• Anonym (orolig)

Problem med gallsmärtor trots operation. Gallvägscancer?

Opererade bort min gallblåsa för 8 år sedan då jag fick bukspottskörtelinflammation orsakad av gallstenar. Har sedan dess haft problem med diarréer och varit allmänt kass i magen. Fick för ett par månader sedan en medicin mot gallsalter(questran) som har hjälpt mot diarréerna men nu har jag ständiga gallsmärtor istället. Så fort jag äter nåt så är det kört. Blev skickad till kirurgakuten för en månad sedan och där trodde de att jag fortfarande har stenar kvar i gallgångarna. Fick Voltaren suppar som jag får ta tre st om dagen och sen ska jag få göra en magnetröntgen. Tyvärr får jag inte göra den förrän i slutet av maj. Voltarenen hjälper men eftersom jag bara får ta tre/dag så hinner de gå ur emellanåt så jag har fortfarande ont varje dag.
    Börjar att oroa mig för att det ska vara något som är riktigt galet, typ gallvägscancer eller nåt liknande. Läkaren sa att det inte var questranet som gjorde att jag fick ont men jag har ändå slutat med den.
    Vissa dagar är avföringen nästan vit och jag känner mig sjukligt trött. Känns som att jag ständigt har feber men när jag tar tempen så är den bara aningen förhöjd (37,7). Så fort jag försöker att göra nåt så blir jag alldeles kallsvettig. Är så trött på att inte vara den pigga människa som jag brukar vara.
    Alla blodprover är bra, förutom lite förhöjda levervärden. Har haft det i ca ett års tid men de har sagt att det beror på att jag är överviktig. Dock hade de blivit lägre sista gången än tidigare så det är ju bra.
    Borde man inte ha dåliga värden om det skulle vara något farligt?

• Svar på tråden Problem med gallsmärtor trots operation. Gallvägscancer?
  • Anonym (M)

Är det ingen som har informerat dig om att man kan uppleva fortsatta smärtor trots att man opererar bort själva gallblåsan?

Alla blir inte hjälpta av operation.

Du kan få gallspasm ändå, i gallgångarna.

• Anonym (orolig)

Nej det har ingen sagt. Konstigt att inte läkaren sa det sist. Han var väldigt mån om att det skulle utredas ordentligt. Förut har jag kunnat känt någon gång ibland men nu är det ständiga smärtor. Bäst mår jag när jag inte äter.....

• Anonym (f)
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-01 12:51:03 följande:
    Nej det har ingen sagt. Konstigt att inte läkaren sa det sist. Han var väldigt mån om att det skulle utredas ordentligt. Förut har jag kunnat känt någon gång ibland men nu är det ständiga smärtor. Bäst mår jag när jag inte äter.....
    Men om du är överviktig så måste du ju äta för mycket trots att du har/får så ont som du verkar få? Kan du inte åtminstone ta tag i den biten innan du får annan hjälp?

Det är riktigt som "M" skriver, att du kan ha stenar in gallgångarna som ger dig liknande besvär och problem som du hade innan operationen. 

Den cancer du är rädd för ger för övrigt viktminskning och guldfärgad hud och ögonvitor. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (f) skrev 2014-04-01 12:56:40 följande:
    Men om du är överviktig så måste du ju äta för mycket trots att du har/får så ont som du verkar få? Kan du inte åtminstone ta tag i den biten innan du får annan hjälp?

Det är riktigt som "M" skriver, att du kan ha stenar in gallgångarna som ger dig liknande besvär och problem som du hade innan operationen. 

Den cancer du är rädd för ger för övrigt viktminskning och guldfärgad hud och ögonvitor. 
    Överviktig har jag varit i 20 år och dessa ständiga "gallsmärtor" började för 1 månad sedan. Tanken är att jag ska göra en GBP men jag får inte det så länge som jag har problem med diarréer och smärtor.
  • Anonym (f)
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-01 13:04:32 följande:
    Överviktig har jag varit i 20 år och dessa ständiga "gallsmärtor" började för 1 månad sedan. Tanken är att jag ska göra en GBP men jag får inte det så länge som jag har problem med diarréer och smärtor.
    Ja, man kan ju lida av fetma länge utan att ha några egentliga problem, men det betyder ju inte att de inte kan uppkomma ändå och när problemen väl uppstått så finns de ju...

Men att överäta under ständig smärta låter förfärligt. Kan du inte försöka komma tillrätta med kosten så att du kan få göra din operation då? Du måste väl ändå "flyta" ett bra tag innan du opereras?
  • Anonym (Ajaj.)

Står i kö till op för gallblåsan. Min kirurg har varit väldigt tydlig med att besvären kan återkomma alt bli ännu värre. men jag chansar så mina levervärden ökar konstant.
    Låter som att det är det som drabbat dig. Dom får väl gå in i gångarna och rensa upp. Men det kan ju återkomma resten av livet... ;/ Beklagar verkligen din situation.
    Sedan bör du väl ha diklofenak och inte Voltaren. Det är vad jag fått i alla fall. Men det kanske inte spelar någon roll?
    Det finns ju även morfinpreparat som du kan få utskrivet om du har extremt ont. Men det är ju ingen långvarig lösning. Men kanske tillfälligt tills din röntgen och ev op är gjord?

• Anonym (orolig)
    Anonym (f) skrev 2014-04-01 13:08:40 följande:
    Ja, man kan ju lida av fetma länge utan att ha några egentliga problem, men det betyder ju inte att de inte kan uppkomma ändå och när problemen väl uppstått så finns de ju...

