• Galliformes

    Hur vanligt är det att posten slarvar bort paket o brev ?

    Det är över en vecka sedan jag skickade ett paket till min dotter.Det skickades som brev med tillägg för skrymmande eftersom det inte går ner i hennes brevinkast.Det har fortfarande inte kommit fram.
    Pratade med posten igår och där fanns inget att hämta.Tydligen skickar man på egen risk och kommer det inte fram tar posten inte på sig något ansvar.
    Jag har skickat massvis med brev och paket genom åren och har aldrig varit med om att något försvunnit.Blir lite fundersam över hur något kan försvinna.Min dotter bor i lägenhet i Gamlestaden i Göteborg.Brevbäraren cyklar runt med posten.Låser brevbäraren väskan när han/hon går in i varje trappuppgång tror ni ?
    Nu var det inget dyrbart jag skickade men det är retfullt i alla fall.

  • Svar på tråden Hur vanligt är det att posten slarvar bort paket o brev ?
  • MigSjälv

    Jag både bor och jobbar i Gamlestaden.

    Postgången här är inte bra. Ibland har det saknats post, ibland har vi fått någon annans post.

    Jag har pratat med högsta chefen för posten/utdelning i Göteborg, då det drabbar dom företag jag sköter. Hans enda ståndpunkt är att dom inte gör några fel, med den inställning, så kommer det inte heller bli bättre...

    Brevbäraren som cyklar ställer ifrån sig cykeln, obevakad.

    Postbilen som kommer, har det uppdelat i deras blå backar, där är det betydligt säkrare, fast dock är det ibland felsorterat i våran back.

  • MigSjälv
    Galliformes skrev 2014-04-02 11:32:15 följande:
    Det är över en vecka sedan jag skickade ett paket till min dotter.Det skickades som brev med tillägg för skrymmande eftersom det inte går ner i hennes brevinkast.Det har fortfarande inte kommit fram.
    Pratade med posten igår och där fanns inget att hämta.Tydligen skickar man på egen risk och kommer det inte fram tar posten inte på sig något ansvar.
    Jag har skickat massvis med brev och paket genom åren och har aldrig varit med om att något försvunnit.Blir lite fundersam över hur något kan försvinna.Min dotter bor i lägenhet i Gamlestaden i Göteborg.Brevbäraren cyklar runt med posten.Låser brevbäraren väskan när han/hon går in i varje trappuppgång tror ni ?
    Nu var det inget dyrbart jag skickade men det är retfullt i alla fall.
    Dock har jag ett tips.

    Kolla på Coop konsum (den enda coopbutiken i området). I "spelet" tar dom hand om alla skrymmande paket som posten inte kan leverera ut.

    I normala fall skall ni få en avi, att ni har ett paket att hämta ut därifrån, men kanske har avin kommit bort?
  • jag är den jag är

    Jag vet inte hur vanligt det är, men det har hänt mig 3 gånger under mitt vuxna liv.

    1. Min mamma skickade ett paket och en bukett blommor till mig på min födelsedag. Blommorna kom fram, men inte paketet. Posten hade ingen aning om vart det tagit vägen och tog heller inget ansvar eftersom paketet inte skickats rekommenderat.

    2. Jag gjorde en beställning från Ellos, jag fick meddelande till min mobil att paketet fanns att hämta samt kod för att kunna hämta ut det. När jag kom dit så fanns det dock inget paket. Posten skyllde på Ellos, Ellos skyllde på posten. Jag fick inget paket. (Men behövde heller inte betala för varorna, tack och lov. En eloge till Ellos!)

    3. Jag skickade ett paket till en mycket god vän. Vännen fick inte paketet. Posten visste inte vart det var, men efter att jag beskrivit paketets utseende så noga jag kunde så kom det ändå fram efter 6 veckor.

  • viseversa

    Jag ser ofta cyklar som står på trottoaren obevakade med både brev och paket fullt synliga. Bara för den oärliga att plocka på sig.

