• Anonym (knälisa)

    Knäet går bakåt.

    Mitt knä e helskumt. När jag går så "slår" det tillbax, ni vet när benet är rakt, då ska det ju ta stopp, men inte mitt knä. Ibland så "knäcker" knäet åt andra håller, bakåt. Ont som tusan gör det, är helt öm under knäet nu. Kan hända även när jag står still, du viker sig knäet bakåt..

    Vad är detta? Vad gör jag?

  • Svar på tråden Knäet går bakåt.
  • Anonym (knälisa)

    Nä bakåt, benet böjs på fel håll. Om du tänker att benet är rakt och sen böjs bakåt, på fel håll. Det tar inte stopp när benet är rakt. Böjs inte alls mkt men tillräckligt för att göra väldigt ont..

  • Siilje

    Hur är dina andra leder?

    Se efter om du har handen mot ett bord hur långt du kan bända fingrarna

    Armbågen kan man också kolla..på vanliga människor tar det stopp men kanske du kan böja den längre åt "fel" håll alltså.

    Så kanske du är överrörlig.

  • Siilje

    Iaf om man är överrörlig som du verkar vara i knäna så gäller det att försöka inte ta ut sina rörelser fullt ut. Annars kan man få väldigt ont. Överrörlighet har tex samband med fibromyalgi.

  • Anonym (knälisa)

    Nä, är väldigt stel i händer och fingrar. Armbågar är nog normala, kanske kan lite längre än normal. Knäna är nog värst, och värst är höger då. Vad kan man mer göra, speciellt då de kan komma när jag står helt still. Försöker gå lugnt, ta inte stora kliv och rusar inte..  

  • Anonym (knälisa)
    Nitor skrev 2014-04-02 17:35:17 följande:
    Vet du vad en flexion och extension i knäled är för något?

    Nä det vet jag inte
  • Nitor
    Anonym (knälisa) skrev 2014-04-02 17:39:58 följande:

    Nä det vet jag inte
    Okey, det är rörelser åt olika håll. Försökte bara få klarhet i din beskrivning. Vi menar nog samma sak men säger olika saker. När du sträcker på benet för att få det raklångt, det kallas för extension i knäled, då menar du att det går att sträcka benet ytterligare en bit. Är det så du menar?
  • Anonym (knälisa)
    Nitor skrev 2014-04-02 17:43:58 följande:
    Okey, det är rörelser åt olika håll. Försökte bara få klarhet i din beskrivning. Vi menar nog samma sak men säger olika saker. När du sträcker på benet för att få det raklångt, det kallas för extension i knäled, då menar du att det går att sträcka benet ytterligare en bit. Är det så du menar?

    Precis! Jag upplever det som att knäet böjs bakåt, känns så iaf
  • Anonym (knälisa)

    Detta kom för en månad sen ungefär.. minste två gånger om dagen. Nu har det gått så långt så när jag stå still så står jag på böjt ben..

  • cosinus

    Har också överrörliga knän medan resten av kroppen inte har några såna tendenser.

    Mitt ena knä är betydligt mycket mindre överrörligt nu än innan jag opererade en korsbandsskada för snart 20 år sen men det andra är fortfarande rejält överrörligt.

    Jag har dock sällan problem av det, jag försöker att aldrig sträcka max och är noga när jag styrketränar att inte böja åt fel håll.

    Står jag upp och rätar ut knäna max så blir det opererade knät rakt och lite bakåt medans det andra syns bakom i profil. Det är alltså en hel benbredd längre bak.

  • Anonym (knälisa)
    cosinus skrev 2014-04-02 17:52:24 följande:
    Har också överrörliga knän medan resten av kroppen inte har några såna tendenser.

    Mitt ena knä är betydligt mycket mindre överrörligt nu än innan jag opererade en korsbandsskada för snart 20 år sen men det andra är fortfarande rejält överrörligt.

    Jag har dock sällan problem av det, jag försöker att aldrig sträcka max och är noga när jag styrketränar att inte böja åt fel håll.

    Står jag upp och rätar ut knäna max så blir det opererade knät rakt och lite bakåt medans det andra syns bakom i profil. Det är alltså en hel benbredd längre bak.
    Men du har inte ont? Fast det hade du kanske haft om du inte tänkt på hur du belastar osv..
  • cosinus
    Anonym (knälisa) skrev 2014-04-02 17:55:07 följande:
    Men du har inte ont? Fast det hade du kanske haft om du inte tänkt på hur du belastar osv..
    Nä jag har inte ont i vardagen, visst har jag lyckats översträcka det någon gång men inte ofta.

    Jag är rätt noga som sagt när jag tränar och när jag är i naturen och hoppar från stenar och annat så landar jag alltid med knäna böjda åt rätt håll för att inte riskera att böja fel. Sitter i ryggmärgen.
  • Anonym (knälisa)

    Bättre tack!

    Jag tänker på mina rörelser och försöker att inte sträcka ut benen helt när jag står. Känns som jag står med böjda ben men de ser raka ut, då sträcks de inte för mkt. Inget jag tänker på I vardagen, har lärt mig hur jag ska stå o går. Ibland slår de dock över och gör ont. Men jag tränar regelbundet för att stärka upp musklerna, vet inte om det är inbillning, men känns bättre.

    Tack för frågan:)

  • Anonym (Lina)
    Anonym (knälisa) skrev 2020-11-10 15:01:58 följande:

    Bättre tack!

    Jag tänker på mina rörelser och försöker att inte sträcka ut benen helt när jag står. Känns som jag står med böjda ben men de ser raka ut, då sträcks de inte för mkt. Inget jag tänker på I vardagen, har lärt mig hur jag ska stå o går. Ibland slår de dock över och gör ont. Men jag tränar regelbundet för att stärka upp musklerna, vet inte om det är inbillning, men känns bättre.

    Tack för frågan:)


    Tack för svaret! :D

    Jag blev lite orolig där då jag har samma problem. Men ingen muskelsvaghet då? Har du träffat läkare / sjukgymnast och fått någon förklaring?
Svar på tråden Knäet går bakåt.