• sextiotalist

20 årig "bonus" som bor hemma...

Eftersom din sambo kör över dig, så är det dags att säga ifrån.
    Hädanefter så får han ur egen ficka, stå för alla de extrakostnader och det extraarbete det innebär att han har sin vuxna dotter boende hos er.
    Då kanske han inser att det är läge att behandla sin dotter som en vuxen person och ger inte efter för henne så lätt

• sextiotalist
    E2012smamma skrev 2014-04-03 06:12:34 följande:
    Precis!!!!!! Bra skrivet. Man blir mörkrädd!

Skaffa barn är ett livslångt ansvar det sträcker sig inte bara 18 år sen är det klart.
    Vad är vitsen m att skaffa familj undrar jag?
    Det är ta mig sjutton inget livslångt ansvar, när min tonåring blir vuxen, så har han ansvar över sitt eget liv. Det ansvar jag har då gentemot honom är ansvaret över min relation med honom.
    Sedan så tillhör man båda ens sociala nätverk förhoppningsvis. Men i det nätverket ingår (om allt är som det ska vara) även andra, som syskon, vänner etc.

Men jag förstår att det är många som resonerar på det sättet här på FL, tack och lov är det mindre vanligt IRL. De jag känner (unga och äldre vuxna) skulle slå backut om deras föräldrar ansåg att de hade ansvar över dom.
    Att bli vuxen är att ta ansvar över sig själv och ha en vuxen relation med sina föräldrar.
    Vuxna personer har man aldrig ansvar över, man har ansvar över relationen till dom, men aldrig över dom.

Sunda unga vuxna klipper även navelsträngen till sina föräldrar och beter sig som vuxna.
    Hade min son agerat på samma sätt som TS dotter, då hade jag känt mig väldigt misslyckad som förälder, för då hade jag inte lyckats med få ett vuxet barn

I TS situation (vilket troligen inte hade uppstått, eftersom sambon och hans ex har två unga vuxna självgående barn) så hade jag nog valt att titta efter ett annat boende.

När de är här och hälsar på, sambon och jag arbetar, då är det ofta de som har fixat middagen när vi kommit hem
  • sextiotalist
    E2012smamma skrev 2014-04-03 07:01:20 följande:
    Jag förstår vad du menar , menar självklart inte att man har samma ansvar som när dom
    Är små/tonåringar som när dom är vuxna men man ansvarar för varandra i en familj. Behöver någon hjälp vare sig det är
    Min "vuxna" syster på 20 eller min mamma
    På 50 så tycker jag att man i en familj har ansvar.
    När min son blir 30 och om han olyckligtvis står utan jobb och bostad får han givetvis bo hos oss. Nu är det väl så att en "normal" 30 åring kanske inte vill bo hos mamma och pappa.

Men ts bonusbarn är 20 år. 20 år är ingenting!

Min son får bo hemma så länge han pluggar eller söker jobb. Sen får han bo kvar tills han känner sig vuxen nog att flytta men självklart, om han har jobb, betala för sig och om inte får han söka jobb som krav att han ska bo hos oss.

Jag blev själv "utkastad" sommaren efter studenten och det begränsade mina val i livet ganska mkt, jag var visserligen tacksam för att min mamma bytt sin bostad så att jag fick en egen 4:a i Sthlm vid 18 års ålder. Men jag jobbade i ett gatukök och kunde då inte välja att plugga eller liknande för att jag helt plötsligt också satt m räkningar på flera tusen i månaden.

Nu är jag jävligt självständig och ambitiös och det har gått jävligt bra för mig ändå.

Menar inte att man ska curla sina barn.

Ts får börja ställa krav på henne sen kan hon gnälla.

Tycker de lyser igenom i denna tråd mest hur de flesta verkar göra skillnad på bonusbarn och biobarn och det är väl det jag stör mig på mest!
    Den här 20-åringen har ett arbete, tjänar pengar och lyfter tydligen inte ett finger. Det är att curla sitt barn. Självklart så hade sambons barn kunnat få låna en soffa om det krisade, men vi hade inte slängt ut vårt hemmaboende barn ur hans  för att den vuxna hade inte hade någonstans att bo.
    Jag bodde hemma ett tag när jag var färdig med studierna, innan jag fick lägenhet i Stockholm. Jag bodde i kontorsrummet, hade en bäddsoffa, betalade hemma och bidrog till arbetet hemma. Hade jag  betett mig som 20-åringen i TS hade jag åkt ut med huvudet före.
    TS har via sin sambo tydligen ställt krav, men så länge hon inte har honom med på tåget, så fungerar det inte. Det enda TS kan göra nu är att se till att hennes sambo får ta hela lasset.
  • sextiotalist

TS, jag tycker du ska beställa tid på banken för ekonomisk rådgivning tillsammans med din sambo. Det kan vara bra för honom att höra en utomstående kunnig person säga sin åsikt.
    Eftersom familjeekonomer är eniga, att vuxna barn ska bidra till kostnaderna hemma, så kommer han nog hamna ner i verkligheten.
    När ni ändå är i farten, så ta beställ tid för familjerådgivning också. Jag är ganska säker på att familjerådgivaren kommer ha ett och annat att säga (det kan vara bra att ha med sig 20-åringen också faktiskt)