  • Ambrosia

    Jag har jobbat som brevbärare i Gamlestan och då gick eller cyklade jag. Det fanns ingen möjlighet att låsa väskorna där posten låg. På den tiden (5-10 år sedan) hörde jag sällan något om att post stals. undantaget från Brahegatan 9, som är studentlägenheter. Generellt kan postgången i studentlägenheter vara något sämre på grund av många in- och utflyttningen och för att det är stora byggnader med massor av lägenheter.

    Om det var en skrymmande försändelse, så borde den inte ha tagits med ut på cykeln, utan aviserats istället och i så fall skulle en eventuell tjuv behöva hämta ut den på Coop. Sen är såklart postkedjan lång och försändelsen kan ha försvunnit någon annanstans. I vilket fall som helst är det tråkigt när sånt händer.

  • Duckan

    Mig har det hänt två gånger vad jag kan minnas. Båda gångerna var det post från jobbet som aldrig kom fram. Då har vi ändå loggan på kuvertet, men det hjälpte inte.

  • studentbruttan29

    Brev och paket försvinner titt som tätt, speciellt till jul. Man MÅSTE skicka rekommenderat säger posten men det är ju så jäkla dyrt.

    jag har själv jobbat på posten och hade hemska kollegor, så fruktansvärt oärliga.
    När det kom de där tidningarna med Ica-checkar i ni vet, så tog personalen en hel bunt och sa "haha, så var denna månads mat betald".
    Eller när det kom kuvert med fin skrivstil på så lades det i fickan med uttrycket "det är alltid någon gamling som skickar pengar till sina barn/ barnbarns födelsedagar".
    Det stals paket under rutten och sades sedan "komma bort". De kunde alltså cykla förbi sitt egna hem och lasta av det som de ville behålla. 

    Så jävla oärlig personal har jag aldrig jobbat med, chefen kunde inte bry sig mindre och jag vågade inte säga så mycket mer som ny och ung personal.

    När jag skickar något idag så köper jag ett grönt kuvert, min son får rita på utsidan av kuvertet så skriver jag med vänster hand istället för höger på utsidan av kuvertet t.ex "här kåmer din makarånitekning faster". Ingen som vill ha ett kuvert med en makaron-teckning i. Litet tips bara, inget har kommit bort efter det och dyrare saker skickar jag faktiskt rekommenderat.

  • Marie0201
    studentbruttan29 skrev 2014-04-02 13:13:02 följande:
    Brev och paket försvinner titt som tätt, speciellt till jul. Man MÅSTE skicka rekommenderat säger posten men det är ju så jäkla dyrt.

    jag har själv jobbat på posten och hade hemska kollegor, så fruktansvärt oärliga.
    När det kom de där tidningarna med Ica-checkar i ni vet, så tog personalen en hel bunt och sa "haha, så var denna månads mat betald".
    Eller när det kom kuvert med fin skrivstil på så lades det i fickan med uttrycket "det är alltid någon gamling som skickar pengar till sina barn/ barnbarns födelsedagar".
    Det stals paket under rutten och sades sedan "komma bort". De kunde alltså cykla förbi sitt egna hem och lasta av det som de ville behålla. 

    Så jävla oärlig personal har jag aldrig jobbat med, chefen kunde inte bry sig mindre och jag vågade inte säga så mycket mer som ny och ung personal.

    När jag skickar något idag så köper jag ett grönt kuvert, min son får rita på utsidan av kuvertet så skriver jag med vänster hand istället för höger på utsidan av kuvertet t.ex "här kåmer din makarånitekning faster". Ingen som vill ha ett kuvert med en makaron-teckning i. Litet tips bara, inget har kommit bort efter det och dyrare saker skickar jag faktiskt rekommenderat.
    Vad upprörd jag blev nu, hoppas de inte håller på så där vid "mitt" ICA..

