• Niisan

    Få snabba spermier

    Hej!
    Min sambo har få snabba spermier. I ett normalt prov ska det vara mer än 25% snabba men i första provet fanns det 6% och i andra bara 1%. I övrigt var proven normala. I det första provet hade han till och med 99 miljoner spermier men som sagt så var bara 6 % av dessa snabba tyvärr.

    Går man vidare med det här? Är det någon undersökning som kan bli aktuell för honom eller "accepterar" man det bara?
    Vi har bara fått resultatet och har inte disskuterat det men någon läkare än.

    Efter det första spermaprovet så pratade läkaren om IVF i höst men mer än så vet vi inte än.

  • Svar på tråden Få snabba spermier
  • Jag är bara jag

    Det finns en hel del män själva kan göra för att få fler och bättre spermier,men sen beror det ju på grundorsaken också. Ibland ser man ingen logisk anledning,men prova med det som går kan man ju ändå. Övervikt,fetma,rökning,alkohol,skräpmat,ingen motion försämrar liksom värme runt pungen. Brandmän och tävlningscyklister är extra utsatta. Folsyra och zink i stora doser kan bevisligen hjälpa liksom astaxantin.

    Oftast går man direkt på ICSI om flera prover varit dåliga,men man kan alltid försöka hemma också. Finns det spermier så finns det ju liksom.  Glad Ni får ju höra med läkaren också vad han säger.

  • Flaskpostaren

    Dagens spermier. Sitter alldeles för mycket vid datorn och motionerar för lite... Undra vad det ska bli av denna värld.

  • Jag är bara jag
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 19:28:00 följande:
    Dagens spermier. Sitter alldeles för mycket vid datorn och motionerar för lite... Undra vad det ska bli av denna värld.

    Dåliga/få spermier är inte alls alltid självförvållat. Dessutom-hur tyckte du ditt svar hjälpte ts...?
  • Flaskpostaren
    Jag är bara jag skrev 2014-04-01 19:30:12 följande:

    Dåliga/få spermier är inte alls alltid självförvållat. Dessutom-hur tyckte du ditt svar hjälpte ts...?
    Vem har påstått att det var självförvållat? Vem har sagt att jag ska hjälpa ts?
  • Jag är bara jag
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 19:36:17 följande:
    Vem har påstått att det var självförvållat? Vem har sagt att jag ska hjälpa ts?

    Du skyllde på datorn och för lite motion= självförvållat. Och ts bad om hjälp,har man inget konstruktivt att komma med kan man låta bli att svara.
  • Flaskpostaren
    Jag är bara jag skrev 2014-04-01 19:40:06 följande:

    Du skyllde på datorn och för lite motion= självförvållat. Och ts bad om hjälp,har man inget konstruktivt att komma med kan man låta bli att svara.
    Jag skrev:
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 19:28:00 följande:
    Dagens spermier. Sitter alldeles för mycket vid datorn och motionerar för lite... Undra vad det ska bli av denna värld.

    Står det någonstans att man inte får svara ändå?
  • Jag är bara jag
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 19:49:06 följande:
    Jag skrev:

    Står det någonstans att man inte får svara ändå?

    Nej,men du tillför ju inget.
  • Flaskpostaren
    Jag är bara jag skrev 2014-04-01 20:04:38 följande:

    Nej,men du tillför ju inget.
    Inte du heller Gravid
Svar på tråden Få snabba spermier