phvärdet? Ska självklart ringa bvc imorgon men hoppas att någon här har några tips på HUR man kan lindra klådan och vad det kan vara? :/

• Svar på tråden 4 åring som vaknar på natten av att det kliar i rumpan och underlivet?
  • Defeateris

Tänker också springmask.. Ger inga direkta märken (det röda är nog från kliandet) och kommer på natten när hon ligger stilla - det är då maskarna rör på sig.

Prata med BVC imorgon - är det mask är det inget farligt men det är lite jobb med att bli av med det helt.

• sjl89

Men hon har haft såhär till och från väldigt länge, farmor har kollat i badhuset och i rumpan och ser inga maskar. Jag kollade även när vi va i Thailand och såg inget heller :/ När hon har vart på dagis och vägrar duscha på kvällen brukar jag tvätta av rumpan i handfatet och då vaknar hon 8ggr av 10 för att det kliar på natten. Nu har farmor torkar med blött papper och sen med torrt papper efter varje gång hon vart på tia de 2 första dagarna hon va där (tills jag sa att hon inte skulle tvätta med vatten alls) När hon vaknar på natten här hemma har jag gett Alvedon och då Har det slutat (1177 sa att det kunde lindra klådan) men det hjälper inte alls hos Farmor. Hon sover 2 timmar sen vaknar hon tydligen och är helt hysterisk, somnar om sen igen efter 2 timmar samma sak. Tror ni iaf att det är mask? För isf har det gått Över av sig själv lååång perioder för att sen komma tillbaka?:/

• sjl89

Farmor har kollat i bajset* ska det stå inte badhuset.

• M i l l a n
    sjl89 skrev 2014-03-31 23:58:29 följande:

Men hon har haft såhär till och från väldigt länge, farmor har kollat i badhuset och i rumpan och ser inga maskar. Jag kollade även när vi va i Thailand och såg inget heller :/ När hon har vart på dagis och vägrar duscha på kvällen brukar jag tvätta av rumpan i handfatet och då vaknar hon 8ggr av 10 för att det kliar på natten. Nu har farmor torkar med blött papper och sen med torrt papper efter varje gång hon vart på tia de 2 första dagarna hon va där (tills jag sa att hon inte skulle tvätta med vatten alls) När hon vaknar på natten här hemma har jag gett Alvedon och då Har det slutat (1177 sa att det kunde lindra klådan) men det hjälper inte alls hos Farmor. Hon sover 2 timmar sen vaknar hon tydligen och är helt hysterisk, somnar om sen igen efter 2 timmar samma sak. Tror ni iaf att det är mask? För isf har det gått Över av sig själv lååång perioder för att sen komma tillbaka?:/

Låter som springmask. Att kliandet går över i perioder kan bero på att maskarna lever i olika cykler. (Masken dör när den lagt ägg.) Det är därför man ska behandla springmask i 2 omgångar med 2 veckors mellanrum för att ta död på alla. Det är superviktigt med hygienen och att tvätta händerna så att äggen inte sprids.
  • Choklaad

Jag hade så när jag var liten. Jättestora problem och det var en rejäl svampinfektion. Fick köttsår i rumpan och skrek och grät om jag skulle bajsa. Teatree oil var det enda som fungerar och har fungerat när jag varit äldre och fått början på sår igen där.

Svar på tråden 4 åring som vaknar på natten av att det kliar i rumpan och underlivet?