Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Anonym (trött)

Våra tonåringar hjälper till när jag ber dem/säger till dem , men gör inte mycket självmant. Dock tycker jag det är skillnad på att vara 14 år mot att vara 20 år . Som vuxen så tycker jag att man faktiskt kan ta sin del av ansvaret mer självmant och inte bara göra något ifall någon säger till....

Jag pratar självklart med min man men utan resultat.

Här hemma så betalar jag all mat och boende kostnaderna delar vi på .

Ingen förväntar sig kanske att jag ska passa upp på henne men hon bor ju ändå här och bidrar därmed till sopor, disk etc .. Som vuxen så förväntar jag mig att hon bidrar till hushållet genom att plocka undan, plocka i eller ur diskmaskinen, gå ut med sopor, handla om mjölk /juice /bröd etc tar slut, röja upp efter maten osv ... Dvs bidrar till hemmet och inte bara bor här med någon slags "all inclusive "

• Anonym (trött)
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 19:49:43 följande:
    Och om man har gemensam ekonomi betalat inte TS nåt då eller hur menar du??

Nu har vi inte gemensam ekonomi men däremot har vi båda ett och annat att säga till om här i hushållet. Tex om barn ska bo mer eller mindre.

Och dessutom om man bor ihop/är gifta så nog fan pratar man igenom saker som att ett barn ska bo på heltid innan det sker?? Det kallas för att respektera varandra

Ja eller hur ? Det tycker ju jag också att han borde ha gjort men han sa inte ett ord utan plötsligt så bor hon här på heltid ...
  • Anonym (trött)
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 20:01:26 följande:
    Hade blivit rejält förbannad faktiskt. sambon gjorde samma när vi precis flyttat ihop fast då gällde det från Varannan helg till varannan vecka, han "glömde" tala om det för mig.

Ja det verkar vara lätt att "glömma" en sån liten detalj .....
  • Anonym (trött)
    Tow2Mater skrev 2014-04-02 20:24:53 följande:
    Upprepa inte misstaget med de yngre barnen; att alla hjälper till i ett hushåll måste grundläggas tidigare än den dagen "barnet" fyller 20.

De yngre barnen hjälper till, dock inte alltid självmant även om det också händer. Självklart kan man inte börja ställa krav först i vuxen ålder .
  • Anonym (trött)
    Tow2Mater skrev 2014-04-02 20:24:53 följande:
    Upprepa inte misstaget med de yngre barnen; att alla hjälper till i ett hushåll måste grundläggas tidigare än den dagen "barnet" fyller 20.

De yngre barnen hjälper till, dock inte alltid självmant även om det också händer. Självklart kan man inte börja ställa krav först i vuxen ålder .
  • Anonym (trött)
    Ess skrev 2014-04-02 20:23:39 följande:
    Det hade jag också gjort, om det inte rört sig om en kort begränsad tid.

Men vi har inte plats heller, så det hade troligen aldrig kommit på tal.

Men vi har ju inte heller plats , de andra barnen får dela rum för att hon ska kunna bo själv i "sitt " rum.
  • Anonym (trött)
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-02 20:42:03 följande:
    Klart man kan ställa krav även på barn. Mina har varsin matlagningsdag och varsin diskdag. Diskdagen måste jag dock påminna om ganska ofta. Dessutom kör de en maskin tvätt då och då.

Ja det var så jag menade - att man måste börja redan när barnen är små -men såg själv att det kan tolkas tvärtom.
  • Anonym (trött)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-03 18:23:30 följande:
    Har man bytt från vv till att nu ha heltid ja då är det definitivt mannens fel som inte informerar TS om hur dom då ska lösa allt, sen kan man tycka att en 20-åring skulle planera för att flytta hemifrån till ett nytt boende men med den räkmacka hon blivit serverad så kan man inte klandra henne fast nog är det osjälvständigt alltid, vilket föräldrarna kan klandras för Tycker det är helt vansinnigt över lag, en 20-åring som bor hemma fast hon jobbar och har ful lön, som inte behöver hjälpa till, men det behöver inte dom andra barnen heller, på det har man sen inte tillräckligt med rum för att räcka till alla barn. Problemet med barn som inte hjälper till och brist på rum måste ju ha funnits där hela tiden, och har dom haft tjejen vv innan så måste problemen funnits där också även om det nu blir dubbelt upp med allt. Så hur har ni tänkt egentligen TS?
    Dumhet diskriminerar inte

Tänkt och tänkt, vi har inte rum så att alla barnen kan få eget rum och maken är Inte intreserad av att flytta . "Våra" tonåringar är inte våra gemensamma utan en är min sen tidigare och en är makens. Sen har vi tvillingar som är våra gemensamma. Rummen är desamma nu som förut men jag tycker att när man tagit studenten så börjar man leta sig eget boende. Dottern vill inte bo hos mamma då mammans nya tycker att då får hon dela rum samt betala hemma. Då flyttade hon istället hit på heltid. Rummet har hon alltid haft så det är inre skillnaden. Problemet är att hon inte letar eget boende utan istället bosätter sig här på heltid så våra andra barn får ju fortsätta dela rum. Jag personligen anser att vid 20 års ålder borde man kunna flytta . Men hon fyller 21 i sommar och sr inga planer på att flytta. Våra övriga barn hjälper till hemma men behöver påminnas. Jag menar fortfarande att det är skillnad av vad man förväntar sig av en vuxen person och av en 14åring. Därmed inte sagt att vi (jag) inte ställer krav. Jag vägrar däremot stå ensam i detta och vara den som ställer krav på dottern när maken inte står bakom Kraven. Detta problem kom ju inte som någon överraskning , hon har varit curlad av båda föräldrar sedan vi träffades och säkert långt innan det. Jag har under vår tid fått honom att sluta göra vissa saker som att skjutsa henne med bil till busshållsplatsen 50 meter bort etc men han saknar förmågan /viljan att ställa krav på sina barn. Problemet, MITT problem , är att jag trott att hon skulle flytta , jag har i flera år sagt min åsikt och maken har väl låtsats hålla med ....men när det väl gäller så gör han inget . Dottern i sig är ju inte problemet , problemet är ju maken och vad han gör / inte gör. Att bara kommentera" men PRATA med honom " är ganska meningslöst , vad tror ni jag har Gjort ??? Svårt att prata med någon som inte vill prata och inte heller lyssna bara ....
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...