Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (ADD)

Adderall

Jag har add och inget hjälper förutom adderall, vad måste jag göra för att få det i Sverige? Jag vet att det finns undantag och jag vet att det är det enda som hjälpt mig - Inget annat hjälper! Jag lever som en grönsak, har ingen ork eller energi överhuvudtaget. Kan inte jobba eller studera, kan inte ens ansöka om försörjningsstöd för orken inte finns där! Blir försörjd av en privatperson. Har gjort allt jag kan, börjat med paleo fastän jag egentligen inte har råd med den dieten men det har hjälpt lite med energin...
    Mitt liv rinner iväg och har gjort tillräckligt länge nu! Jag vill bara leva som en normal person.
    Har inte gått utanför dörren på flera månader. Får hjälp med handling av mat osv.
    Snälla inga påhopp, jag mår tillräckligt dåligt som det är, därför jag skriver i känsliga rummet.

• Svar på tråden Adderall
  • Anonym (12)

Orkar du skriva här så orkar du fylla in en ansökan om förs.stöd.

Prata med din läkare gällande din medicin.

• Anonym (usa)

Okej Aderall får man i USA men aderall är ju ritalin eller concerta sen finns amfetamin på recept med.
    Lås dig inte vid en tillverkares namn utan at ha provat annan medicin med samma innehåll

• Anonym (ADD)
    Anonym (usa) skrev 2014-04-01 08:56:39 följande:
    Okej Aderall får man i USA men aderall är ju ritalin eller concerta sen finns amfetamin på recept med.
    Lås dig inte vid en tillverkares namn utan at ha provat annan medicin med samma innehåll
    Nejnejnej - det är inte samma sak! Och ja, jag har testat som jag skrev i min TS.
    Snälla låt bli att svara om du inte vet vad du talar om! 
  • Anonym (ADD)
    Korpen skrev 2014-04-01 08:53:06 följande:
    Vart har du fått den medicinen förut?

Har du pratat med din läkare om just den medicinen?
    Nej kommer göra det men ville ha personliga erfarenheter och/eller svar från läkare om vilka som får undantag tills jag får tid.
  • Anonym (usa)
    Anonym (ADD) skrev 2014-04-01 09:19:21 följande:
    Nejnejnej - det är inte samma sak! Och ja, jag har testat som jag skrev i min TS.
    Snälla låt bli att svara om du inte vet vad du talar om! 
    Okej jag var lite trött när jag skrev men metamina är exakt samma sak som adderall, det kan du få utskrivet här.

Det är alltså dexamfetamin du har i adderall och i metamina är det dexamfetamin. Samma skit. 
  • Anonym (ADD)
    Anonym (usa) skrev 2014-04-01 11:04:57 följande:
    Okej jag var lite trött när jag skrev men metamina är exakt samma sak som adderall, det kan du få utskrivet här.

Det är alltså dexamfetamin du har i adderall och i metamina är det dexamfetamin. Samma skit. 
    Nej, det är inte alls "exakt samma" annars hade jag inte känt skillnad. Sen så är det visst skillnad i mängden amfetaminsalter, inte stor men tillräckligt för att märka av det i mitt fall. Metamina (dexedrine) har dexamfetamin och adderall har 4 olika amfetaminsalter bl.a. dexamfetamin. För mig som har add funkar adderall bäst, varför vet jag inte men har aldrig känt mig så normal, frisk och pigg som när jag tog det.
    Det är så individuellt vad som funkar och inte. 
  • Anonym (usa)
    Anonym (ADD) skrev 2014-04-01 11:59:08 följande:
    Nej, det är inte alls "exakt samma" annars hade jag inte känt skillnad. Sen så är det visst skillnad i mängden amfetaminsalter, inte stor men tillräckligt för att märka av det i mitt fall. Metamina (dexedrine) har dexamfetamin och adderall har 4 olika amfetaminsalter bl.a. dexamfetamin. För mig som har add funkar adderall bäst, varför vet jag inte men har aldrig känt mig så normal, frisk och pigg som när jag tog det.
    Det är så individuellt vad som funkar och inte. 
    så du meanar att du fick licens på metamina men du tog inte reda på samtidigt att läkaren kunde fixa licens för adderall?
  • Anonym (ADD)
    Anonym (usa) skrev 2014-04-01 13:12:31 följande:
    så du meanar att du fick licens på metamina men du tog inte reda på samtidigt att läkaren kunde fixa licens för adderall?
    Nej fick det på samma sätt som jag fick adderall och nej, jag tänker inte berätta hur eller var.
    Nu har jag varken ork eller lust att skriva fram och tillbaks med dig som inte ens kan erkänna när du har har fel. 
  • Anonym (B)

Hej!

Jag känner igen mig i nästan allt du skriver. Och lider med dig. <3
    Jag skulle också vilja ha Adderall utskrivet.
    Vilket är i princip = väldigt väldigt svårt härifrån Sverige.
    Har testat alla ADHD mediciner i Sverige.

Skulle VERKLIGEN dock vilja veta varifrån du fick tag i det..(?) ;)
    Och om hur säkert det är. :)

Kram

• Anonym (Humhum)

Googlar man på Adderall får man upp om Dexamfetamin:

"I Sverige säljs dexamfetamin under namnet Attentin(5, 10 eller 20 mg).

Det finns även Elvanse (och Elvanse Vuxen), innehållande lisdexamfetaminsylat, i Sverige, känt i USA och Kanada som Vyvanse. 30mg lisdexamfetaminsylat motsvarar cirka 8.9mg dexamfetamin. Den har en mer långverkande effekt än Attentin, som måste tas flera gånger om dagen. Elvanse finns i styrkorna 20, 30, 40, 50, 60 eller 70 mg.

Det vanligaste läkemedlet som finns i USA saluföras under namnet Adderall som innehåller 75% av dexamfetamin, resterande består av 25% levoamfetamin."

Så det verkar finnas i Sverige, men under annat namn?

Svar på tråden Adderall