• Jordgubben

Fått autismdiagnos.

Idag har vi haft resultatet av utredningen och nu är det fastställt att min lilla kille har autism. Han är 3,5 år. Jag har misstänkt detta i ca 1,5 år så det var absolut ingen chock, snarare lättnad att utredningen är över och att vi kan börja ta tag i det på allvar. :)

Men utvecklingsstörning kunde psykologen inte svara på nu, pga att sonen är så ojämn i sin begåvning. Vissa saker har han inte alls, som ex språket, medan han istället har riktiga förmågor inom andra områden och är duktiga än normalt, som ex med att bygga pussel och motoriskt/balans osv. Så därför är han ojämn och det var svårt för psykologen att svara på hur det ligger till där, så vi ska göra en ny psykologisk testning framåt skolåldern. Känns skönt att det finns hopp där ändå.  Psykologen sa att han blev förvånad på testerna, då han inte alls trott att det skulle gå så bra på dem som det gjorde, och att han var duktigare på dem än många andra autistiska barn som han utrett. Så det var kul att höra.  Fick även höra att vi har en fördel med att få han att utvecklas genom att han är så lättledd, glad och positiv. Att det har vi mycket att vinna på, genom att många med autism kan vara svåra att ha att göra med, få att samarbeta osv. Så nu ska det bli en habiliteringsplan och träff igen tsm med förskollärarna osv.

Hur är det med vårdbidrag för er andra som är föräldrar till barn med autism ? Får ni en fjärdedel, halvt eller helt? 

• Svar på tråden Fått autismdiagnos.
  • Jordgubben
    Korpen skrev 2014-04-01 20:59:24 följande:
    Min son har autism, han är nu 7 år, fick diagnosen när han var 3 år

vi har helt vårdbidrag.
    Okej, har han även utv.störning? Lät på psykologen som att det var ovanligt att föräldrar till barn med autism får helt vårdbidrag men kanske är olika:)

Hur mycket pratar ditt barn, kan han kommunicera? Min son hade språk förr men har tappat det, kommer meningar ibland men han förstår inte innebörden av att kommunicera så det är prio 1 att försöka jobba med.
  • viseversa

Vi misstänker autism hos vår 3åriga son också. När du beskriver din son låter det som du beskriver min son. Han pratar ytterst lite(ca50) ord. MEN förstår allt man säger. Men kan helt plötsligt "låsa" sig och stå och öppna och stänga en låda lite väl länge.. Vi har rid hos BUP nu nästa vecka så en läkare kan "kolla" på honom. Hoppas vi får mer klarhet i detta nu. Jag tror inte han "bara" är sen med talet.

• Långbenopluto
    Jordgubben skrev 2014-04-01 21:04:50 följande:
    Okej, har han även utv.störning? Lät på psykologen som att det var ovanligt att föräldrar till barn med autism får helt vårdbidrag men kanske är olika:)

Hur mycket pratar ditt barn, kan han kommunicera? Min son hade språk förr men har tappat det, kommer meningar ibland men han förstår inte innebörden av att kommunicera så det är prio 1 att försöka jobba med.

Han har ett språk nu som är som en vanlig sjuårings, men när han var tre år var det dåligt.... men efter MYCKET träning med bla TBA så lossnade det

Han är även för ca 6 måander sedan fått diagnosen ADHD... han ska utvecklingsnivå-bedömmas under våren för att se vart han ska börja första klass... i vanlig klass eller särskola....

Han har en resurspersonal på 100% bara till honom och han har haft det i ca 3 år. Han läser f-klass för andra gången för han var absolut inte skolredo förra hösten.
  • Equal

Hej, jag har en son på 11,5 år som har autism och adhd.

Jag har vårdbidrag för honom, har 3/4 dels och stödfamilj en helg i månaden.

• Långbenopluto
    Equal skrev 2014-04-02 08:51:54 följande:
    Hej, jag har en son på 11,5 år som har autism och adhd.

Jag har vårdbidrag för honom, har 3/4 dels och stödfamilj en helg i månaden.

Glömde skriva, vi har också stödfamilj en helg i månaden.

Konstigt att ni bara får 3/4 dels.... har ni överklagat?
  • Mumin80

Vi har halvt vb, och 30h avlösning per månad. Dottern är 4, med autism. 

• Skumboll

Utvecklingsstörning är generellt väldigt svårt att fastställa vid den åldern. Just ojämn begåvning är ju däremot väldigt vanligt vid autism. Har två barn med autism, en på 6,5 och en på 1,5. Har helt vb men den äldsta har assistans också.

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Jordgubben
    viseversa skrev 2014-04-01 22:00:18 följande:
    Vi misstänker autism hos vår 3åriga son också. När du beskriver din son låter det som du beskriver min son. Han pratar ytterst lite(ca50) ord. MEN förstår allt man säger. Men kan helt plötsligt "låsa" sig och stå och öppna och stänga en låda lite väl länge.. Vi har rid hos BUP nu nästa vecka så en läkare kan "kolla" på honom. Hoppas vi får mer klarhet i detta nu. Jag tror inte han "bara" är sen med talet.
    Okej, hoppas det går bra för er! Skönt ändå att ta tag i det, man vill ju hjälpa sitt barn på bästa sätt och positivt att man upptäcker det tidigt ifall det är något,
  • Jordgubben
    Korpen skrev 2014-04-02 07:21:49 följande:

Han har ett språk nu som är som en vanlig sjuårings, men när han var tre år var det dåligt.... men efter MYCKET träning med bla TBA så lossnade det

Han är även för ca 6 måander sedan fått diagnosen ADHD... han ska utvecklingsnivå-bedömmas under våren för att se vart han ska börja första klass... i vanlig klass eller särskola....

Han har en resurspersonal på 100% bara till honom och han har haft det i ca 3 år. Han läser f-klass för andra gången för han var absolut inte skolredo förra hösten.
    Man känner hopp när man hör om andra som utvecklat språket. Tba, det har jag inte hört talas så mycket om? vad krävs för att man ska få genomföra det med sitt barn, är det kötider osv och hur fungerar det? :) 

Vad bra med resurspersonal , min son går nu på en specialpedagogisk förskola där förskollärarna är utbildade inom specialpedagogik så är himla glad att jag placerade honom där. Tiden och kunskapen finns verkligen där, till skillnad från förskolan han gick på innan. 

Där ser man, hoppas det går bra för er.
Svar på tråden Fått autismdiagnos.