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2014-04-03 09:14:10 följande:
    Klart bonus ska få bo hemma, vill hon nu bo hos er på heltid ja då är det så, ska du kasta ut era egna barn så de bara får bo varannan vecka hemma när de är 20 år. Jag kan tycka att tankarna om hur bonusar bor är lite tråkiga klart de har lika stor rätt att bo som de ordinarie. Sedan beror det mycket på var i landet man bor. I Stockholm finns inga lägenheter så där är det bara att gilla läget att en 20 åring bor hemma på heltid vare sig man är bonus eller ej. På andra ställen är det kanske annorlunda. Men däremot är det självklart att hon ska betala och hjälpa till hemma.
    Jag hade nog i TS fall kastat ut både mig och de hemmavarande barnen till ett eget boende, troligen hade de ynger haft det bättre och troligen ett varsitt rum. Men pappan hade nog inte haft det lika kul när han skulle få bära konsekvenserna av att curlat sitt barn
  • sextiotalist
    E2012smamma skrev 2014-04-03 10:30:18 följande:
    Vilket år var detta? En 18åring eller 20åring får inte ett jobb idag utan examen från högskolan. Om man inte vill sitta i kassa eller jobba på café.
    Tycker man ska ge sina barn så bra förutsättningar som möjligt. Men då är det självklart för mig ( som började jobba när jag var 13 och alltid har tvättat själv och städat hemma för så är jag uppvuxen ) att man också hjälper till hemma och betalar för sig
    Fast fortfarande 20-åringen i TS arbetar heltid, det gäller inte en ung person som står utanför arbetsmarknaden och inte kan försörja sig själv. Det rör en vuxen 20-åring som har ett heltidsarbete, gör inte ens en ansträngning för att få ett eget boende. Men varför ska hon göra det, hon får ju använda hela sin lön till konsumktion och nöjen, behöver inte tänka en tanke på varken mat, hyra eller städning. Men visstja, hon är ju bara ett stackars litet barn som inte ska behöva ta ansvar över sig själv .... eller.
  • sextiotalist
    Anonym (mor till två) skrev 2014-04-03 10:46:58 följande:

Jag blir så arg när folk inte ställer några krav på sina vuxna barn. Det blir bara värre för dem, de får dåligt självförtroende av att inte ha ansvar. Mina lågstadiebarn har fler ansvarsuppgifter än mångas vuxna jättebebisar. Sjuåringen Får duka bordet, gå ut med sopor, städa lite varje vecka. Tioåringen får egna uppgifter, hjälpa till med T ätt, matlagning osv.De frågar ibland om att hjälpa till, tex när vi putsar fönster eller gör något som ser roligt ut. Det är inga slavuppgifter, de får göra dem en annan dag ifall de är jättetrötta. När de blir äldre kommer vi inte betala mobiler, kläder, hårgrejer, nöjen utan rimlig motprestation. De måste även jobba lite på sommaren , absolut inga 3v resor utan motprestation!!! Vi har ju inte ens rest 3v själva!

Mina kompisars tonårsbarn är helt olika varandra, vissa får allt gratis och är sura bortskämda, vissa hjälper till med sjuka syskon, är trevliga,  handlar, städar, fixar jobb på ganska slitiga ställen, men kämpar på.sparar till egna resor och grejer, presenter till syskon .Gissa vilka av dessa som jag ger barnvaktsjobb? Vilka jag ger tex Snygga kläder till?

Fast man behöver inte ge uppgifter, min tonåring har aldrig haft en bestämd uppgift, men är (OK inte alltid, tonåringar är tonåringar) behjälplig när det behövs.
    Det viktigast för mig är att han kan sköta ett hem och stå på egna ben.
    Om jag är orolig att han kommer bli som TS dotter, inte en chans. Han börjar redan prata om var man kan hitta möbler billigt och vill gärna ha tips om bra och blillig studentmat.
    Så han ser fram mot att ha en egen kuppe i framtiden.

• sextiotalist
    E2012smamma skrev 2014-04-03 11:03:30 följande:
    Har dessutom även jag jobbat på en sopstation i nästan 1 år. Bästa jobb jag har haft! Dömer ingen eller inget yrke jag tycker bara man ska uppmuntra sina barn att plugga och bo hemma så länge man kan. Men självklart ska det ställas krav på barnen också!

Att studera vidare ser jag inga problem med att uppmuntra sina barn till. Men att bo hemma länge, nix, jag kommer uppmuntra min tonåring att försöka flytta hemifrån så fort det bara går, när han lämnat gymnasiet. Varken han, jag eller min sambo, tillika hans pappa, skulle må bra av att bo tillsammans med ett vuxet barn.
    Sedan kanske man inte hittar ett boende snabbt, men det är ju ett annat problem
    Han pratar om att ställa sig i bostadskö så fort han fyller 18, för även han vill flytta hemifrån när han börjar studera efter gymnasiet.
  • sextiotalist

För övrigt så har jag svårt att förstå att man vill hänga föräldrarna i kjolarna så länge. Må så vara att det både är dyrare att inte bo hemma och att man får sköta allt själv.
    Men så skönt det var att bo själv, att kunna styra över sitt eget liv hemma. Man städade när man ville, åt när man ville, vad man ville.
    En frihet som jag unnar alla unga vuxna innan de skaffar sambo och familj

• sextiotalist
    Fjärilslarv skrev 2014-04-03 11:21:47 följande:
    jo men nu är det så att det kanske inte är så lätt att få en bostad när man är så ung? i alla fall inte första hand.
    Det påstod jag inte heller, men jag motsatte mig att uppmuntra barnet att bo hemma så länge som möjligt, det var det jag motsatte mig.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...