• Milli

Plommonvatten mot förstoppning

Min tjej på 3,5 månader har varit oerhört ledsen/skrikig på sistone och nu misstänker vi att det är förstoppning som stör henne. Läste att man kan testa att koka katrinplommon och ge henne av vattnet för att förhoppningsvis få fart på magen. Jag gav henne två teskedar av vattnet tidigt i morse och sedan två teskedar till för ett par timmar sedan, men ingenting har hänt ännu. Någon som testat detta? Hur mycket ska man ge? Hur lång tid tar det innan det hjälper?

• Svar på tråden Plommonvatten mot förstoppning
  • Milli

Hon vill endast amma direkt när hon vaknar på morgonen, då ammar hon från båda brösten. Resten av dagen ratar hon amning, så då är det ersättning som gäller.

Man ska väl inte ge plommon till så små bebisar? Har dock hört att plommonvatten inte ska vara så farligt. Varför skulle du inte ge det Natulcien? Har läst att yngre barn fått det och att det funkat. Men kan det vara skadligt? Semperdroppar får hon redan.

Tycker nog att din kommentar var lite nedlåtande, Flaskpostaren. Jag blev mamma för första gången för 3,5 månader och ver om råd. Kom gärna med råd och erfarenheter, men gärna med en trevlig ton.

• Milli

Jag har testat magmassage och att "cykla" med benen. BVC rekommenderade att testa rapsolja, så får väl testa det. Hon har ätit samma sorts ersättning sedan hon föddes (har båda ammat och givit ersättning från början) så kan det verkligen vara så att det gör magen hård nu efter så lång tid? Tack förresten för tipsen om amningen, ska testa det också!

• Milli

Tack! Har testat några av de grejerna, men ska testa hela "programmet" :)

• Milli

Tack Scruffy! Ska testa det om inte mitt avkok börjar funka snart!

Curiosa; jag testade att blanda ersättningen på avkoket, men det ratades av dottern. Hon verkade inte tycka om smaken. Dock gick det bra att ge på sked.

Har givit henne sex teskedar igår och sex teskedar idag hittills och hon bajsade en gång igår och en gång idag. Dock var det inte särskilt mycket och konsistensen var fortfarande något hård. Hon satt även och tryckte för en stund sedan utan att det kom nåt.

Nån som testat messmör? Eller är hon för liten för det?

Svar på tråden Plommonvatten mot förstoppning