Inlägg från: Lyckliga jag2 |Visa alla inlägg
  • Lyckliga jag2

koppla era hundar!

Håller fullständigt med.
    Blev hundrädd efter att blivit attackerad av en rottis för över ett år sedan. Hinner tänka hundra saker när jag ser en lös hund, och blir skiträdd varje gång. Tycker det är totalt respektlöst av folk att ha sina hundar lösa, även i skogen. Ska de vara lösa överhuvudtaget så ha de lösa i inhägnad. Brukshundsklubben har många bra platser där man kan släppa sina hundar utan risk att andra blir drabbade. Så skärpning hundägare...

• Lyckliga jag2

Visst säger jag till att jag blir rädd men tror du på allvar att det hjälper att jag ber dom koppla hunden. Jag vill ju slippa bli rädd överhuvudtaget. Jag vill inte att en hund kommer springades mot mig i något läge alls.

Och sen NÄR är det mitt ansvar att se till att ägarna har sina hundar kopplade??? 

Jag blev attackerad av en hund när jag stod och pratade med ägaren som hade sin hund lös på en landsväg och jag var rädd att den skulle bli påkörd. ägaren kopplade hunden och den gick till attack. Jag är även rädd för hundar i koppel, men där kan jag välja att byta sida när jag går eller vända om. Den möjligheten har jag ju inte på en okopplad hund. 

Men du får gärna förklara vad som är mitt ansvar i att ägare kopplar sina hundar.

• Lyckliga jag2

Nej givetvis ska man inte anta att alla är hundrädda, lika lite som att jag antar att alla hundar attackerar. Du får givetvis tycka precis som du vill och jag är väl medveten om att väldigt många vet precis var de har sin hund. Efter jag blev attackerad har jag vid 4 tillfällen fått hundar springandes mot mig och som inte ha svarat på sina ägares inkall så givetvis drar man alla över en kam och väljer att ingen ska få ha sina hundar lösa.
    Jag kan ju inte heller veta vilken koll du har på din hund. Den som attackerade mig var tränad och hade aldrig visat tecken åt en människa förut. Jag är etolog så jag har även koll på hur jag ska bete mig.

Du skrev ju att jag skulle be ägaren att koppla sin hund, men i de lägena har jag ju redan blivit rädd och skadan är gjord. Och chansen att ägaren gör som jag säger är nog rätt minimal. 

Att du skulle koppla hunden tills jag är på säkert avstånd hjälper inte heller då man redan hunnit bli rädd från början.
    Men om du tycker att din hunds promenadtakt är viktigare så kan jag ju inte säga mer om det.

Får hoppas att det blir koppeltvång på fler ställen än naturreservat. (jag hoppas du följer de reglerna )

Varför är det så svårt för dig att ha din hund lös på platser där just detta är meningen då? 

• Lyckliga jag2
    Lyckliga jag2 skrev 2014-04-10 09:51:38 följande:
    Visst säger jag till att jag blir rädd men tror du på allvar att det hjälper att jag ber dom koppla hunden. Jag vill ju slippa bli rädd överhuvudtaget. Jag vill inte att en hund kommer springades mot mig i något läge alls.

Och sen NÄR är det mitt ansvar att se till att ägarna har sina hundar kopplade??? 

Jag blev attackerad av en hund när jag stod och pratade med ägaren som hade sin hund lös på en landsväg och jag var rädd att den skulle bli påkörd. ägaren kopplade hunden och den gick till attack. Jag är även rädd för hundar i koppel, men där kan jag välja att byta sida när jag går eller vända om. Den möjligheten har jag ju inte på en okopplad hund. 

Men du får gärna förklara vad som är mitt ansvar i att ägare kopplar sina hundar.
    Jag säger ALLTID till att jag blir rädd och tror iofs att det syns rätt tydligt också Men jag tycker inte att det är mitt ansvar att säga till (men som sagt så säger jag till). Det var det som hände när jag blev attackerad. Hunden sprang lös på vägen och jag väntade på ägaren som kopplade sin hund. Vi samtalade och hon frågade just om jag blev rädd och pang så satt hunden i armen och slet ner mig på backen. Hade hunden valt att attackera första gången han hoppade på mig så vet jag inte vad som hade hänt. Så att be en ägare att koppla sin hund ger mig inte det minsta säkerhet alls. En kopplad hund kan attackera även den.
    Jag jobbar stenhårt med min rädsla och är dagligen i kontakt med hund på jobbet och hos grannar. Jag sitter bredvid, klappar och jobbar som sagt hårt med att inte döma. Men när en lös hund kommer springandes mot mig och inte lyder sin matte eller husse så gör det otroligt stor skada på en som är hundrädd. Men om man inte är rädd för något själv som är så lätt att undvika genom lite omtänksamhet och förståelse från andra, så kanske man helt enkelt inte förstår hur tungt det är.

Varför kan du inte ha din hund lös på platser där det är meningen då?
  • Lyckliga jag2
    kivirush skrev 2014-04-10 12:10:41 följande:
    Våran hund är alltid kopplad på platser där det finns andra människor. Även om våran hund är otroligt uppfostrad och inte bryr sig om vare sig andra människor eller hundar.
    Vi har våran hund kopplad för att även om vi litar på våran hund så gör inte andra det.
    Tack
    Du har förstått hur det känns för de som inte litar på andras hundar Skönt och tack igen
  • Lyckliga jag2
    Notetur Nomen skrev 2014-04-10 14:20:26 följande:
    Men..... då är du ju lika rädd för hundar vare sig de är kopplade eller ej. Nej, jag fattar faktiskt  inte.

Som sagt har jag bara min hund lös där man får ha hundar lösa.
    Nej, en hund som är kopplad kan JAG välja att ha ett avstånd till. Vilket jag lärt mig. En hund som springer lös, då har jag inte kontrollen att gå undan utan då har hunden kontrollen eller i bästa fall ägaren. Så jag är givetvis mer rädd för lösa hundar.
    Menar du att du endast har din hund lös i inhägnader så gäller ju inte detta dig alls. Bara för att det inte är koppeltvång betyder ju inte det att man ska ha sin hund lös. Att man kan ha det, jaa, men då har man inte respekt för de som inte valt att ha hundar själv. Bara för att vissa valt att skaffa hund, så måste ju inte alla andra bli påtvingade. 

Om jag väljer att gå in i en inhägnad där det springer lösa hundar så får jag skylla mig själv, men jag vill ju också kunna ta en promenad utan att riskera att bli påhoppad av en glad valp som bara vill hälsa eller liknande. 
    Jag har dock inte tolkad dina inlägg som att du använder dig av dess "inhängnader" utan att du vill att din hund ska kunna promenera fritt. 

Jag har full respekt för ni som sköter era hundar och vet hur man ger rätt ras rätt träning. Dock är det så otroligt många som inte har någon koll. Om jag mött dig ute så kanske jag knappt hade reagerat på hunden. Jag hade nog konstaterat att den var lös, men ser jag att du har kontrollen så slappnar jag av, men inte utan att jag hunnit bli rädd. Men många har inte kontrollen och många vet inte hur man hanterar en hund, eller väljer fel ras till fel person. Att skaffa en rottis eller liknande utan att ge den rätt träning är enligt mig jubelidioter. 

Jag tycker det är precis lika respektlös att stå å röka i en busskur, där blir samtliga påtvingade. Röker du på din tomt, eller har din hund lös på din tomt så är allt frid och fröjd. Men jag vill inte att "din" hund bara ska hälsa på mig
Svar på tråden koppla era hundar!