• Fjärilslarv

20 årig "bonus" som bor hemma...

att bo hemma när man är 20 är väl inget ovanligt, speciellt inte om man bor i en större stad där bostadsköerna är enorma.

• Fjärilslarv
    Kasperina skrev 2014-04-03 10:40:11 följande:
    Eh va??? Vad är det för fel på att sitta i kassa eller jobba på café? Orkar man inte utbilda sig får man ta de jobb som finns! Om mitt barn inte vill utbilda sig är h*n så god och tar de jobb som erbjuds, även om det är som sophämtare! Utöver det håller jag med. Mina barn kommer att få bo hemma så länge det känns rimligt, men jag kommer att hjälpa dem att leta bostad och jag kommer att kräva att de bidrar hemma tills de flyttar.

TS: Det är dags att du kallar till familjeråd och talar om vad som gäller i fortsättningen. Ska man bo, äta och få rena kläder hjälper man till efter sin förmåga. Har man jobb betalar man hyra. Är man över 10 kan man ha en egen matdag per vecka och man får del av städ- och tvättschemat. Att bara sitta på sitt rum och vänta på att bli servad är inte ok!
    amen för det!
  • Fjärilslarv
    E2012smamma skrev 2014-04-03 10:57:50 följande:
    Absolut inget fel me det! Har själv jobbat i kassa i flera år. Men jag hade inte råd att plugga då jag ville pga massa räkningar
    man får rätta munnen efter matsäcken, många studenter jobbar ju extra dessutom samt på sommaren.
    jag har haft en sommars semester sen jag började gymnasiet, och det är över 10 år sen jag tog studenten....
  • Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-04-03 11:20:56 följande:
    För övrigt så har jag svårt att förstå att man vill hänga föräldrarna i kjolarna så länge. Må så vara att det både är dyrare att inte bo hemma och att man får sköta allt själv.
    Men så skönt det var att bo själv, att kunna styra över sitt eget liv hemma. Man städade när man ville, åt när man ville, vad man ville.
    En frihet som jag unnar alla unga vuxna innan de skaffar sambo och familj
    jo men nu är det så att det kanske inte är så lätt att få en bostad när man är så ung? i alla fall inte första hand.
  • Fjärilslarv
    nymedlem skrev 2014-04-03 16:28:18 följande:
    Jag gissar att 20 åringen har haft SITT rum mycket längre än ts tonåringar? Ska hon helt plötsligt flytta ut i en tältsäng för att hon fyllt 20?
    sitt rum?
    det är den som betalar lägenhetens hyras/låns rum, som hon i så fall lånar.
  • Fjärilslarv
    nymedlem skrev 2014-04-03 17:49:00 följande:
    Men hon bodde ju kvar varannan vecka tills hon plötsligt började bo på heltid. Bodde ts tonåringar i det rummet varannan vecka när dottern var hos sin mamma alltså?
    så länge inte barn betalar någon hyra så är det inte deras rum, de lånar rummen av sina föräldrar.
    det är ju föräldrarna som betalar för rummen.
  • Fjärilslarv
    nymedlem skrev 2014-04-03 18:01:28 följande:
    Fortfarande så hade hon ju INTE flyttat ut - verkar ju jättekonstigt att bara kasta ut henne i vardagsrummet helt plötsligt?!
    Eftersom det är föräldrarna som betalar för boendet (inga barn gör väl det) så är de också dem som bestämmer.
  • Fjärilslarv
    nymedlem skrev 2014-04-03 18:01:28 följande:
    Fortfarande så hade hon ju INTE flyttat ut - verkar ju jättekonstigt att bara kasta ut henne i vardagsrummet helt plötsligt?!
    jag pratar om barn i allmänhet, de äger ju inte sina rum, alltså är det inte deras rum.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...