Inlägg från: Anonym (MrsC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MrsC)

20 årig "bonus" som bor hemma...

sextiotalist skrev 2014-04-03 07:32:37 följande:
    Den här 20-åringen har ett arbete, tjänar pengar och lyfter tydligen inte ett finger. Det är att curla sitt barn. Självklart så hade sambons barn kunnat få låna en soffa om det krisade, men vi hade inte slängt ut vårt hemmaboende barn ur hans  för att den vuxna hade inte hade någonstans att bo.
    Jag bodde hemma ett tag när jag var färdig med studierna, innan jag fick lägenhet i Stockholm. Jag bodde i kontorsrummet, hade en bäddsoffa, betalade hemma och bidrog till arbetet hemma. Hade jag  betett mig som 20-åringen i TS hade jag åkt ut med huvudet före.
    TS har via sin sambo tydligen ställt krav, men så länge hon inte har honom med på tåget, så fungerar det inte. Det enda TS kan göra nu är att se till att hennes sambo får ta hela lasset.

Håller helt med dig! Bra skrivet.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (trött) skrev 2014-04-03 20:26:10 följande:

Tänkt och tänkt, vi har inte rum så att alla barnen kan få eget rum och maken är Inte intreserad av att flytta . "Våra" tonåringar är inte våra gemensamma utan en är min sen tidigare och en är makens. Sen har vi tvillingar som är våra gemensamma. Rummen är desamma nu som förut men jag tycker att när man tagit studenten så börjar man leta sig eget boende. Dottern vill inte bo hos mamma då mammans nya tycker att då får hon dela rum samt betala hemma. Då flyttade hon istället hit på heltid. Rummet har hon alltid haft så det är inre skillnaden. Problemet är att hon inte letar eget boende utan istället bosätter sig här på heltid så våra andra barn får ju fortsätta dela rum. Jag personligen anser att vid 20 års ålder borde man kunna flytta . Men hon fyller 21 i sommar och sr inga planer på att flytta. Våra övriga barn hjälper till hemma men behöver påminnas. Jag menar fortfarande att det är skillnad av vad man förväntar sig av en vuxen person och av en 14åring. Därmed inte sagt att vi (jag) inte ställer krav. Jag vägrar däremot stå ensam i detta och vara den som ställer krav på dottern när maken inte står bakom Kraven. Detta problem kom ju inte som någon överraskning , hon har varit curlad av båda föräldrar sedan vi träffades och säkert långt innan det. Jag har under vår tid fått honom att sluta göra vissa saker som att skjutsa henne med bil till busshållsplatsen 50 meter bort etc men han saknar förmågan /viljan att ställa krav på sina barn. Problemet, MITT problem , är att jag trott att hon skulle flytta , jag har i flera år sagt min åsikt och maken har väl låtsats hålla med ....men när det väl gäller så gör han inget . Dottern i sig är ju inte problemet , problemet är ju maken och vad han gör / inte gör. Att bara kommentera" men PRATA med honom " är ganska meningslöst , vad tror ni jag har Gjort ??? Svårt att prata med någon som inte vill prata och inte heller lyssna bara ....

Förstår jag dig rätt TS att dottern flyttade till er på heltid för att mamman (och hennes nya) krävde att hon skulle börja betala för att bo där? Medan hos er bor dottern gratis?

Ja det är ju fullt logiskt agerat av dottern. Mamma vill ha hyra nu när dottern arbetar och har inkomst medan hos pappa bor hon gratis så då flyttar hon dit. Om jag kunde välja mellan två lägenheter att bo i och den ena var gratis så låg nog den väldigt bra till.
  • Anonym (MrsC)
    BioBonus skrev 2014-04-04 10:05:03 följande:
    Jag har en ung, men ändå, vuxen son som bor hemma. Han går fortfarande på gymnasiet, men tar studenten nu i vår.
    Han kom själv och frågade hur vi ska lägga upp det när han sen börjar jobba (lumpen först) men kanske fortfarande bor kvar hemma. Hur vi gör om han inte direkt hittar eget boende.

Han ser det själv som en självklarhet att då han är vuxen så får han också ta ett vuxenansvar i vårt hushåll. Han behöver inte betala hemma så länge han inte själv har en inkomst, men jag kommer heller inte betala konsumtionsvaror för honom. Han får extrajobba för att ha råd med kläder etc, men vi kommer självklart att hjälpa till om jag har möjlighet.
    Han får ta en del av städningen, en del av matlagningen och helt enkelt ta en tredjedel av de uppgifter som vi två föräldrar tar hälften var (give and take) av idag.

Jag finner det märkligt att det finns vuxna barn som inte vill stå på egna ben. Som inte längtar efter sin frihet, eller känslan av att vara likvärdig övriga vuxna i familjen. Och som inte själva inser att bor de kvar hemma som vuxna så är rollerna förändrade jämfört med när de är barn. 

