• Amnia

20 årig "bonus" som bor hemma...

Linnea1994 skrev 2014-04-03 12:40:01 följande:
    Jobbar heltid och inte betalar hemma???

Jag känner knappt någon som tar betalt av barnen. Några låter barnen betala en slant varje månad som de sätter in på ett sparkonto och så får barnet tillbaka pengarna när de flyttar.
  • Amnia
    Linnea1994 skrev 2014-04-03 12:47:53 följande:
    Jag har aldrig hört det motsatta.

Jag kanske ska tillägga att det oftast rör sig om ett år eller så bara. Sedan börjar de flesta studera på universitet. Mina bekanta hör till gruppen som kan köpa en bostadsrätt åt barnen eller ordna en hyresrätt som inte ligger i ett ghetto trots att rätt kötid saknas, så det är missvisande i jämförelse med genomsnittet.
  • Amnia
    Kasperina skrev 2014-04-03 13:27:44 följande:
    För nåt år sen var det en tråd härinne om det. En snorunge som var förbannad för att hennes föräldrar inte hade sparat hennes hyrespengar och gett tillbaks dem när hon flyttade ut. Hon hade räknat med att hon skulle få de pengarna, för "det får ju alla andra". Personligen tycker jag att det är att göra barnen en rejäl björntjänst, gissa varför det är så många ungdomar i lyxfällan...

Det är en jättevanlig lösning och i mina ögon en bra sådan. Kanske inte bland låginkomsttagare men alla verkar inte inom lågbetalda vårdyrken(eller andra låglöneyrken) eller lyfter bidrag.
  • Amnia
    Froststar skrev 2014-04-03 17:15:10 följande:
    Jag tycker inte alls det är en bra lösning. När ungarna visat att de kan stå på egna ben kan man hjälpa dem. Men att curla dem och de ska förvänta sig att de inte behöver betala eller att de får tillbaka pengarna som betalat för deras egna kostnader... No way!

Vi som inte är helt inkompetenta föräldrar klarar av att ge våra barn saker och samtidigt lära dem att allt man får ska betalas på något sätt.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...