Svårt att svara på rubrikens fråga egentligen, eftersom jag inte identifierar mig som mamma i första (eller enda) hand på det viset som många kanske gör.Jag kan bara säga hur det känns att vara jag, och mamma är en del av allt det jag är.
Jag tycker varken livet i stort eller jag själv har förändrats så mycket, men säkert har jag glömt en hel del på de år som gått sen jag fick första barnet. Däremot VET jag ju att både livet och jag förändrats, men om det enbart har med barnen att göra kan jag inte svara på. Livet brukar ta sina egna vägar ibland, och de hade de nog gjort även om jag inte fått barn. Kanske bara andra vägar.
Det som jag tror att mitt föräldraskap gett mig mest är nog både en stor dos ödmjukhet , men även en stor dos kaxighet och "fuck-off"-attityd. Ett lugn kombinerat med "passar det inte så försvinn". Jag gör mig inte till längre, spelar inga spel, tar inte hur mycket skit som helst, vänder hellre ryggen till om det är tjafs men kan också brinna ordentligt för det jag verkligen tror på.
Kanske beror det på barnen, kanske hade jag med åldern ändå blivit så som jag är idag. Vem vet? Jag trivs iaf, och mår bra.