Våra barn kommer alltid vara välkomna att flytta hem under kortare perioder om livet skiter sig. De har alltid en säng eller en soffa att hämta nya krafter på. Men det är kanske lätt att säga i vårt fall eftersom de inte kommer utnyttja det genom att flytta hem och förvänta sig att vi ska behandla dem som barn igen.

Och det här har inte med bio- eller bonusbarn att göra. Det här har med curlade, bortskämda barn att göra. Oavsett epitet.

Åh vad jag gillar det du skriver! Sådär vill jag också ha det när våra tonåringar närmar sig studenten. Tyvärr är de nog lite för curlade men vi försöker jobba på att ändra det, stegvis införa krav och prata om ekonomi mm. Men det är svårt när en av deras andra föräldrar anser det självklart att barnen ska få allt som de önskar sig (den föräldern har andra ekonomiska förutsättningar - och inställning - än vad vi har).
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:37:38 följande:
    Jag förstår inte varför "fattiga" ens skaffar barn...

Jag har läst på, ser ingenting negativt i att bli bortskämd (använder mig inte av ordet som anspelar på sporten).

Nej det är klart, varför skaffar man barn om man inte har råd att försörja dem livet ut? Om man tänker kräva att barnen ska bidra ekonomiskt när de fyllt 20 och har en egen inkomst? (obs - ironi).

Om du läser artikeln igen så står det precis vad som är negativt med att bli curlad, till exempel:
     ”Barnen får för litet motstånd”, väser Hougaard och varnar för att vi håller på att fostra lata, luststyrda människor som hyser föga respekt för sin omgivning.
  • Anonym (MrsC)
    Lavish skrev 2014-04-04 14:41:13 följande:
    Du får ju sätta dig ner med din man och sätta upp regler för hur detta ska funka.

Att han vill erbjuda sin dotter ett hem är rimligt. 

Att hon ska ha "full service" som vuxen inneboende är givetvis inte rimligt. Hon får givetvis städa upp efter sig själv, tvätta sina egna kläder, samt hjälpa till med matlagning om hon tänkt äta med er. Självklart ska hon betala om hon har jobb och ni dessutom har behov av rummet till annat. Sen är det väl också rimligt att hon får lite "rabatt" och inte behöver betala så mycket som en främling som inneboende borde göra.

Bra tips.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:46:18 följande:
    Utveckla?

Det sa jag inte, men man bör kunna ge barnet en bra uppväxt och är man fattig så tvivlar jag på att man kan göra det faktiskt. Man bör helt enkelt ha en viss ekonomisk standard för att ha barn.

Jag ser inte att det är så negativt och barn får ju annat motstånd i livet, man utövar en idrott, eller man går i skolan och presterar där så det kommer sig naturligt.
    Att förenkla livet är ju bara positivt, livet ska ju vara roligt och inte kastas bort på massa onödiga saker...kan man ta genvägar så tar man dem.
    Vi tycker olika du och jag, det är bara att konstatera. Om mina barn förväntar sig att bo kvar gratis hemma och få allt serverat, full service, när de är vuxna och har egen inkomst (som 20-åringen TS skriver om) så skulle jag känna att jag hade gjort något fel, missat något viktigt, i deras uppfostran.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:03:59 följande:
    Vi får nog konstatera att vi helt enkelt tycker olika! :)
    Jag är bara glad att jag fått bo hemma (skulle aldrig ens tänka på att betala) och inte kastats ut på gatan, att mina föräldrar alltid ställer upp och finns där.
    Jag känner att jag är viktig för dem helt enkelt...

Nej nu förstår du inte hur jag menar! Jag finns alltid där för mina barn och ställer alltid upp för dem och skulle aldrig kasta ut dem på gatan och mina barn vet att de är viktigast i världen för mig. Där är ingen skillnad mellan mig och dina föräldrar.

Men det innebär inte att jag kommer att låta dem bo gratis hemma utan att göra ett handtag när de är vuxna och har egen inkomst. Jag skulle inte "låta" min sambo göra det heller! Det är självklart att min sambo och jag hjälps åt med att betala våra utgifter och göra det som behöver göras här hemma. Så gör man när man är vuxna personer som bor ihop.

Det är DÄR jag inte tycker som dina föräldrar gjorde. De tycker att det är ok att fortsätta behandla sitt vuxna barn som ett barn genom att försörja och serva utan att ställa krav.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:17:48 följande:
    Inte gällande allt tydligen ;)

Nja, det stämmer ju inte!
    Hört om hemmafruar? :P

På vilket sätt är det fel?

Jag förstår inte var hemmafruar kommer in i bilden? Jag talar (ok, skriver) om vuxna människor som förvärvsarbetar och att jag förväntar mig att dessa bidrar efter förmåga till hemmet både med pengar och hushållsarbete.

Men förklara gärna hur du menar med hemmafruar.

