Tips på sommardäck..
High Performer HS-2 - opålitligt och dåliga våtvägsegenskaper (Råd & Rön)Goodride RVH680 - årets sämsta däck (Auto Motor & Sport)
Nankang NS-20 - blandade åsikter, generellt ett kinadäck som av alla onda ting inte är.... så himla ont. Men fortfarande kanske inte någon höjdare.
Effiplus SATEC III - finns inte ens med i någon form av vettigt däckstest, vilket säger en del. Återigen ett budget däck som hör hemma i det resonemanget att....
.....man får vad man betalar för.
Spelar ingen roll om du kör 2 mil om dan eller 20 mil en ggr per vecka, det är din och andras säkerhet som hamnar på slaka linan den dag du verkligen behöver ett däcks främsta egenskaper.
Däck kostar pengar, däcken är bilens kontakt med vägbanan när du svänger, bromsar, väjar, kör/bromsar i regn. Gamble'a inte med det, köp märkesdäck från Pirelli, Michelin, GoodYear, etc.
Ett annat problem med skitdäck är att de ofta ger merkostnader i att de kan svåra att få balanserade ordentligt pga att de är sämra uppbyggda. Jag har själv köpt en bil som stod på Ling Long-däck, bl.a det vidrigaste jag varit med om. Om bilen står still flera dar är det dessutom lätt att billiga däck med hög andel plast i, får ståplattor, d.v.s de trycks ihop och får väldigt märklig gång de första milen. Upplevs som obalans eller, ja, du förstår...., ett däck som har en del av ytan "platt" så att säga.
Jag pratar av egna erfarenheter.
Köp vettiga däck.
Själv har jag bra erfarenheter av Bridgestone - inga direkt jättedyra däck men men har funkat mkt bra på olika bilar jag ägt. Vissa säger även att Hankook (koreanska) faktiskt är bra, har bara haft på en bil i min ägo, och det var problemfritt.
/Puppa