• Anonym (?)

Skatteverket utreder folkbokföring. Hur länge?

Hur lång tid tar det normalt innan barnen blir folkbokförda där de bor efter en flytt där ena föräldern inte skrivit under?

• Svar på tråden Skatteverket utreder folkbokföring. Hur länge?
  • Anonym (skv)
    Anonym (?) skrev 2014-04-02 18:40:47 följande:
    Hur lång tid tar det normalt innan barnen blir folkbokförda där de bor efter en flytt där ena föräldern inte skrivit under?
    6-8 veckor från det att flyttanmälan kom in till SKV om inget oförutsett händer. 
  • Anonym (? 2)

Varför skriver föräldern inte på? Barnen kan bli kvarskrivna på gamla adressen om skv anser att det är mest rimligt.

• Anonym (?)
    Anonym (skv) skrev 2014-04-02 19:23:35 följande:
    6-8 veckor från det att flyttanmälan kom in till SKV om inget oförutsett händer. 
    Tack för svar.
    Anonym (? 2) skrev 2014-04-02 19:38:51 följande:
    Varför skriver föräldern inte på? Barnen kan bli kvarskrivna på gamla adressen om skv anser att det är mest rimligt.

Orkar inte...Vill inte...Mycket på jobbet nu...Om du nu ska flytta får du fixa det själv..

Att barnen skulle bli kvarskrivna på en adress där det bor människor de bara träffat under visningen av lägenheten är nog inte troligt.
  • Anonym (m)

Dom fortsätter vara skrivna där tills utredningen är färdig. Så är det för en vän till mig, hennes fyra barn är skrivna på hennes gamla adress för att exet vägrar skriva på, enbart för att jävlas helt enkelt. Så under den tiden får hon inte underhåll och bidrag för barnen då de inte är skrivna hos henne. Som det är nu så är dom skrivna på en adress där varken deras mamma eller pappa bor utan de nya hyresgästerna.

Hoppas utredningen går snabbt för dig TS!

• Anonym (?)
    Anonym (m) skrev 2014-04-02 20:18:53 följande:

Dom fortsätter vara skrivna där tills utredningen är färdig. Så är det för en vän till mig, hennes fyra barn är skrivna på hennes gamla adress för att exet vägrar skriva på, enbart för att jävlas helt enkelt. Så under den tiden får hon inte underhåll och bidrag för barnen då de inte är skrivna hos henne. Som det är nu så är dom skrivna på en adress där varken deras mamma eller pappa bor utan de nya hyresgästerna.

Tack!

Det är så dumt alltihop. Vi skildes för nästan åtta år sedan. Exmaken flyttade först 80 mil norrut, sedan 80 mil söderut och bor nu i nordligaste Norge. Jag och barnen har bott kvar i vår hemstad hela tiden. För två veckor sedan flyttade vi till grannhuset.

• Anonym (skv)
    Anonym (?) skrev 2014-04-02 21:31:02 följande:
    Tack!

Det är så dumt alltihop. Vi skildes för nästan åtta år sedan. Exmaken flyttade först 80 mil norrut, sedan 80 mil söderut och bor nu i nordligaste Norge. Jag och barnen har bott kvar i vår hemstad hela tiden. För två veckor sedan flyttade vi till grannhuset.

Du får se det positivt att lagen ändrades efter nyår så att barnen kommer få samma fbf-datum som du får. Innan årsskiftet fick barnen datumet skv fattade beslut vilket kunde bli 2 månader efter den flyttande förälderns flyttdatum.
  • Anonym (iaf jag)
    Anonym (m) skrev 2014-04-02 20:18:53 följande:

Jag fick iaf underhåll och barnbidrag retroaktivt sen. Jag flyttade också bara en bit bort, en gata bort närmare bestämt.

• Anonym (m)
    Anonym (iaf jag) skrev 2014-04-02 21:36:16 följande:
    Jag fick iaf underhåll och barnbidrag retroaktivt sen. Jag flyttade också bara en bit bort, en gata bort närmare bestämt.

Ja precis, det har hon fått höra att hon får också. Men det är ju lite lustigt... :)

Hon har också flyttat några hus på samma gata. Töntigt!

• Anonym (? 3)
    Anonym (m) skrev 2014-04-02 21:59:27 följande:

Ja precis, det har hon fått höra att hon får också. Men det är ju lite lustigt... :)

Töntigt och lustigt vet jag inte..., Det finns klara lagar för vad som gäller för till exempel underhållsstöd och bostadsbidrag. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men det är väldigt tydligt kring just folkbokföring. 
  • Anonym (iaf jag)
    Anonym (m) skrev 2014-04-02 21:59:27 följande:

Ja, när jag flyttade förut, då var det inga problem trots att pappan inte heller då skrev under. Då flyttade jag 25 (!) mil, men tillbaka, närmare pappan. Märkligt iaf, men jag antar att de måste ha samma regler för alla oavsett om man bara flyttar en gata eller flera mil... Men som sagt, märkligt att de bara folkbokförde dem hos mig den gången jag flyttade så långt utan att pappans underskrift behövdes...
  • Anonym (?)
    Anonym (? 3) skrev 2014-04-02 22:15:11 följande:
    Töntigt och lustigt vet jag inte..., Det finns klara lagar för vad som gäller för till exempel underhållsstöd och bostadsbidrag. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men det är väldigt tydligt kring just folkbokföring. 
    Nu har jag varken underhållsstöd eller bostadsbidrag så det är inte en ekonomisk fråga. Barnens pappa betalar in en summa varje månad till ett sparande för barnen och det har inte med adressen att göra. Vi blandade aldrig in försäkringskassan i vår separation. 

Det är ena barnets skola som undrar varför barnet inte var folkbokfört på sin nya adress. Varför de vill veta det vet jag inte, men de ville gärna veta när detta kommer att ske.
Svar på tråden Skatteverket utreder folkbokföring. Hur länge?