• Anonym (MrsC)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:14:48 följande:
    Haha, om du visste hur många nyrika brats som drar sig till dessa områden och beter sig som svin. Jodå, de fanns redan under 80-talet under min studenttid. Inte bara i Stockholm, även i andra städer. Jodå, jag har umgåtts med dom och ofta var våra tankar "väx upp för sjutton och göm dig inte bakom pappsens pengar" 

De fanns under 90-talet med :) "varför bor du så långt utanför stan, kan du inte säga åt din pappa att köpa en lägenhet i stan åt dig istället?" och så totalt oförstående blickar när jag sa att "nej han har faktiskt inte pengar till det".
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:26:27 följande:
    Du talade om att båda i ett hushåll betalar, det gäller ju inte om den ena är hemmafru.

Aha, det var så du menade! Nej om min sambo var hemmafru så skulle jag förvänta mig att han istället gjorde mer av arbetet hemma och jag stod för inkomsterna. Självklart.

Det skulle jag också tycka var en bra lösning om mina vuxna barn bodde kvar hemma och inte hade inkomst och kunde betala, att de istället ägnade en del av sina lediga dagar åt att göra en större del av hushållsarbetet.

Men i TS fall så gör ju 20-åringen varken eller vad jag förstått och det är det som jag reagerar på. Hon bidrar varken med pengar (fast hon har jobb och inkomst) eller med någon arbetsinsats hemma.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:35:47 följande:
    I många familjer ser det inte ut så, speciellt inte idag när vi har rut- avdrag och du inte behöver städa själv.

När jag bodde hemma var det självklart att jag hjälpte till med saker, visst jag lagade inte mat men det gör jag aldrig idag heller, men dammsög och torkade golv gjorde jag ju.

Får jag bara fråga på ett ungefär hur gammal du är som aldrig lagar mat? :)

Sedan, i en familj som TS beskriver med två vuxna, en 20-åring, två tonåringar och två yngre barn (om jag förstått det rätt) du förstår att det finns en hel del hemarbete att göra även om man har städhjälp mha rutavdrag väl? Handla, tvätta, plocka, laga mat, diska, hjälpa till med läxor osv.

Och jag ser ingenstans att TS och hennes man har städhjälp. Utan vad jag kan läsa så har TS och hennes man det fulla ansvaret ekonomiskt och praktiskt för två tonåringar och två yngre barn och ovanpå det försörjer de en 20-årig dotter som har egen inkomst och inte gör något hushållsarbete. Tycker du att det är rätt och rättvist eller tycker du att 20-åringen skulle antingen betala för att bo kvar hemma eller bidra med hushållsarbete eller både och?
  • Anonym (MrsC)
    Ingram skrev 2014-04-04 15:49:27 följande:
    I mitt fall så försörjer min man mig, jag är hemma för jag behöver inte jobba då min man tjänar så pass mycket pengar att min inkomst inte skulle bidra med något.
    Är det bättre än att få saker av föräldrar? i min värld är det inte det och jag förstår inte heller varför det är så viktigt hur andra människor gör.
    Har man möjlighet att få pengar så tar man väl den chansen, jag är själv hemmafru och trivs riktigt bra med att vara det.

Nej jag anser att det är lika illa att bli försörjd av sin man och inte bidra med varken hemarbete eller inkomst, om det inte är så att man inte har förmågan att bidra av någon anledning förstås. Men så är inte fallet med TS 20-åring och inte heller med mina barn/min sambo.

Sedan hur du och din man har valt att lösa er situation får stå för er. Men i de flesta familjer i Sverige idag räcker det inte med en inkomst för att försörja en familj, särskilt inte om man ska ha städhjälp för att den vuxna personen som är hemma inte vill göra något hushållsarbete.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 16:02:26 följande:
    Jag blir 30 i år.

Handla ser jag inte direkt som en avancerad syssla och något man behöver vara hemmafru för, inte heller för att tvätta och disken sköter ofta en diskmaskin.

Jag tycker inte 20- åringen ska betala men jag anser ju att man bidrar med kanske lite städning och att man håller ordning och reda i hemmet.
    Går jag till mig själv skulle jag aldrig kasta något på golvet och kräva att mamma plockar upp det och jag tycker det är viktigt att jag hjälpte till med vissa saker.

Nej självklart behöver man inte vara hemmafru för att handla! Det klarar de flesta fint ändå :) Men har du någon aning om hur mycket det faktiskt blir att handla med 7 personer i hushållet? Hur många kassar det blir på en veckohandling till exempel? Eller hur mycket tvätt det blir? Eller hur många diskmaskiner att fylla och tömma? Och även om du inte lagar mat så får jag uppfattningen att i TS familj så gör man det och det tar också en hel del tid i ett hushåll med 7 personer. Om man inte micrar färdigmat eller kör falukorv och pasta för jämnan.

Jag tror att TS hade förmodligen aldrig skrivit sitt inlägg om 20-åringen hjälpt till att städa och hålla ordning och reda i hemmet. Och kanske lagat en middag i veckan och tömt några diskmaskiner. Istället förväntar 20-åringen sig full service och det förstår jag är påfrestande i TS situation. När det finns SÅ mycket arbete som ska göras och 20-åringen inte tar del av det och hjälper till.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...