• Froststar

20 årig "bonus" som bor hemma...

Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:54:31 följande:
    Våra tonåringar hjälper till när jag ber dem/säger till dem , men gör inte mycket självmant. Dock tycker jag det är skillnad på att vara 14 år mot att vara 20 år . Som vuxen så tycker jag att man faktiskt kan ta sin del av ansvaret mer självmant och inte bara göra något ifall någon säger till....
    Jag pratar självklart med min man men utan resultat.
    Här hemma så betalar jag all mat och boende kostnaderna delar vi på .
    Ingen förväntar sig kanske att jag ska passa upp på henne men hon bor ju ändå här och bidrar därmed till sopor, disk etc .. Som vuxen så förväntar jag mig att hon bidrar till hushållet genom att plocka undan, plocka i eller ur diskmaskinen, gå ut med sopor, handla om mjölk /juice /bröd etc tar slut, röja upp efter maten osv ... Dvs bidrar till hemmet och inte bara bor här med någon slags "all inclusive "
    Varför det? Hennes föräldrar har lärt henne samma saker som ni lär era ungar. D.v.s. att man inte behöver göra något. 14-åringar är stora nog att göra en hel del hemma, preciiis som 20-åringar. Tror du att det kommer en magisk gräns från ena dagen till den andra då de helt plötsligt ska göra en massa när de aldrig lärt sig det? Med det sagt, jag hade aldrig bott med någon av er, ni har bra mycket fler problem än att hon flyttat in. Din sambo respekterar inte dig, du respekterar inte honom. Ingen av ungarna har lärt sig respekt eller att man inte får allt gratis, de curlas sönder. Ni lyssnar inte på varandra, ni är inte överens om hur saker och ting ska skötas, ni har olika idéer och tankar om bland annat hur huset ska användas men kommunicerar inte med varandra. Er ekonomi känner jag inte till, det är kanske så att din sambo drar in det mesta av hushållets pengar och då får han bestämma vad de används till. Men en sak vet jag - ni behöver prata med någon för just nu är ni bara en massa människor som bor vid sidan av varandra men inte tillsammans.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Amnia skrev 2014-04-03 16:41:58 följande:

Det är en jättevanlig lösning och i mina ögon en bra sådan. Kanske inte bland låginkomsttagare men alla verkar inte inom lågbetalda vårdyrken(eller andra låglöneyrken) eller lyfter bidrag.
    Jag tycker inte alls det är en bra lösning. När ungarna visat att de kan stå på egna ben kan man hjälpa dem. Men att curla dem och de ska förvänta sig att de inte behöver betala eller att de får tillbaka pengarna som betalat för deras egna kostnader... No way!
  • Froststar
    Amnia skrev 2014-04-03 17:59:47 följande:
    Vi som inte är helt inkompetenta föräldrar klarar av att ge våra barn saker och samtidigt lära dem att allt man får ska betalas på något sätt.

Jaha?
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...