    Ett paket kom på villovägar en sommar även för mig. Företaget skyllde på posten och "eventuella sommarjobbare" som sorterat fel. Men jag fick till slut pengarna tillbaka från företaget, och några månader senare låg paketet intryckt (i princip helt trasigt men med rätt innehåll) i postfacket nere vid porten.. Har ingen aning om vad som hände.
  • viseversa

    Jag har blivit av med en JÄTTEFIN ny tröja med elefanter på som jag köpt till min son. Posten visste ju aaaaabsolut inte var den tagit vägen. Borta för alltid.

  • Jag är bara jag

    Om vi inte varit snälla och gått/åkt runt och delat ut all feldelad post till våra grannar hade den posten ansetts som försvunnen. Så ja,här är det vanligt tyvärr! Vi har blitt slasktratt för all möjlig post,fattar inte varför i en by med några hushåll.  Mamma däremot har skickat flera brev och paket till mig från norra norrland och det får jag dagen efter.

  • Galliformes

    Idag kom paketet fram ! Det hade gått sönder men adressen syntes ändå och innehållet låg kvar.Så jag kan inte fatta att det skulle behöva ta 10 dagar innan det kom fram.

  • Galliformes
    studentbruttan29 skrev 2014-04-02 13:13:02 följande:
    Brev och paket försvinner titt som tätt, speciellt till jul. Man MÅSTE skicka rekommenderat säger posten men det är ju så jäkla dyrt.

    jag har själv jobbat på posten och hade hemska kollegor, så fruktansvärt oärliga.
    När det kom de där tidningarna med Ica-checkar i ni vet, så tog personalen en hel bunt och sa "haha, så var denna månads mat betald".
    Eller när det kom kuvert med fin skrivstil på så lades det i fickan med uttrycket "det är alltid någon gamling som skickar pengar till sina barn/ barnbarns födelsedagar".
    Det stals paket under rutten och sades sedan "komma bort". De kunde alltså cykla förbi sitt egna hem och lasta av det som de ville behålla. 

    Så jävla oärlig personal har jag aldrig jobbat med, chefen kunde inte bry sig mindre och jag vågade inte säga så mycket mer som ny och ung personal.

    När jag skickar något idag så köper jag ett grönt kuvert, min son får rita på utsidan av kuvertet så skriver jag med vänster hand istället för höger på utsidan av kuvertet t.ex "här kåmer din makarånitekning faster". Ingen som vill ha ett kuvert med en makaron-teckning i. Litet tips bara, inget har kommit bort efter det och dyrare saker skickar jag faktiskt rekommenderat.
    Hm.Har nästan svårt att tro dig.Att personal skulle vara så öppet tjuvaktiga.Ica:s bonuscheckar måste användas ihop med icakortet förresten.Annars är checkarna värdelösa.
  • studentbruttan29
    Galliformes skrev 2014-04-03 19:52:29 följande:
    Hm.Har nästan svårt att tro dig.Att personal skulle vara så öppet tjuvaktiga.Ica:s bonuscheckar måste användas ihop med icakortet förresten.Annars är checkarna värdelösa.
    Har ingen anledning att ljuga. Jag visar ALDRIG mitt kort med mina ica-checkar. Ingen annan jag känner heller, inte ens om det står Bengt på checken och Anna-Karin handlar.
  • jag är den jag är
    Galliformes skrev 2014-04-03 19:52:29 följande:
    Hm.Har nästan svårt att tro dig.Att personal skulle vara så öppet tjuvaktiga.Ica:s bonuscheckar måste användas ihop med icakortet förresten.Annars är checkarna värdelösa.

    Jag har aldrig behövt visa mitt ICA-kort i samband med bonuschecken.
  • Galliformes
    jag är den jag är skrev 2014-04-04 12:55:57 följande:

    Jag har aldrig behövt visa mitt ICA-kort i samband med bonuschecken.
    Konstigt.Min son fick inte handla med en ica-check för han hade inte ica-kortet med.
  • jag är den jag är
    Galliformes skrev 2014-04-04 19:17:25 följande:
    Konstigt.Min son fick inte handla med en ica-check för han hade inte ica-kortet med.

    Så märkligt! Det varierar tydligen.
Svar på tråden Hur vanligt är det att posten slarvar bort paket o brev ?