• MalinEddie

Tycker du att det är okej att ditt barn bjuds på sötsaker när det leker hos kompisar?

Frågan ni ska svara på står i rubriken..

Föräldrar brukar ofta ha starka åsikter när det kommer till sötsaker som glass, godis och bullar och om barnet får äta sådant och när. Oavsett om man är helt emot, mer avslappnad kring det hela eller tycker att det bara är okej ibland är det väl inte så svårt att följa hemma antar jag. Det jag här är nyfiken på är hur ni tänker eller skulle tänka kring att era barn blir bjudna på sådant när de leker hos kompisar.

För enkelhetens skull kan vi säga att barnets föräldrar är informerade om eventuella allergier och anpassar sötsakerna efter det så det står inte i vägen.

Utveckla gärna ditt svar!

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är okej att ditt barn bjuds på sötsaker när det leker hos kompisar?
  • Lena

Det är helt okej att de följer den familjens regler så länge det inte är direkt farligt som tex åka bil utan barnstol, röka och dricka alkohol.

• Malima

Helst ser jag att de inte bjuder, mest för att jag själv vill ha koll på hur mkt sötsaker barnen får i sig. Men jag skulle aldrig ställa till med en scen pga det!

• modsey

ja för vi äter så nyttigt till vardags att det finns utrymme för en glass hos en kompis eller ett glas läsk.
    Äter man kasst hemma så förstår jag att man kanske inte vill det...

• En blå giraff

Röstar annat. Vi försöker hålla oss till sötsaker endast på fredagar och lördagar. Ibland också på söndagen blir det något om vi hälsar på någon för att fika. Så jag tycker det är OK om det är helg att barnen äter sånt hos en kompis också. Däremot om det är vanlig vardag är jag glad om barnen får vanligt mellis som frukt och smörgås. Jag tycker helt enkelt man ska skilja på vardag och helg för att det inte ska bli sötsaker varenda dag, Men det är inte så att jag blir hysterisk eller arg om det någon gång händer att barnen bjuds på sötsaker en vardag hos en kompis. Men skulle det hända ofta skulle jag be detta barns föräldrar att låta bli det.

• Venne

Mja alltså, då och då hade jag väl inte brytt mig. Men jag hade inte blivit glad om barnen lekte ofta och det var varenda gång i princip. Men klart, om det har bakats just den gången eller om det av någon särskild anledning bjuds på gott så hade jag inte tänkt på det. Över lag håller vi på lördagsgodis plus kalas/högtider/bortbjudna osv. 

• Majsan70

Ja det är helt OK. Vi är  inte rabiata med sånt även om vi försöker begränsa det lite. 

• Swadika

Nu är min dotter inte riktigt så gammal att hon följer med kompisar hem varje dag. Hon är 5 år så det blir inte så ofta så när det väl händer så gör det absolut ingenting om de fikar eller äter glass. Hemma gör vi oftast inte det på vardagarna och därför gör det inget om det blir en extra bulle på vardagen hos kompis. Så länge det inte är varje dag och både läsk, saft, fika, godis och chips (på vardagar, haha helger kan mycket väl bli så med en mamma som är gottegris)

• fluu

Eftersom min unge inte leker med kompisar varje dag så hade jag inte brytt mig. Hemma äter vi ändå nyttigt till vardags så att det serveras glass på dagis varje födelsedag eller fika hos farmor känns okej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • La Lola

Jag skiter blankt i det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Tycker du att det är okej att ditt barn bjuds på sötsaker när det leker hos kompisar?