20 årig "bonus" som bor hemma...
Jag har också en (snart) 20-årig bonusdotter hemma. Hon har iofs bott hos oss på heltid sedan flera år och innan dess bodde hon också mer hos oss än hos mamman. Hon gör heller ingenting hemma och hennes pappa ställer inga krav vilket innebär att jag inte heller gör det. Jag har försökt massa gånger att göra överenskommelser med pappan om vad dottern ska bidra med men sedan händer inegnting, pappan går inte vidare med det. Kan förstå dottern till viss del, de flesta tonåringar gör väl inget om det inte krävs av dem? Och de fattar ju inte vad det inebär att sköta ett hushåll och hur tunt arbetet det är. Hur ska de kunna fatta det, de har ju ingen erfarenhet av det?
Jag vet inte vad jag ska råda dig till utöver att fortsätta ta upp det med din man. Ni har trots allt en stor chans till ändring eftersom styvdottern nyligen flyttade in. För oss är det svårare att helt plötsligt efter år av kravlöshet börja ställa krav hux flux. Så i den frågan väntar jag mer på att hon ska flytta ut, vilket jag för vår och hennes skull hoppas sker ganska snart.