Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:19:11 följande:
Ändå är de fler som är väluppfostrade ifrån dessa områden än andra...
Hur har dessa inte växt upp? många av dessa människor blir ju väldigt framgångsrika personer som själva tjänar gott om med pengar senare i livet.
Om du menar med väluppfostrad, kan vett och etikett, vilken kniv man ska använda och hur man använder servett, då håller jag med dig.
Men om du avser hur man beter sig mot andra personer, då håller jag inte med dig. Jag har lite svårt att se att en person är väluppfostrad när man går fram som furie på semesterorterna på somrarna, ger Stockholmare dåligt rykte, vaskar champagne och beter sig som man äger stan.
Att kunna vett och etikett, använda rätt vokabulär är en del av uppfostran, att visa respekt, att bete sig trevligt, att vara hjälpsam och ödmjuk är en annan del
Jag har vänner som vuxit upp med stenrika föräldrar, men ändå tagit studielån, flyttat medvetet hemifrån så tidigt som möjligt (nej, inte ens fått en lägenhet) och de är trevliga, ödmjuka, och nu har deras ungdomar börja växa upp och nej, de förväntar sig inte att mamma/pappa ska försörja dom under högskoletiden.
Flera av dessa har arbetat, tom på MacDonalds, som vårdbträde (numera finns inte de kvar), städat etc för att försörja sig på sommaren. Tryggheten har funnits att om de inte fixat det, så har det funnits en skyddsnät.