Men att överäta under ständig smärta låter förfärligt. Kan du inte försöka komma tillrätta med kosten så att du kan få göra din operation då? Du måste väl ändå "flyta" ett bra tag innan du opereras?
    Vem har pratat om överätning i samband med min smärta? Det faller sig ganska naturligt för min del att inte vilja äta alls när jag vet att jag får ont så jag äter hellre för lite nu. Jag får inte göra någon operation så länge de inte vet vad diarreérna och magsmärtorna beror på. Spelar ingen roll vad jag gör eller säger så vägrar de att operera pga att jag kan bli helt förstörd av en operation.
    Förstår inte vad du menar med att jag ska komma till rätta med kosten så att jag får göra en operation.... Det är ju inte maten det hänger på i det här fallet....
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Ajaj.) skrev 2014-04-01 13:12:33 följande:
    Står i kö till op för gallblåsan. Min kirurg har varit väldigt tydlig med att besvären kan återkomma alt bli ännu värre. men jag chansar så mina levervärden ökar konstant.
    Låter som att det är det som drabbat dig. Dom får väl gå in i gångarna och rensa upp. Men det kan ju återkomma resten av livet... ;/ Beklagar verkligen din situation.
    Sedan bör du väl ha diklofenak och inte Voltaren. Det är vad jag fått i alla fall. Men det kanske inte spelar någon roll?
    Det finns ju även morfinpreparat som du kan få utskrivet om du har extremt ont. Men det är ju ingen långvarig lösning. Men kanske tillfälligt tills din röntgen och ev op är gjord?
    Tror att diklofenak och Voltaren är samma sorts preparat....
  • Anonym (M)
    Anonym (Ajaj.) skrev 2014-04-01 13:12:33 följande:

Diklofenak och Voltaren är samma sak.
  • nozpa
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-01 13:23:17 följande:
    Tror att diklofenak och Voltaren är samma sorts preparat....
    Jo samma verksamma substanser, men diklofenaken var starkare har jag för mig.
  • nozpa

Vill även försvara ts o säga att en gallstens"diet" är en väldigt sund mathållning. Och ts, hoppas att det är något som är lättåtgärdat så du slipper dras med eventuella smärtor i evigheter.

• Anonym (orolig)
    nozpa skrev 2014-04-01 13:33:37 följande:
    Vill även försvara ts o säga att en gallstens"diet" är en väldigt sund mathållning. Och ts, hoppas att det är något som är lättåtgärdat så du slipper dras med eventuella smärtor i evigheter.
    Tack! Har inför en ev GBP skrivit ner exakt det jag äter och enligt läkarna så äter jag bra mat och hellre för lite än för mycket. Min övervikt har jag dragit på mig under många år och det är inte bara mat som bidragit. Går inte in mer på övervikten utan min fundering gällde gallproblem. Vikten tar jag i en annan tråd om jag känner att det är aktuellt!
  • nozpa
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-01 13:38:56 följande:
    Tack! Har inför en ev GBP skrivit ner exakt det jag äter och enligt läkarna så äter jag bra mat och hellre för lite än för mycket. Min övervikt har jag dragit på mig under många år och det är inte bara mat som bidragit. Går inte in mer på övervikten utan min fundering gällde gallproblem. Vikten tar jag i en annan tråd om jag känner att det är aktuellt!
    Vikten kan bli svår att antingen hålla alt att förlora efter en galloperation också. Så ha inte för dåligt samvete. Har själv gått på gallstensdiet. Tråkigt som tusan och är det någon gång man har exakt koll på vad man äter så är det när man har problem med gallan.

• Libra1

Jag opererade bort min gallblåsa i februari och väntar på en ERCP eftersom jag har kvar stenar i stora gallgången. De syntes tydligt på en magnetröntgen. Jag tror att det är många som inte får göra detta och har fortsatta besvär med just stenar som ligger kvar i stora gallgången. Mina besvär försvann efter operationen men har nu kommit tillbaka. Läkaren menade på att stenarna åker upp och ned. Ibland fastnar dem. Det är då man får ont. 

Min mage har varit dålig ett tag efter operationen men tycker att den har blivit mycket bättre. Ett tips är att inte använda Diklofenak eller Voltaren för mycket för man kan få just de symptomen som lös mage. Jag får det och kan inte använda det alls. Får ta Spasmofen när jag får kraftiga anfall. Fråga efter dem. De skriver bara ut dem om man verkligen behöver dem för de innehåller morfin. 

Sen så tål vi ju mindre fett än vanligt. Men det vet ni ju säkert om. Mina symptom kommer och går. Jag kan vara dålig i någon vecka och sen må bra i någon vecka. Det är jobbigt att inte kunna förutse när gallkramperna kommer. Jag hoppas på att bli helt bra efter min ERCP som ska göras om 2 veckor.

TS, har du fått göra din magnetröntgen nu?

• Adut 27

Jag har också haft questran, den medicinen fungerar mycket bra på mej, men äter jag vanlig gul lök hjälper ingen medicin i världen.
    Numera äter jag aldrig lök, kanske är det just något sånt som du reagerar på?

• Libra1

Hur mår ni? Hur har det gått för dig TS?

Jag har äntligen fått göra om en ERCP eftersom förra misslyckades. Så nu är jag stenfri. Hoppas på att bli helt smärtfri.

Har en del besvär med diarréer så ska till läkare snart. Ska fråga efter Questran. Någon som vet vad som är OK att ta mot diarréer när man försöker bli med barn eller är gravid? Använder Dimor nu. Vågar knappt gå utanför hemmet ibland. :-/

Svar på tråden Problem med gallsmärtor trots operation. Gallvägscancer?