E2012smamma skrev 2014-04-03 06:12:34 följande:
Precis!!!!!! Bra skrivet. Man blir mörkrädd!
Skaffa barn är ett livslångt ansvar det sträcker sig inte bara 18 år sen är det klart.
Vad är vitsen m att skaffa familj undrar jag?
Det är ta mig sjutton inget livslångt ansvar, när min tonåring blir vuxen, så har han ansvar över sitt eget liv. Det ansvar jag har då gentemot honom är ansvaret över min relation med honom.
Sedan så tillhör man båda ens sociala nätverk förhoppningsvis. Men i det nätverket ingår (om allt är som det ska vara) även andra, som syskon, vänner etc.
Men jag förstår att det är många som resonerar på det sättet här på FL, tack och lov är det mindre vanligt IRL. De jag känner (unga och äldre vuxna) skulle slå backut om deras föräldrar ansåg att de hade ansvar över dom.
Att bli vuxen är att ta ansvar över sig själv och ha en vuxen relation med sina föräldrar.
Vuxna personer har man aldrig ansvar över, man har ansvar över relationen till dom, men aldrig över dom.
Sunda unga vuxna klipper även navelsträngen till sina föräldrar och beter sig som vuxna.
Hade min son agerat på samma sätt som TS dotter, då hade jag känt mig väldigt misslyckad som förälder, för då hade jag inte lyckats med få ett vuxet barn
I TS situation (vilket troligen inte hade uppstått, eftersom sambon och hans ex har två unga vuxna självgående barn) så hade jag nog valt att titta efter ett annat boende.
När de är här och hälsar på, sambon och jag arbetar, då är det ofta de som har fixat middagen när vi kommit hem